خسارت میلیونی کرونا به مؤسسات قرآنی در یزد

۷۰ درصد موسسات قرآنی به صورت استیجاری فعالیت دارند.

به گزارش یزدی نیوز قائم مقام تشکل‌های قرآنی استان یزد گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی قرآن مبنی بر حمایت از موسسات و جبران خسارت ناشی از کرونا ویروس گفت: فرم ارزیابی در زمان بندی مشخص از سوی موسسات تکمیل شد که ۱۴۱ مؤسسه و خانه قرآن این فرم را تکمیل کردند. 

 
شایق افزود: این فرم‌ها در اختیار کمیته مربوطه قرار گرفت تا حمایت حداقل یک میلیون تومان صورت گیرد.
وی با بیان اینکه ۷۰ درصد مؤسسات به صورت استیجاری فعالیت دارند افزود: این موسسات باید حداقل ماهی دومیلیون تومان برای اجاره بها پرداخت کنند که طبق برآورد‌ها کرونا حدود ۵۰۰ میلیون تومان فقط به مؤسسات شهرستان یزد خسارت وارد کرده است.
 
رئیس اداره قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد هم گفت: فعالیت مؤسسات قرآنی قطعاً به خودی خود سودآور نیست البته به شیوه مدیریت هم بستگی دارد که اگر بتوان شیوه‌های مدرن و عرضه خدمات مختلف به مؤسسه وارد کرد، چه‌بسا امکان درآمدزایی در وضعیت موجود، فراهم شود.
 
حسین دشتی افزود:با توجه به شیوع کرونا مؤسسات درآمد چندانی ندارند و غالباً از زندگی شخصی برای آموزش قرآن مایه می‌گذارند و به تبلیغ، نشر و ترویج قرآن در بین مردم می‌پردازند.
 
او ادامه داد: اکثر مؤسسات تا قبل از کرونا با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کردند و با شیوع کرونا و ورود این بیماری به جامعه، متأسفانه مشکلات مؤسسات چندین برابر شد.
 
رئیس اداره قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: مؤسساتی که از بازوی مهد قرآن و یا پیش‌دبستانی قرآنی برای درآمدزایی استفاده می‌کردند تا درآمد حاصل را برای آموزش‌های قرآنی در رشته‌ها و رده‌های سنی مختلف هزینه کنند، با بروز کرونا مهد‌ها و پیش دبستانی‌ها تعطیل شد و مصوبه بهزیستی مبنی بر برگشت شهریه به خانواده‌ها این مؤسسات را با مشکل دوچندان مواجه کرد و آنچه برای آن‌ها باقی ماند هزینه پرسنل و بیمه این افراد و همچنین اجاره ساختمان و سایر هزینه‌های جاری بود.
 
دشتی ادامه داد: اکنون چند مؤسسه در استان داریم که مجبور به واگذاری ساختمان‌های استیجاری خود به مالک شده یا تعدادی مؤسسات در شرف این اقدام هستند، چون عملاً درآمدی ندارند.
 
وی با اشاره به آموزش قرآن در فضای مجازی، تصریح کرد: برخی مؤسسات با شیوع کرونا آموزش‌های حضوری را به سمت فضای مجازی هدایت کردند که در آن زمان مورد استقبال قرار گرفت.
 
دشتی گفت: نگاه مؤسسات این بود که آموزش در فضای مجازی را در تابستان نیز ادامه دهند تا خسارت‌های مالی حاصل از کرونا جبران شود، اما با توجه به اینکه نوجوانان دوست دارند آموزش‌ها در اوقات فراغت با برنامه‌های اردویی و تفریحی همراه باشد متأسفانه استقبال چندانی از کلاس‌های نمی‌شود.
 
وی با اشاره به مصوبه ستاد کرونا مبنی بر تعطیلی آموزش‌های حضوری نیز، بیان کرد: این مصوبه شامل آموزش‌های مؤسسات قرآنی نیز شد و اندک آموزش حضوری هم با تعداد محدود تا پایان تیرماه تعطیل شد و اکنون فعالیت قرآنی به خودی خود با شیوه موجود هیچ درآمدی ندارد.
 
 
منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..