مصرف روزانه ۲۱۵ تن هندوانه و خربزه در استان یزد

no-thumbs

ماه‌های تیر و مرداد، اوج مصرف میوه در استان محسوب می‌شود چرا که بیشتر کویرنشینان برای فرار از گرمای تابستان به خوردن هندوانه و خربزه خنک پناه می‌برند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از همشهری مصرف میوه‌های جالیزی مثل هندوانه و خربزه که آبدار هستند در مقایسه با میوه‌های سردرختی در استان به مراتب بالاتر است به طوری که یزدی‌ها به میوه‌های سردرختی به عنوان میوه‌های مجلسی نگاه می‌کنند.
وفور بازار عرضه و داغ بودن بازار تقاضا سبب شده است که روزانه بیش از ۲۰۰ تن هندوانه و ۱۵ تن خربزه در استان مصرف شود.
هنوز بسیاری از خانواده‌های یزدی بعد از ظهرهای گرم تابستان را با پاره کردن هندوانه‌های خنک و نشستن کنار یکدیگر و صرف هندوانه سپری می‌کنند.
مسئول اتحادیه صنف طواف و میدان‌دار یزد با اشاره به وفور میوه‌های تابستانی در استان، عنوان کرد: هندوانه و خربزه به ترتیب بیشترین میوه‌های مصرفی مردم استان در فصل تابستان است.
«اکبر دهقان» افزود: قیمت عرضه این میوه‌های جالیزی نیز نسبت به سایر میوه‌های تابستانی به ویژه میوه‌های سردرختی مناسب‌تر است از این رو مصرف هندوانه و خربزه در استان بسیار بالاست.
وی ادامه داد: در حال حاضر هندوانه کیلویی ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان در میدان عرضه می‌شود که حتی کمتر از هزینه جابه‌جایی آن است و خربزه با کیفیت نیز در میدان کیلویی ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان است.
این مسئول افزود: هندوانه مصرفی در بازار استان در حال حاضر از استان فارس تامین می‌شود اما اکنون فصل عرضه خربزه مشهد در بازار مصرف است که با‌کیفیت‌ترین خربزه کشور محسوب می‌شود.
دهقان درباره کیفیت و قیمت عرضه میوه‌های سردرختی در بازار مصرف نیز گفت: قیمت عرضه این میوه‌ها در شروع فصل تابستان بسیار بالا بود اما اکنون با حداکثر ۱۵ درصد افزایش قیمت نسبت به سال گذشته عرضه می‌شود.
وی با اشاره به تامین میوه‌های سردرختی از استان‌های مختلف کشور ادامه داد: میوه‌های موجود در بازار استان هر ۲۰ روز تا یک ماه یکبار، از استان‌های محل تولید تامین می‌شود به طوری که زمانی که برداشت یک میوه در یک استان تمام شد، برداشت آن در نقطه‌ دیگری از کشور آغاز می‌شود.
مسئول اتحادیه طواف و میدان‌دار یزد گفت: مردم یزد میوه‌های سردرختی را میوه‌های مجلسی می‌دانند و بیشتر به مصرف میوه‌های آبدار مانند هندوانه و خربزه تمایل دارند اما عرضه میوه‌های سردرختی نیز در بازار به وفور انجام می‌شود.
وی قیمت هر کیلوگرم میوه‌های سردرختی در شروع فصل عرضه را بیش از ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان عنوان کرد و افزود: در حال حاضر قیمت عرضه به مراتب کاهش یافته و برای عموم مردم قابل مصرف است و در مجموع می‌توان گفت که در حال حاضر قیمت عرضه میوه در استان از تمام استان‌های همجوار کمتر است.
دهقان افزود: هر کیلوگرم آلو بین ۴هزار تا ۵۵۰۰ تومان، هر کیلوگرم سیب گلاب بین ۲۵۰۰ تا ۳۸۰۰ تومان، هر کیلوگرم هلو هسته جدای زعفرانی ۷۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم هلوی کاردی نیز بین ۴هزار تا ۵هزار هزار تومان در میدان عرضه می‌شود. وی قیمت هر کیلوگرم گلابی بیروتی را بین ۷هزار تا ۱۰هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم شلیل را نیز ۴هزار تا ۶۲۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: بیشتر میوه‌های سردرختی استان از استان‌های اصفهان، فارس، همدان و غیره تامین می‌شود.
این مسئول درباره عرضه گوجه و خیارسبز در بازار استان و نوسان‌های قیمت این اقلام نیز گفت: قیمت گوجه‌فرنگی در میدان از هزار تومان به ۱۱۵۰ تومان افزایش یافته در نتیجه هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی در مغازه‌های شهر به کیلویی ۱۵۰۰ تومان رسیده است.
وی علت این افزایش قیمت را پایان یافتن فصل برداشت این محصول در کازرون و فاصله کوتاه تا برداشت آن در آباده شیراز عنوان کرد و افزود: البته کمبودی در تامین گوجه مورد نیاز استان وجود ندارد.
وی قیمت عرضه خیارسبز را نیز در هفته گذشته با نوسان دانست و افزود: گرم شدن بازار صادرات خیارسبز به کشور عراق، به افزایش قیمت این محصول از کیلویی هزار تومان به کیلویی ۱۶۰۰ تومان منجر شد چرا که با کمبود آن در بازارهای داخل مواجه شدیم.
دهقان از بازگشت قیمت خیارسبز گلخانه‌ای به قیمت گذشته در اوایل هفته جاری خبر داد و افزود: بازار صادرات دوباره به حالت اولیه برگشت و خیارسبز در بازار داخل فراوان شد از این رو شاهد افت ۵۰۰ تومانی هر کیلوگرم خیارسبز در بازار عرضه هستیم.

علت نوسان قیمت خیارسبز
رئیس اتحادیه گلخانه‌داران یزدی درباره تامین خیارسبز و گوجه‌فرنگی مورد نیاز و همچنین ثبات قیمت عرضه این محصولات در بازار استان گفت: علت بالا رفتن قیمت عرضه خیارسبز، پایان فصل برداشت گلخانه‌های استان است.
«سیدمحمد پورحسینی» افزود: خیارسبز گلخانه‌ای موجود در استان عمده‌ترین محصول گلخانه‌های شهرستان‌های تفت و مهریز است و بیشتر گلخانه‌داران برای کاشت‌های جدید آماده می‌شوند از این رو محصولی ندارند. وی ادامه داد: محصولات کشت جدید نیمه شهریور به بازار عرضه خواهد شد اما در بازار فعلی به دلیل کاهش تولید و همچنین افزایش تقاضا در بازار عراق، تقاضا بیشتر از تولید است که منجر به نوسان قیمت شده است.

وضعیت تولید گوجه‌فرنگی و خیارسبز در گلخانه‌های استان
رئیس اتحادیه گلخانه‌داران استان گفت: استان دارای ۱۲۴۰ هکتار سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای است و سالانه ۳۵۰ تا ۳۷۰ هزار تن محصول تولید می‌کند که ۹۵ درصد آن خیارسبز است. «سیدمحمد پورحسینی» درباره توسعه کشت‌های جایگزین و پرهیز از کشت تک محصولی خیارسبز در گلخانه‌های استان نیز گفت: در حال حاضر ۴۰ هکتار از مساحت گلخانه‌های استان به کشت‌های جایگزین از جمله گوجه‌فرنگی، فلفل، بادمجان و غیره اختصاص یافته است. وی درباره تامین گوجه فرنگی مورد نیاز استان به صورت کشت گلخانه‌ای نیز گفت: پایین بودن قیمت عرضه گوجه‌فرنگی و نداشتن امکان صادرات، ریسک تولید این محصول به صورت گسترده را در گلخانه‌داران کاهش داده است.

بخش نظردهی بسته شده است..