مشکلات همنشینی روستای جهان‌آباد با صنایع

no-thumbs

روستای جهان‌آباد از جمله روستاهای بخش مرکزی شهرستان میبد است که در کنار شهرکی صنعتی به همین نام واقع شده و با مشکلات آلودگی هوایی و محیطی کارخانه‌های کاشی مواجه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از همشهری،این روستا در مجاورت روستاهای محمدآباد و حجت‌آباد واقع شده است و در چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، با دریافت تشکیل مجوز دهیاری از وزارت کشور، با برگزاری انتخابات، اولین دوره شوراهای روستا در آن شکل گرفت. جمعیت این روستا ۱۰۰ نفر است که در قالب ۲۸‌خانوار در روستا زندگی می‌کنند و شغل اصلی آنها نیز کشاورزی و دامداری است؛ اما با توجه به قرار گرفتن در کنار شهرک صنعتی جهان‌آباد، جمعیتی از اهالی روستا نیز در کارخانه‌های شهرک مشغول فعالیت هستند.
 ساکنان روستا معتقدند که بیشترین سهم ساکنان این روستا از کارخانه‌های کاشی و سرامیک مستقر در شهرک صنعتی جهان‌آباد دود و آلودگی است و هیچ حمایت مالی از سوی کارخانه‌های صرف عمران روستا نمی‌شود.

خواسته‌‌های ساکنان

افزایش اعتبارروستا

«نصرالله اسلامی» یکی از ساکنان این روستای کوچک می‌گوید: روستای ما بعد از سالیان سال در دوره جدید شورای روستا در حال عمران و آبادانی است و انتظار داریم که عقب افتادگی‌های قبلی با تخصیص اعتبار مناسب، جبران شود. وی با بیان اینکه اهالی روستا از هر گونه امکانات و خدمات از جمله مرکز بهداشت، مدرسه، پارک و… محروم هستند، گفت: تنها اقداماتی که در این سال‌ها در روستا انجام شده است، آسفالت معابر و ایجاد جاده دسترسی به روستا بوده است. این شهروند با اشاره به نبود وسیله حمل و نقل عمومی مناسب به مرکز شهرستان برای دریافت خدمات آموزشی و درمانی افزود: یک دستگاه اتوبوس، جابه‌جایی دانش‌آموزان روستاهای حجت آباد محمدآباد و جهان‌آباد را بر عهده دارد. به گفته وی، بیش از ۳۰دانش‌آموز به وسیله این اتوبوس به مدارس جابه‌جا می‌شود و این وضعیت اصلا برای ایمنی جان دانش‌آموزان، مناسب نیست و باید وسیله حمل‌و‌نقل دیگری، دانش‌آموزان این روستا را به مدرسه جابه‌جا کند.

 آلودگی صنایع

یکی دیگر از روستاییان با اشاره به آلودگی محیطی و هوایی ناشی از کارخانه‌های مستقر در شهرک صنعتی جهان‌‌آباد، افزود: حضور این صنایع هیچ عایدی برای روستا ندارد. «اکبر حسنی» گفت: سهم روستای جهان‌آباد از این کارخانه‌ها آلودگی زیست‌محیطی است و حتی یک ریال هم حمایت مالی از روستا از سوی این کارخانه‌های نمی‌شود. این ساکن روستای جهان‌آباد با اشاره به برداشت آب و خاک منطقه برای تولید و خسارتی که به کشاورزی و دامداری روستا وارد می‌کند، خواستار پیگیری مسئولان برای تخصیص عوارض از سوی کارخانه‌ها به دهیاری روستا شد.

 کمبود امکانات و خدمات در روستا

یکی دیگر از ساکنان این روستا نیز به مجهز نبودن روستا به یک واحد نانوایی یا مراکز عرضه مایحتاج مردم اشاره و اظهار امیدواری کرد که با تشکیل شورا برای این روستا، اقدامات قابل توجهی برای تجهیز و عمران آن برداشته شود. «فتح‌الله محمدی» ادامه داد: اهالی روستا مجبورند نیازها و مایحتاج خود را از روستاهای همجوار یا مرکز شهرستان تامین کنند و این وضعیت بسیار خسته کننده است. وی گفت: از دهیاری روستا می‌خواهیم مانند بسیاری از روستاهای استان نسبت به دایر کردن شرکت تعاونی روستا برای تامین خواسته‌های ساکنان اقدام کند. یکی دیگر از ساکنان روستا از تلاش‌های دهیاری و شورای روستا برای ایجاد جاده ورودی به روستا تقدیر کرد و افزود: تخصیص اعتبار بیشتر برای عمران هر چه بیشتر روستا با توجه به اینکه این روستا برای اولین بار دارای دهیاری و شورا شده است، مورد انتظار شهروندان است. «حسنعلی غلامی» افزود: ساکنان روستا انتظار دارند که مسئولان شهرستان به ویژه فرمانداری با دریافت عوارض از کارخانه‌های صنعتی مجاور روستا، امکان عمران و آبادانی هر چه بیشتر روستا را فراهم کنند. وی یکی از نیازهای روستای جهان‌آباد را تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی برای جابه‌جایی ساکنان روستا به مرکز شهرستان عنوان کرد و افزود: با توجه به ساخت جاده، باید برای اختصاص اتوبوس‌های ویژه روستا اقدام شود. وی با اشاره به وجود بافت تاریخی در این روستا، خواستار توجه مسئولان به این بافت برای رونق صنعت گردشگری در روستا شد و افزود: این بافت اگرچه تک بنای شاخصی ندارد اما قابلیت مرمت برای بازدید گردشگران را دارد.

 معطلی روستاییان به دلیل نبود حریم

یکی دیگر از اهالی روستا نیز به مشکلات ساکنان برای دریافت پروانه ساختمانی اشاره کرد و افزود: مشخص نبودن حریم شهر و روستا در مجاورت روستاهای بخش مرکزی باعث شده است که مردم برای دریافت پروانه‌های ساخت و ساز با مشکل مواجه شوند. «جواد پورحسنی» افزود: شهرداری مدعی است که بخشی از اراضی روستا در محدوده شهر قرار دارد اما دهیاری مدعی است که این زمین‌ها باید از‌سوی دهیاری مدیریت شود. وی ادامه داد: این وضعیت باعث شده است که بیشتر متقاضیان ساخت و ساز، بدون دریافت مجوز به ساختمان‌سازی اقدام کنند.

پاسخ مسئولان


اولویت شورا برای اجرای فعالیت‌های عمرانی

رئیس شورای روستای جهان‌آباد با تایید همه مشکلات مورد اشاره مردم گفت: شورای این روستا برای اولین بار در چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور تشکیل شد. «حجت کریمی» افزود: شورا و دهیاری اهتمام خود را به تامین زیرساخت‌ها و انجام فعالیت‌های عمرانی معطوف کرده است به‌طوری که برای اولین بار، جاده دسترسی به روستا از سوی مسئولان شورا و دهیاری ایجادشده و در حال آسفالت است. وی ادامه داد: فرصت شورا در ۳ سال گذشته صرف نامه‌نگاری و نقشه‌کشی برای اجرای طرح هادی و ایجاد شبکه معابر شد و نیازها و کمبودها، یکی پس از دیگری با توجه به تخصیص اعتبار در دست اقدام است. این مسئول گفت: نبود خانه بهداشت، مدرسه، پارک، نانوایی و حتی یک واحد خواربار فروشی برای روستا قابل تحمل نیست از این رو دهیاری تلاش‌هایی را برای تجهیز روستا به این امکانات آغاز کرده است. وی تاکید کرد: یکی از زیرساخت‌های مورد نیاز برای تجهیز روستا، جاده دسترسی بود چرا که بسیاری از خدمات به بهانه نبود جاده دسترسی و ورودی، به روستا ارائه نمی‌شد که امیدواریم با ایجاد این جاده که در شرف تکمیل است، بهانه‌ها پایان یابد.

تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی

کریمی درباره پیگیری برای اختصاص عوارض آلایندگی از کارخانه‌های مستقر در شهرک صنعتی به دهیاری و شورای روستا گفت: دریافت این عوارض حق ساکنان روستای جهان‌آباد است اما هنوز یک ریال از این بابت به دهیاری پرداخت نشده است. وی به مراجعات مکرر دهیاری و شورای روستا به دستگاه‌های مختلف شهرستان برای مطالبه نیازها و حقوق ساکنان روستای جهان‌آباد اشاره کرد و افزود: در حال حاضر اهالی روستا بیشترین خدمات را از روستای حجت‌آباد که ۵ تا ۶ کیلومتر با روستای جهان‌آباد فاصله دارد، دریافت می‌کنند. رئیس شورای روستای جهان‌آباد درباره وضعیت حمل و نقل عمومی روستا به مرکز شهرستان نیز گفت: در نظر داریم ۲ دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی روستاییان به شهر در مسیر مربوطه راه‌اندازی شود.

حل اختلاف بر سر حریم

معاون فرماندار میبد درباره اختلافات موجود برسر حریم روستاهای بخش مرکزی با شهرداری گفت: با تغییر شهرداری، سیاست‌های شهرداری برای مدیریت حریم تغییر کرده است. «سیدمحسن فلاح» افزود: شهرداری مدیریت حریم را به دهیاری واگذار کرده است و در عوض قرار است که بخشی از عوارض ساخت و ساز از سوی دهیاری به شهرداری پرداخت شود. وی ادامه داد: متقاضیان ساخت و ساز در حریم روستاها و شهر میبد، برای دریافت پروانه ساختمانی، عوارض را به دهیاری‌ها پرداخت خواهند کرد و بخشداری با محاسبه سرانه عوارض ساخت و ساز، سهم شهرداری را پرداخت خواهد کرد. این مسئول عقیده دارد کارخانه‌های مستقر در شهرک صنعتی جهان‌آباد باید عوارضی را برای جبران خسارت خود به روستا پرداخت کنند و قول مساعد پیگیری تخصیص این عوارض را داد. فلاح از مدیریت آلودگی این کارخانه‌ها از سوی کارشناسان سازمان محیط زیست و همچنین الزام واحدها به نصب فیلترهای تصفیه هوا اشاره کرد و افزود: ایستگاه سنجش آلودگی که در شهر میبد نصب شد، ابزار مناسبی برای مدیریت آلودگی صنایع است. وی با اشاره به اینکه در ۵/۱ سال گذشته شکایتی از طرف روستاییان مبنی بر خاموش شدن فیلترهای تصفیه در شب به فرمانداری اعلام نشده است، افزود: مردم باید مواد تخلف را به فرمانداری و اداره محیط زیست شهرستان اعلام کنند. معاون فرماندار میبد با اشاره به اینکه بحران آب در تمام روستاهای شهرستان وجود دارد، افزود: خوشبختانه روستاهای بخش مرکزی با بهره‌مندی از شبکه آب شرب کمترین مشکل را در تامین آب شرب دارند اما کمبود آب کشاورزی همه جا وجود دارد. وی درباره ضرورت مرمت لوله کشی شبکه آب روستاها به ویژه روستای جهان‌آباد نیز گفت: متاسفانه به دلیل کاهش اعتبارات در سال‌های گذشته، امکان تخصیص اعتبار برای مرمت شبکه آب شرب روستا وجود نداشت اما امیدواریم این اعتبار در بودجه امسال تخصیص یابد.

خاموش شدن فیلتر کارخانه‌ها در شب

دهیار روستای جهان‌آباد گفت: دهیاری با دریافت پروانه ساختمانی از شهرداری به جای شرکت تعاونی دهیاری گلایه دارد. «حسنی» افزود: مشکل حریم در بیشتر روستاهای بخش مرکزی میبد وجود دارد و نبود حریم باعث شده است که روستاییان برای دریافت پروانه‌های ساختمانی بین شهرداری و دهیاری سرگردان شوند. وی درباره آلودگی صنایع شهرک صنعتی جهان‌آباد نیز گفت: بیش از ۲۰‌واحد کاشی و سرامیک در این شهرک فعالیت می‌کنند که نشان دهنده اوج آلودگی در روستاست. این مسئول افزود: این در حالی است که برخی از این واحدها، در ساعات شب فیلترهای تصفیه هوا را خاموش می‌کنند و آلودگی و ذرات معلق را به خورد اهالی روستا می‌دهند. وی با اشاره به تاثیر منفی صنایع بر کشاورزی و دامداری روستا افزود: یکی از عوارض اصلی حضور صنایع، کاهش منابع آب‌های زیرزمینی است به طوری که آب در این روستا در عمق ۱۸۰ متری قابل دسترسی است. دهیار روستای جهان آباد با اشاره به تامین آب شرب روستا از محل اجرای طرح ولایت افزود: خوشبختانه اهالی این روستا در تامین آب شرب با مشکل مواجه نیستند اما کمبود آب کشاورزی و خشک شدن قنات‌ها مشکلی است که در همه روستاهای استان و از جمله میبد مشهود است. وی با اشاره به تلاش‌های دهیاری برای آسفالت معابر روستا و به ویژه جاده دسترسی به روستا گفت: اعتبار دهیاری بسیار محدود است به طوری که برای تامین هزینه آسفالت جاده دسترسی که ۱۰۰‌میلیون تومان است باید ۴ سال اعتبار دهیاری را کنار گذاشت. این مسئول با بیان اینکه روستای جهان‌آباد در مجاورت جاده سنتو واقع شده است، خواستار توجه بیش از پیش مسئولان به این روستا به ویژه در توزیع اعتبارات شد. حسنی با اشاره به فرسودگی لوله‌کشی روستا گفت: به دلیل کمبود اعتبار با رایزنی با شرکت آب و فاضلاب روستایی موفق به تامین اعتیار تعویض ۸۰ درصد از لوله‌کشی‌های روستا شدیم اما برای تکمیل آن همچنان کمبود اعتبار داریم. وی درباره رونق صنعت گردشگری در این روستا نیز گفت: بافت تاریخی این روستا در امتداد جاده سنتو، ۴۰۰ متر طول دارد و نمای زیبایی از معماری سنتی را در امتداد روستا ایجاد کرده است. دهیار روستای جهان‌آباد با اشاره به محدودیت اعتبارات افزود: با این شرایط اعتبار کافی برای مرمت این بافت تاریخی وجود ندارد.

اجرای محور فرهنگی در بافت سنتی روستا

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان میبد نیز درباره رسیدگی به بافت تاریخی این روستا گفت: بافت تاریخی روستای جهان‌آباد نسبت به سایر روستاهای بخش مرکزی، قدمت کمتری دارد. «محمود ادیبان» ادامه داد: اما اداره میراث فرهنگی شهرستان برای حفاظت از این بافت تاریخی و ارزشمند اقداماتی را با همکاری دهیاری آغاز کرده است. وی افزود: با امضای تفاهم‌نامه با بخشداری مرکزی شهرستان، مرمت خانه‌های قدیمی بافت تاریخی روستاهای شهرستان به ویژه روستای جهان‌آباد در دستور کار قرار گرفته است. این مسئول با اشاره به تعریف محور فرهنگی برای بافت تاریخی این روستا گفت: دهیاری در این طرح مشارکتی، مسئولیت ایجاد شبکه معابر و جدول کشی گذرها را بر عهده گرفته است.

بخش نظردهی بسته شده است..