نجات سرداب تاریخی فتح آباد ابرکوه از نابودی و تخریب

بنای تاریخی و ثبتی «سرداب فتح‌آباد» ابرکوه با حضور به‌ موقع یگان حفاظت میراث فرهنگی این شهرستان از تخریب و آسیب نجات یافت.

به گزارش یزدی نیوز«حمید مشتاقیان» رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ابرکوه  با اشاره به جلوگیری از وارد آمدن آسیب و تخریب به یک بنای تاریخی و ثبتی در این شهرستان، در این رابطه تصریح کرد: به دنبال گزارش‌های واصله و ورود به‌موقع نیروهای یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ابرکوه، از تخریب و آسیب‌دیدگی بنای ارزشمند «سرداب فتح‌آباد» جلوگیری شد.

 
ویخاطرنشان کرد: چندی قبل عده‌ای از اهالی منطقه فتح آباد به حریم این بنای تاریخی و ثبتی تجاوز کرده و با لودر در حال تسطیح زمین‌های اطراف بنا به منظور بهره‌برداری از آن بودند که با ورود و اقدام به موقع یگان حفاظت و با حضور نیروی انتظامی، عملیات تسطیح متوقف و تذکرهای لازم و قانونی به آنان داده شد.
 
وی ابراز کرد: سرداب مذکور که در جنوب ابرکوه واقع شده، در تاریخ ۲۲ آبان ماه سال ۸۶ با شماره ۱۹۸۹۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در رابطه با تهدید انجام شده علیه این بنا، پیگیری‌های حقوقی و قضایی در حال انجام است.
 
مشتاقیان خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی هر فردی به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت ‌رسیده است یا تزئینات، ملحقات تأسیسات، اشیاء و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور که مستقلاً نیز واجد حیثیت فرهنگی، تاریخی یا مذهبی باشد، تخریبی انجام دهد، علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از یک تا ۱۰ سال محکوم می‌شود.
 
وی همچنین به مرمت بناهای تاریخی به‌ عنوان یکی از اقدامات حفاظتی در دستور کار میراث فرهنگی برای محافظت از این بناهای تاریخی اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون پس از گذشت حدود ۱۵ سال، اقدامات جدیدی در راستای مرمت مناره‌های نظامیه با اولویت تثبیت نمای آجری مناره‌ها آغاز شده است.
 
این مسئول، آخرین مرمت مناره‌های نامبرده را که دومین اثر ثبتی استان یزد (مرداد سال ۱۳۱۲) بوده را مربوط به سال ۱۳۸۴ ذکر کرد و ادامه داد: این مناره‌ها تنها باقی‌مانده مجموعه بزرگی شامل مسجد، مدرسه و بازار مربوط به قرن هشتم هجری است که توسط نظام الملک ابرقوئی ساخته و سالیان قبل بر اثر وقوع زلزله تخریب شده است.
 
وی دیگر اقدام در حوزه مرمت را ساماندهی حصار شمالی و تاریخی ابرکوه برشمرد و یادآور شد: این طرح مرمتی حدود دو ماه به طول می‌انجامد که شامل ساماندهی حصار شمالی، آواربرداری، تسطیح سازی، هدایت و دفع آب باران با لوله، اتصال فاضلاب‌های خانگی اطراف بنا به چاه‌های جذبی و کاهگل‌کشی دیوارها و جرزها است.
 
مشتاقیان در پایان تأکید کرد: بافت تاریخی ابرکوه به دلیل متراکم بودن، دارای محلات متعددی است که حصار شمالی در حاشیه بافت تاریخی و مابین محله درب قلعه و محله نبادان است.
 
 
منبع:ایسنا بزد

بخش نظردهی بسته شده است..