می توانیم با اعتدال گرایان ائتلاف کنیم

no-thumbs

سخنگوی فراکسیون رهروان هرگونه ائتلاف یاران لاریجانی با اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم را رد می کند و می گوید: ما هم خوانی نداریم اما می توانیم با اعتدال گرایان ائتلاف کنیم، هرچه نباشد نظرات روحانی و لاریجانی به هم نزدیک است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزخبر احتمال ائتلاف روحانی و لاریجانی برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از سوی ابراهیم امینی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و نماینده مجلس ششم در گفتگو با روزنامه اصلاح طلب اعتماد بیان شد.

پس از او اصلاح طلبان دیگر نیز از این ایده استقبال کردند، محسن رهامی”رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات” می گوید: اگر احساس کنیم که در یک حوزه انتخابیه احتمال موفقیت یک نیروی رادیکال زیاد نیست، ممکن است در بعضی حوزه‌های انتخابیه از کاندیدهای اصولگرای معتدل حمایت شود. اگر در فلان شهر نیروی معتدل و میانه‌ای داریم که هم آقای لاریجانی حمایت کند و هم ما حمایت کنیم و اگر آن اصلاح‌طلب مد نظر ما رأی آن نیروی مقتدر را بشکند و یک افراطی به مجلس راه پیدا کند حتماً ائتلافی وارد خواهیم شد.

رسول منتجب نیا”قائم مقام حزب اعتماد ملی” به عنوان سومین چهره، پازل انتخاباتی همفکرانش را تکمیل کرد و در گفتگویی با روزنامه آرمان امروز “ارگان خانوادگی هاشمی رفسنجانی”، گفت: دو مساله در این بحث موجود است؛ اینکه هواداران آقای روحانی به طرف آقای لاریجانی بروند یا اینکه طرفداران رئیس مجلس دنبال این باشند به اصلاحات نزدیک شوند. البته این امکان وجود دارد که بین طیف لاریجانی و اصلاح‌طلبان در برخی از حوزه‌ها ائتلافی شکل بگیرد.

مواضع اصلاح طلبان در قبال ائتلاف لاریجانی ها با آنها در حالی در رسانه های متبوعشان تبلیغ می شود که یاران علی اردشیر لاریجانی در بیرون و درون مجلس نظری دیگر دارند.

سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت هرگونه ائتلاف و نزدیکی یاران لاریجانی با اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم را رد می کند و می گوید: ما هم خوانی نداریم اما می توانیم با اعتدال گرایان ائتلاف کنیم، هرچه نباشد نظرات روحانی و لاریجانی به هم نزدیک است.

همچنین محمد جواد آرئین منش عضو حزب موتلفه اسلامی و نماینده مجلس هشتم که از نظر فکری و سیاسی به لاریجانی نزدیک است به بازخوانی نظرات سیاسی رئیس خانه ملت پرداخت و گفت: لاریجانی اصولگرایی را منهای جبهه پایداری می بینید از این رو جریان دولت که عبارت است از کارگزارن، اعتدال و توسعه، لاریجانی و برخی اصولگرایان معتدل و میانه رو، ممکن است در انتخابات یک جریان شکل دهند.

** ائتلاف لاریجانی با اعتدال گرایان و نیروهای همسو با دولت دور از ذهن نیست

محمد جواد آرئین منش”نماینده سابق مجلس و دبیر حزب موتلفه اسلامی خراسان رضوی” در گفتگو با «نماینده»، با اشاره به آرایش سیاسی احزاب در انتخابات مجلس دهم، گفت: آنچه از اول انقلاب تا حال حاضر شکل گرفته رقابت دو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب است چراکه این دو جریان در انتخابات در برابر هم آرایش سیاسی داشتند و رقابت می کردند البته در برخی مقاطع مثل سالهای اخیر اصلاح طلبان عملا در صحنه انتخابات حضور جدی نداشتند اما پس از انتخابات ریاست جمهوری دوباره تحرکی در اردوگاه اصلاح طلبان دیده شد.

وی خاطرنشان کرد: با پیروزی آقای روحانی در انتخابات اصلاح طلبان فعالیت های مجدد سیاسی، انتخاباتی خود را آغاز کردند اما با این حال تلاش هایی صورت می گیرد تا جریان سوم یا همان جریان دولت از یک هویت مستقلی برخوردار شود و معلوم نیست این اتفاق بتواند انجام شود یا نه.

عضو حزب موتلفه در خصوص نحوه فعالیت حامیان لاریجانی و طیف همسو با دولت(اعتدال گرایان)، اظهارداشت: باید در این زمینه هم به آرایش سیاسی توجه داشت، جریان اصلاحات سنتی که طیف مشارکتی ها و جبهه اصلاحات هستند در یک اردوگاه قرار می گیرند جریان دولت هم که عبارت است از کارگزاران، اعتدال و توسعه، لاریجانی و برخی اصولگرایان معتدل و میانه رو ممکن است جریان جدیدی را تشکیل دهند. جریان سوم را اصولگرایان تشکیل می دهند که در مجموعه تشکل های جبهه پیروان خط امام و رهبری، جبهه پایداری، رهپویان و ایثارگران تعریف می شوند، آنها در گذشته هم در کنار یکدیگر بودند و ممکن است در این دوره از انتخابات ضلع سوم را ایجاد کنند.

آرین منش در ادامه درپاسخ به این پرسش که “اصلاح طلبان از ائتلاف با حامیان لاریجانی استقبال می کنند و برخی از چهره های این جریان همچون منتجب نیا، خباز و رهامی از این ایده دفاع کردند بنابراین آیا این ائتلاف در انتخابات مجلس شکل خواهد گرفت”؟ پاسخ داد: در گذشته هم گروه سومی تحت عنوان “افراد مستقل و بدون وابستگی به دو جریان عمده سیاسی” در حرف، نظر و تئوری تمایلی داشتند جریان سوم بوجود بیایید ولی در عمل چنین اتفاقی تا به حال رخ نداده است.

وی به تفاوت دیدگاه لاریجانی با برخی از اصولگرایان بویژه جبهه پایداری انقلاب اسلامی پرداخت و اضافه کرد:الان دیدگاه و سلیقه آقای لاریجانی متفاوت با جبهه پایداری است به عبارتی اختلاف نظرهایی با هم دارند بخصوص پس از حوادث قم و موضع گیری های برخی از طرفداران این جبهه در مجلس با وی باعث شده لاریجانی قدری رنجیده خاطر شوند.

این فعال سیاسی تصریح کرد: لاریجانی به اصولگرایان منهای جبهه پایداری معتقد است بنابراین می گوید اصولگرایان منهای جبهه پایداری به همراه برخی نیروهای معتدل اصلاح طلب. این درحالی است که برخی از اصولگرایان نظریه دیگری ارائه می دهند و برآن تاکید می کنند.

آرین منش در تبیین این نظریه، توضیح داد:طرفداران جبهه پیروان، آقای باهنر، موتلفه و سایر تشکل ها مانند رهپویان و ایثارگران معتقدند همه سلایق اصولگرا باید در کنار یکدیگر قرار گیرند، از جبهه پایدرای و جلیلی گرفته تا لاریجانی باید به صورت یکپارچه در انتخابات حضور پیدا کنند. باید مقداری منتظر ماند تا ظرف یکی، دو ماه آینده آرایش های سیاسی شفاف شود.

وی درباره اینکه هم اکنون اصلاح طلبان در رسانه ها و دیدارهای خود از ائتلاف با لاریجانی و یا حامیان دولت(اعتدال گرایان) سخن می گویند و با توجه به نظر شما مبنی بر شکل گیری جریان جدید آیا این امر اتفاق خواهد افتاد؟ گفت: من این موضوع را دور از دهن نمی بینم، کسانی که این نظر را مطرح می کنند معتقدند روحانی اصلاح طلب نیست بلکه یک نیروی معتدل اصولگراست به عبارتی اصولگرایی روحانی غلبه بیشتری به اصلاح طلبی دارد بنابراین شکل گیری این ائتلاف دور از ذهن نیست.

آرئین منش با اشاره به اینکه با این آرایش آیا وحدت کامل در جریان اصولگرا شکل خواهد گرفت؟ افزود:در گذشته وقتی اصوگرایان دور هم جمع شدند، منشور ۲۴ ماده‌ای تحت عنوان «منشور اصولگرایان» از سوی جامعتین(جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز) تهیه و تنظیم شده بود و به امضای دو شخصیت برجسته یعنی مرحوم آیت الله مهدوی کنی و آیت الله یزدی رسید.

وی با بیان اینکه در این منشور شاخص‌هایی برای تعریف اصولگرایی مشخص شده است، گفت: اصولگرایان بر اساس این منشور به پیروزی در انتخابات دست یافتند و در این دوره از انتخابات هم باید به مفاد این منشور توجه داشت.

وی با اشاره به رعایت اعتدال در گزینش افراد، افزود: اصولگرایان برای انتخابات مجلس باید به سراغ افراد معتدل، منطقی بروند. همچنین در محور دیگر باید سنجش مقبولیت افراد مورد توجه قرار گیرد طبیعی است باید فردی را انتخاب کنیم که از مقبولیت نسبی بین مردم برخوردار باشد، این طور نیست که هر کسی که یک جمع کوچکی او را انتخاب کرد، گزینه خوبی برای مجلس بدانیم. مردم در صورتی به آن فرد رأی می‌دهند که از او زمینه مقبولیت و خوشنامی و حسن سابقه در ذهنشان داشته باشند و در غیر این صورت مردم راه خودشان را خواهند رفت.

آرین منش درخصوص آینکه آیا نشست اضلاع سه گانه که حزب موتلفه یک ضلع آن را تشکیل می دهد منجر به خروجی وحدت خواهد شد، گفت:پس از ناکامی اصولگرایان در  انتخابات ریاست‌جمهوری اصولگرایان  درصدد جبران اشتباهات خود برآمدند و اکنون برای استفاده حداکثری از ظرفیت جریان اصولگرایی به دنبال همگرایی میان سلیقه‌های مختلف موجود در این جریان هستند.

وی تاکید کرد: راهکارهای وحدت میان اصول‌گرایان به صورت جدی در دستور کار حزب موتلفه اسلامی است تا بتواند سلیقه‌های مختلف در جریان اصول‌گرایی را به وحدت برساند و امیدوار است فهرست واحدی را برای این دوره از انتخابات  ارائه دهد.

** شکل گیری ائتلاف طیف روحانی و لاریجانی در انتخابات

صفر نعیمی‌رز سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت نیز در گفتگو با «نماینده» ائتلاف همفکران خود(حامیان لاریجانی) با اصلاح طلبان را رد کرد اما در عین حال به دفاع از ائتلاف با اعتدال گرایان پرداخت و گفت: ائتلاف ما با اصلاح طلبان اصلا امکان پذیر نیست به دلیل اینکه دو قطب ناهمنان هستیم، کجا سراغ دارید دو قطب ناهمنام همدیگر را جذب کنند آنهم در انتخابات.

وی گفت: اما داستان دولت و حامیان دولت(اعتدال گرایان) فرق می کند.  دولت، دولت اعتدال است من به تدبیر و امید دولت کاری ندارم می گویم دولت اسم خود را دولت اعتدال نامیده و رهروان ولایت هم تاحدودی فراکسیون اعتدال است به همین جهت تفاهم آنها بعید به ذهن نمی رسد.

سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت اضافه کرد: رهروان(حامیان لاریجانی) می توانند در انتخابات در کنار اعتدال و حامیان دولت قرار گیرند اما اعتدال نمی تواند در کنار اصلاح طلبی قرار گیرد.

به گفته نعیمی رز، نقاط اشتراک رهروان ولایت با دولتی ها و حامیان آنها زیاد است و به عبارتی با هم هم خوانی، هم زبانی و همدلی دارند.

وی درپاسخ به این سوال که “فراکسیون تاکنون رایزنی و گفتگویی جهت شکل گیری این ائتلاف در انتخابات انجام داده است”؟ افزود: تاکنون صحبت نشده اما این کار قابل اقدام و عمل است.

سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت با بیان اینکه مواضع آقای لاریجانی به آقای روحانی نزدیک‌ است، اظهارداشت: طیف لاریجانی و روحانی هم برای انتخابات و هم موضوعات دیگر می‌توانند کنار هم قرار گیرند.

نعیمی رز در ادامه این گفتگو درمورد شکل گیری حزب یا جبهه رهروان ولایت دربیرون مجلس، گفت: بحث حزب مطرح نبود، بحث تشکیل جبهه رهروان ولایت مدنظر بود اما در اذهان عمومی اینگونه پیچید که این جبهه متعلق به آقای لاریجانی است بنده بارها عرض کردم این جبهه متعلق به دکتر لاریجانی رئیس مجلس نیست بلکه درصورت تشکیل تحت حمایت او خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ما مصمم بودیم قبل از عید(قبل از شروع انتخابات مجلس دهم) آن را به مرحله عملیاتی برسانیم ولی نظر به اینکه مذاکرات هسته ای از اولویت های نظام بود بخصوص در مقطع فعلی که برجام مطرح شده است و باید این موضوع بررسی شود و از اولویت های اول نظام، مجلس و دولت است اگر بخواهیم در این برهه از زمان صحبت از تشکیل جبهه رهروان ولایت کنیم منطقی به نظر نمی رسد.

سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت می گوید: بحث شکل گیری جبهه رهروان باقی می ماند و فعلا مطرح نمی شود اگر بخواهد باز دنبال شود این موضوع به بعد از عید موکول خواهد شد.

بخش نظردهی بسته شده است..