ارتباط پررنگ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی یزد با کتابداران

no-thumbs

"رقیه دوست فاطمی‌ها" در طول مدت حضور شش‌ماهه خود در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد (از 8 بهمن ماه 93 تا 8 مرداد ماه 94) از 100 باب کتابخانه نهادی و مشارکتی استان بازدید کرده و از نزدیک به بررسی مسائل و مشکلات کتابخانه‌ها پرداخته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز "رقیه دوست فاطمی‌ها" مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در جلسه‌ای با همکاران ستادی خود به مناسبت ششمین ماه حضور در این اداره کل، گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در این مدت ارائه کرد.

وی در جمع همکاران خود با اشاره به اینکه در این مدت، مجموعه کاملی از فعالیت‌ها، بازدیدها، دیدارها و جلسات کارشناسی برای ارتقای سطح کتابخانه‌های عمومی رخ داده است، افزود: در این شش ماه، دید و بازدیدهای متعددی با مسئولان ارشد استان نظیر معاونان و مشاوران استاندار، فرمانداران، مدیران کل و جمع دیگری از مسئولان و مدیران اجرایی استان صورت گرفته که در بیشتر این برنامه‌ها، در خصوص ایده‌ها و طرح‌های عملیاتی در حوزه کتاب و کتابخوانی بحث و تبادل نظر شده است.

 

سفر دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی به استان و افتتاح دو باب کتابخانه خیری

دوست فاطمی‌ها در همین راستا به سفر "علیرضا مختارپور" دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور به استان و دیدار وی با کتابداران یزدی اشاره کرد و بیان داشت: این سفر با هدف دیدار با کتابداران و همچنین افتتاح دو باب کتابخانه خیّرساز در استان صورت گرفت و طی آن، فاز دوم کتابخانه شهید مطلب شفیعی و کتابخانه وکیلی زارچ افتتاح شد.

                                                                                 

اتفاقی مبارک؛ تفقد مقام معظم رهبری از خانواده شهید مطلب شفیعی

وی سفر دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی را برای کتابخانه‌های استان پربرکت دانست و گفت: در جریان این سفر و افتتاح کتابخانه شهید مطلب شفیعی، گزارش اقدام نیک و فرهنگی پدر این شهید از سوی دبیرکل نهاد به رهبر معظم انقلاب ارائه شد و ایشان نیز حرکت فرهنگی خانواده شهید شفیعی را ستودند و آنها را مورد تفقّد قرار دادند که این امر، اتفاقی مبارک و ارزشمند برای کتابخانه‌های عمومی استان و حتی کشور بود.

 

کتابخانه‌ها در مسیر بهسازی و ساماندهی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یکی از اقدامات مهم دوره شش ماهه مدیریت خود را، ساماندهی و استانداردسازی کتابخانه‌های موجود استان دانست و در این خصوص گفت: در این مدت، عملیات بهسازی، افزایش فضا و زیباسازی فضای کتابخانه‌های امام علی(ع) یزد، اردکانیان و ابوالفضلی میبد و کتابخانه روستایی چاهک اجرا شد و عملیات بهسازی کتابخانه شرف‌الدین علی یزد نیز پیگیری شد که کار مرمت و افزایش فضای فیزیکی کتابخانه، در مراحل پایانی است.

 

حضور در تمامی شهرستان‌ها و بازدید از ۱۰۰ کتابخانه عمومی استان

دوست فاطمی‌ها بر حضور خود در تمامی شهرستان‌های استان و بازدید از تمامی کتابخانه‌ها نهادی و چند باب کتابخانه مشارکتی تأکید کرد و بیان داشت: در طول این مدت، همه ۹۶ باب کتابخانه‌های عمومی نهادی و ۴ باب کتابخانه مشارکتی و خصوصی استان، مورد بازدید قرار گرفت و شخص مدیرکل و تک‌تک کارشناسان ستادی مرتبط، به بررسی مشکلات و مسائل کتابخانه‌ها پرداختند و با کتابداران شهرستان‌ها به گفتگو نشستند.

وی ادامه داد: در این بازدیدها سعی شد تمامی کتابخانه‌ها اعم از شهری و روستایی از نزدیک موردبازدید قرار گیرند و حتی حضور یکی از مدیران کل کتابخانه‌های در دو باب کتابخانه روستایی "رباط پشت بادام" و "خرانق"، برای نخستین بار در این دوره صورت گرفت.

 

برای نخستین بار در کشور؛ ارتقای سهم پرداختی شهرداری‌های دو شهر استان به یک درصد

دوست فاطمی‌ها، یکی دیگر از اتفاقات مهم دوره مدیریت خود را افزایش سهم نیم درصد شهرداری‌های عقدا و بهاباد به یک درصد ارزیابی و تصریح کرد: این اتفاق مهم و ارزشمند که به پیشنهاد اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد صورت گرفت، برای نخستین بار در کشور رخ داد که می‌تواند الگوی مطلوبی برای سایر شهرداری‌های شهرهای استان و کشور به خصوص شهرهای با سهم نیم‌درصد پایین‌تر باشد.

وی همچنین در این خصوص از نگاه مثبت فرهنگی شهرداران این دو شهر و فرماندار شهرستان بهاباد قدردانی کرد.

 

تشکیل نخستین کتابخانه ستادی در سطح استان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد همچنین از راه‌اندازی نخستین کتابخانه ستادی در سطح نهادهای استان یزد در محل اداره متبوع خود خبر داد و گفت: این امر نیز با هدف فرهنگ‌سازی مطالعه در میان کارکنان دستگاه‌های دولتی صورت پذیرفت و نیروهای ستادی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان با راه‌اندازی نخستین کتابخانه ستادی در سطح استان، در این راستا پیش‌قدم شدند.

 

طراحی بخش کودک کتابخانه‌ها

وی زیباسازی و طراحی فضای بخش کودک کتابخانه‌ها را از دیگر اولویت‌های کاری اداره کل کتابخانه‌ها در طول شش ماهه آغازین دوره مدیریت خود دانست و گفت: این موضوع با استفاده از ظرفیت‌ها و خلاقیت‌های جمعی از کتابداران نهاد، در حال پیگیری و اجراست و در قدم نخست نیز فضای جدید بخش کودک کتابخانه عمومی آذریزدی در شهرستان یزد، طراحی و راه‌اندازی شد.

 

برگزاری جلسات و برنامه‌های متعدد برای ارتقای سطح کتابخانه‌های عمومی

رقیه دوست فاطمی‌ها در پایان سخنان خود، تقدیر از کتابداران و رؤسای اداره شهرستان‌های برتر، دیدار با خانواده معظم شهدا و جانبازان در مناسبت‌های مختلف، مشارکت در همایش گرامیداشت استاد مهدی آذریزدی، انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با بخشی از سازمان‌ها و ادارات استان در حوزه‌های مختلف کاری، جذب اعتبار لازم برای تعمیر و تجهیز فضای اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و اجرای آن و همچنین حضور در جلسات متعدد انجمن‌ کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌ها و انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان را از دیگر اقدام صورت گرفته در دوره مدیریت شش ماهه خود در اداره کل کتابخانه‌ها برشمرد و ابراز امیدواری کرد با همکاری همه کارکنان و کتابداران این مجموعه فرهنگی، حرکت پویا و رو به جلوی کتابخانه‌های عمومی ادامه یابد.

وی همچنین از تلاش‌ها و همراهی‌های تک‌تک همکاران ستادی خود در طول مدت شش ماهه نخست حضور در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد قدردانی کرد.

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..