احیای بافت فرهنگی محله‌های یزد

no-thumbs

محله‌های مختلف شهر دارای شاخص‌های فرهنگی شامل آداب و رسوم، شخصیت‌های فرهنگی و مذهبی، بناهای شاخص و... هستند. قرار است این شاخص‌ها از سوی سازمان رفاهی- تفریحی شهرداری یزد در قالب هنر دیوارنگاری، جداره‌سازی و نصب نمادهای شهری احیا و پیوندی بین فرهنگ گذشته و امروز در دل محله‌ها برقرار شود. این اقدام ب...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزسازمان رفاهی -تفریحی طرح هویت بخشی محله خلف باغ را به عنوان نمونه و بر اساس بازشناسی مفهومی میراث محله آغاز کرده است تا گام موثری برای آشنایی ساکنان جدید محله با شاخص‌های فرهنگی گذشته آن و پیوند فرهنگ‌ها برداشته باشد. در این طرح به بازسازی و احیای شاخص‌های فرهنگی این محله از جمله آداب و رسوم، مفاخر و شخصیت‌های شاخص، هیات مذهبی، معماری و صنایع‌دستی توجه شده است.

باززنده سازی فرهنگ‌های محله‌ای
مدیرعامل سازمان رفاهی- تفریحی شهرداری یزد می‌گوید: سازمان رفاهی- تفریحی شهرداری یزد به عنوان یکی از دستگاه‌های فرهنگی شهرداری، زنده‌کردن فرهنگ‌های محله‌ای برگرفته از تعاملات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و… را در دستور کار قرار داده است.
«امید فتاحی» می‌افزاید: اگرچه ساختار فرهنگی همه محله‌های شهر تقریبا یکسان بوده است اما در بطن آنها تفاوت‌هایی مشهود است که در این طرح به این جزئیات پرداخته می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: برخی از شاخص‌های فرهنگی محله‌های مختلف شهر در حال فراموشی است چرا که ساکنان اصیل و قدیمی دیگر در این محله‌ها ساکن نیستند و فرهنگ‌ها نیز در گذر زمان در حال رنگ باختن است.
این مسئول می‌افزاید: سازمان رفاهی- تفریحی شهرداری یزد به پیروی از سیاست‌های شهرداری و شورای شهر، در تلاش است که شاخص‌های فرهنگی محله‌ها را در قالب ساختارهای هنری احیا کند. وی استفاده از هنر دیوارنگاری، جداره‌سازی و نصب نمادهای شهری را با کمک هنرمندان به ویژه هنرمندان بومی و آشنا با فرهنگ‌ها از ابزارهای مورد استفاده برای احیای فرهنگ‌ها، معرفی می‌کند.

بازآفرینی شاخص‌ها در قالب آثار هنری
فتاحی ادامه می‌دهد: با بازآفرینی این شاخص‌ها در قالب آثار هنری در دل همین محله‌ها، ساکنان به زندگی گذشته و سنت‌های حسنه‌ای که در حال فراموشی‌ است، بازگشت داده می‌شوند.
این مسئول از آغاز تحقیقات برای شناسایی و جمع‌بندی فرهنگ‌ها در محله‌های مختلف شهر خبر می‌دهد و اظهار امیدواری می‌کند کار جمع‌آوری این اطلاعات تا پایان سال جاری به پایان برسد.
مدیرعامل سازمان رفاهی- تفریحی شهرداری یزد می‌گوید: احیای رفتارهای محله‌ای نیز در این طرح جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌توان ساختار گرافیکی از زندگی گذشته را در دل هر محله زنده کرد. وی ادامه می‌دهد: حتی می‌توان برای بازآفرینی جایگاه شخصیت‌ها و مفاخر هر محله، نسبت به ایجاد موزه در منازل مسکونی این افراد اقدام کرد.
این مسئول بر ضرورت برجسته‌سازی شخصیت‌ها و افراد تاثیرگذار محله‌ها در قالب اجرای این طرح تاکید می‌کند و می‌افزاید: این اقدام در جلب مشارکت و توانمندسازی ساکنان جدید محله‌ها نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت.
فتاحی می‌گوید: طرح احیای فرهنگی محله‌های شهر با هدف ایجاد پل ارتباطی بین زندگی گذشته و امروز، در دستور کار سازمان رفاهی -تفریحی قرار گرفته است تا پیوند دهنده فرهنگ‌های قدیمی و امروزی باشد.
وی اظهار امیدواری می‌کند که با پایان یافتن این طرح، یک ساختار تکامل هویتی از فرهنگ گذشته به فرهنگ امروز در محله‌های شهر شکل بگیرد و سازمان رفاهی- تفریحی شهرداری بتواند فرهنگ دیروز را با ابزارهای خود به روز رسانی کند.

پراکنش زیباسازی در تمام شهر
مدیر عامل سازمان رفاهی- تفریحی شهرداری یزد اجرای این طرح را برای پراکنش عناصر زیباسازی در تمام نقاط شهر موثر می‌داند و می‌افزاید: احیای این فرهنگ‌ها در قالب هنر دست هنرمندان، قطعا زیبایی‌بخش محله‌های مختلف شهر خواهد بود.
فتاحی با تاکید بر ضرورت شناخت فرهنگ‌ها و لزوم انتقال آن به نسل جدید، بر ضرورت همکاری اهالی محله‌های مختلف با سازمان رفاهی- تفریحی شهرداری برای تحقق اهداف این طرح تاکید می‌کند.
وی از اجرای این طرح به صورت پایلوت در محله خلف باغ یزد خبر می‌دهد و می‌افزاید: با توجه موقعیت این محله به دلیل ارتباط آن با خیابان‌های پرتردد شهر از جمله خیابان فرخی، ایرانشهر و مطهری، اجرای این طرح به صورت پایلوت در محله خلف باغ کلیدخورده است.

مکث

مراحل احیای فرهنگ در محله‌های شهر
سازمان رفاهی- تفریحی شهرداری یزد اجرای طرح احیای فرهنگی محله‌های شهر را در دستور کار قرار داده است. شناسایی فرهنگ‌ها و جمع‌آوری اطلاعات محله‌ها تا پایان سال به طول می‌انجامد و سپس نسبت به زنده کردن این فرهنگ‌ها اقدام خواهد شد. ابزار تعیین شده برای بازسازی این شاخص‌های فرهنگی، خلق آثار هنری دیوارنگاری، جداره‌سازی و نمادهای شهری است که باید در زیباسازی محله‌ها نیز نقش ایفا کند.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..