آغاز فاز دوم مرمت آرایه‌های بقعه ستی فاطمه

کارشناس ارشد مرمت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد: فاز دوم مرمت آرایه‌های بقعه ستی فاطمه آغاز شده است.

به گزارش یزدی نیوزمجید علومی گفت: این بقعه که از یادگار‌های دوره تیموری در شهر یزد است، محل دفن ستی فاطمه همسر امیرچقماق شامی حاکم قدرتمند یزد در دوره تیموری می‌باشد.

 
 
وی افزود: این بانو از بانوان خیر و تاثیرگذار زمان خود بوده و بر اساس مندرجات تاریخ محلی و کتیبه‌های موجود در برخی بنا‌های تاریخی، آثار عام المنفعه زیادی از خود به جای گذاشته که می‌توان به مرمت مسجد جامع کبیر یزد، ساخت آب انبار، چاه آب سرد، کاروانسرا و خانقاه اشاره کرد.
 
 
 
علومی اظهار داشت: همچنین وی در ساخت مسجد امیرچقماق معروف به مسجد جامع نو همکاری چشمگیری با همسر خود داشته است.
 
 
 
وی تأکید کرد: بقعه ستی فاطمه دارای آرایه‌های قابل توجه و زیبایی شامل تزئینات گچی (قطار بندی و تزئینات مهری)، تزئینات رنگی (نقوش اسلیمی و کتیبه‌های قرآنی به خط ثلث) و طلاچسبان و تنگ بری می‌باشد که دارای ظرافت خاصی بوده و نشانگر آن است که بانی آن یک بانوی هنرشناس باسلیقه بوده است.
 
 
 
گفتنی است از ویژگی‌های منحصر به فرد این بنا، گنبد خیاره‌ای آن است که تنها گنبد باقی مانده این سبک از گنبد‌های دوره تیموری درایران می‌باشد و نمونه مشابه آن در کشور‌های آسیای میانه وجود دارد.
 
 
منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..