فلاحت پیشه فضای رقابتی انتخابات مجلس و خبرگان را بررسی کرد

انتخابات‌های امسال شبیه به انتخابات‌های دوران اول انقلاب است

دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در پیش است و فضای سیاسی کشور به‌شدت انتخاباتی است. برخلاف سالهای گذشته رقابت‌های سیاسی به انتخابات خبرگان نیز کشیده شده است و جریان‌های سیاسی مختلف از هم‌اکنون در حال مهره چینی و صف‌آرایی مقابل هم هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزویژگی بارز این دو انتخابات تأکید بر محور میانه‌روی است. رویکردی که بعد از انتخابات سال ۹۲ و پیروزی کاندیدای اعتدال‌گرا بیش از گذشته موردتوجه و استقبال قرارگرفته است. همین مسئله سبب شده است که هر یک از دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا ائتلاف با اعتدالیون را برگ برنده خود در انتخابات مجلس بدانند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی اعلام کرده است در انتخابات خبرگان کاندیدا خواهد شد. حسن روحانی نیز در نشست تلویزیونی خود از ایجاد تغییرات در عرصه داخلی با حضور مردم سخن گفت.

اظهارنظر اخیر ناطق نوری مبنی بر اینکه میانه‌روها سلانه‌سلانه حرکت می‌کنند را می توان اقدامی در جهت ترغیب بیشتر میانه‌روها به ورود به عرصه انتخابات تلقی کرد.

از سوی دیگر احتمال حضور چهره‌هایی همچون سید حسن خمینی بامشی اعتدالی در انتخابات خبرگان مطرح است و همه این روشن می‌کند که فعالان و چهره‌های سیاسی کشور دریافته‌اند تنها از طریق تأکید بر این خط و مشی است که می‌توان تنور انتخابات را داغ و مشارکت سیاسی مردم را افزایش داد.

برخی کارشناسان مسائل سیاسی با تائید این مطلب، افزایش مشارکت و فضای رقابتی در دو انتخابات اخیر را مهم‌ترین ویژگی انتخابات پیش رو می‌دانند.

حشمت‌الله فلاحت پیشه تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با فرارو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در سال جاری را حائز اهمیت و ازلحاظ رقابت بی‌نظیر دانست و گفت: به اعتقاد من رقابتی که در این دوره از انتخابات کشور مشاهده خواهیم کرد تقریباً بی‌نظیر است عرصه سیاست کشور یک فضای رقابتی شبیه به انتخابات‌های دوران اول انقلاب را ایجاد کرده است.

وی به رقابتی شدن انتخابات خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: پیش‌ازاین انتخابات خبرگان در یک شرایط ملایم‌تر و در یک فضای کمتر رقابتی‌تر برگزار می‌شد اما اکنون شاهد هستیم که فضا کاملاً رقابتی است و این مسئله اثر خود را بر انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز خواهد گذاشت.

نماینده پیشین مجلس افزود: در سالهای قبل شاهد بودیم که حضور یک دولت اصولگرا سبب می‌شد تا رقابت‌های انتخاباتی مجلس نیز در درون جریان اصولگرایی شکل گیرد اما اکنون مشاهده می‌شود که در انتخابات آتی کاندیداهایی از جریان‌های سیاسی مختلف حاضر خواهند شد و این رقابت شکل تازه‌ای به خود گرفته است.

فلاحت پیشه همچنین گفت: بر اساس اظهارنظرها، موضع‌گیری‌ها و اعلام حضورهای نخبگان سیاسی کشور می‌توان گفت که اکنون نخبگان سیاسی کشور بیش از هر وقت دیگری تصمیم دارند که در متن تحولات حاضر باشند. به عبارتی کسانی که قبلاً به دلایلی ترجیح می‌دادند در حاشیه باشند نیز اکنون در حال برنامه‌ریزی برای حضور در عرصه سیاسی هستند و یا با رایزنی‌هایی که در حال انجام است در حال راضی شدن برای حضور در انتخابات هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه در سال جاری خود انتخابات در حال تحکیم است، گفت: با رویکرد نخبگان سیاسی مبنی بر اینکه درصحنه انتخابات حاضر شوند، خودشان را معرض رأی گذارند و مسئولیت آرای مردم را نیز بپذیرند، انتخابات به شکلی رقابتی‌تر از قبل برگزار می‌شود و کسانی که قبلاً به دلایلی مانند قهر یا حاشیه‌نشینی به صحنه نمی‌آمدند نیز اکنون حاضرشده‌اند در انتخابات شرکت کنند لذا شرایط نظارت بر انتخابات تعیین خواهد کرد که چه ترکیبی در مجالس بعد از انتخابات وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که این تمایل نخبگان از جریان‌های مختلف به حضور در انتخابات به معنی آغاز فعالیت میانه‌روها است، گفت: به اعتقاد من نخبگان سیاسی کشور درعین‌حال که آماده حضور در انتخابات شده‌اند سعی می‌کنند که موضع میانه‌روی نیز داشته باشند و از افراط‌ و تفریط فاصله گیرند.

وی ادامه داد: رویکرد میانه‌روی در جریان‌های مختلف سبب می‌شود که کاندیداهای آنان از صافی شورای نگهبان بگذرند و درعین‌حال که در درون نظام بمانند در معرض رأی مردم قرار گیرد. در این شرایط است که قاطبه جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب سعی می‌کند تا با رویکرد میانه‌رو و اعتدال‌گرا به صحنه آید.

فلاحت پیشه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا ممکن است جریان‌های سیاسی در ماه‌های منتهی به انتخابات تغییر رویه داده و از این میانه‌روی و اعتدال فاصله گیرند، گفت: امیدواریم که در آینده تفاسیر جدید شکل نگیرد. توجه داشته باشید که میانه‌روی و اعتدال منحصر به دولت آقای روحانی نیست و بخش اعظم مردم و نخبگان سیاسی کشور از افراط‌وتفریط خسته‌اند و آسیب‌های جدی آن را تجربه کرده‌اند.

وی افزود: اگرچه بخشی از رأی مردم به میانه‌روی در انتخابات ۹۲ نمایان شد اما گرایش به این رویکرد پیش از آن شکل‌گرفته بود و ادامه هم خواهد داشت لذا همین‌که چهره‌ها شاخص و نخبگان سیاسی که درگذشته بیشتر در حاشیه بودن را انتخاب می‌کردند حالا قصد ورود به عرصه انتخابات رادارند نشان می‌دهد که میل به میانه‌روی افزایش‌یافته است و می‌دانند که باید خود را در معرض اظهارنظر و رأی مردم قرار دهند.

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه مردم حاضر نیستند که هزینه افراط‌ و تفریط گروهی را بدهند، گفت: انتظار می‌رود که در انتخابات آتی فضای موجی و هیجانی نداشته باشیم و تحت تأثیر یک رویکرد میانه‌رو بهترین شرایط برای رقابت در انتخابات آتی فراهم شود.فرارو

بخش نظردهی بسته شده است..