قلعه رباط ابرکوه مرمت و بازسازی شد

no-thumbs

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: قلعه رباط ابرکوه به عنوان یکی از قدیمی ترین قلعه های استان یزد، مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمحسن ذاکری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اثر فرهنگی، تاریخی قلعه رباط در حاشیه غربی شهرستان ابرکوه واقع شده و قدمت آن به دوران صفویه باز می گردد.

وی عنوان کرد: این بنا دارای ۹ برج مدور است که بر روی برج ها تزئیناتی نیز دیده می شود که این تزئینات به صورت اشکال هندسی است به نحوی که اشکال لوزی، مربع و نقش صلیب، مانند هر کدام داخل باندی در دوره برج ایجاد شده است.

وی عنوان کرد: ورودی قلعه در ضلع شرقی است که با دو برج بزرگتر از هفت برج دیگر در طرفین آن بر استحکام آن افزوده و تزئینات روی برج های بخش ورودی با دقت بیشتری صورت گرفته است.

ذاکری نیا ادامه داد: برج ها دارای سه قسمت زیربرج، میان برج و سربرج هستند و در تعدادی از این ۹ برج، در هر قسمت تیرکش هایی قرار دارد و تعدادی نیز فقط در قسمت سربرج دارای تیرکش هستند.

وی بیان کرد: دیوار حصار دور قلعه نیز از چینه است که ۹ ردیف چینه را شامل می شود و مصالح به کار رفته در بنای قلعه شامل گل، خشت و سنگ است که سنگها با ملات ماسه و آهک در زیرسازی و فوندانسیون بنای قلعه به کار گرفته شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در مورد عملیات مرمتی قلعه رباط بیان کرد: مهمترین آیتم های مرمتی این قلعه شامل زیربندی و استحکام بخشی با خشت خام، تهیه مصالح و اجرای آجرفرش کف‌، اجرای بندکشی، اجرای اندود کاهگل پشت بام، اجرای دیوارچینی به صورت چینه، اجرای اندود کاهگل رویه و … است.

وی یادآور شد: این بنای ارزشمند تاریخی در مهرماه ۱۳۸۱ با شماره ثبتی ۶۳۰۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

بخش نظردهی بسته شده است..