قصه پر غصه شیشه‌بران و شیشه‌فروشان در یزد/ بازار کساد ‌است

رئیس اتحادیه شیشه‌بران و فروشندگان شیشه استان یزد گفت: مشکلات بازار شیشه تنها با خواست و توجه مسئولان بهتر می‌شود.

به گزارش یزدی نیوزسیدمحمد موسوی اظهار داشت: وضعیت نامناسب بازار شیشه و مشکلات به وجود آمده این بازار را کم‌کم به دست فراموشی می‌رساند. به دلیل افزایش قیمت بی‌رویه در مواد اولیه ساخت ساختمان, رکود شدیدی در ساخت‌و‌ساز مسکن به وجود آمده و باطبع بازار شیشه فروشان نیز کساد شده است.

 
رئیس اتحادیه شیشه‌بران و فروشندگان شیشه استان یزد با اشاره به اینکه کار شیشه‌فروشان در مرحله آخر ساخت‌وساز آغاز می‌شود بیان کرد: معمولا در این مرحله به دلیل کسری بودجه, مردم پول نقد ندارند و مجبور به خرید شیشه با چک‌های ۴ تا ۵ ماهه می‌شوند که شیشه‌بران هم برای داشتن کار مجبورند بپذیرند ولی قیمت‌های بالا تکمیل و ساخت ساختمان را از دست همه خارج کرده و بازار کار با رکود مواجه شده است.
 
وی نرخ بالای بیمه کارگران را از دیگر مشکلات این صنف دانست و گفت: از سال ۶۲ تاکنون با مصوبه هیئت وزیران, نرخ بیمه کارگران شیشه بری ۳۰ درصد اعلام شده که باید پائین بیاید.
 
 
موسوی تشریح کرد: به دلیل بالا بودن نرخ بیمه کارگران, بسیاری از کارفرماها از بیمه کردن کارگران فراری هستند در صورتی که کارکردن در ارتفاعات بسیار زیاد کار می‌کنند و نصب شیشه‌های بزرگی که امروزه در کارخانه‌ها تولید می‌شود بر سختی کار این صنف افزوده است.
 
وی افزود: در سال ۶۲ تولیدات کارخانه‌ها مثل الآن با این ارتفاع‌های بلند و حجم سنگین نبوده و با وجود نامه‌نگاری به ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی کاری صورت نگرفته چرا که تنها به مصوبات سال ۶۲ استناد می‌شود ولی چون کار شیشه خطرناک است حتما باید کارگرها بیمه شوند و توانایی بیمه کردن هم باید برای صاحب کاران وجود داشته باشد.
 
رئیس این اتحادیه تأیید نکردن مغازه‌های شیشه فروشی را به عنوان تولید کننده از دیگر مشکلات این صنف برشمرد و گفت: هنگام بازرسی یک شیشه فروشی می‌گویند حتما باید ۵۰ نفر در یک کارگاه مشغول به کار باشند تا یک تولید کننده شیشه محسوب شود درحالی که در یک شیشه فروشی با ۲ یا ۳ کارگر نمی‌توان ۵۰ نفر را به کار مشغول کرد.
 
وی ادامه داد: این درحالی است که همه مراحل تولید شیشه در مغازه انجام شده و مانند یک آهنگری که تنها پروفیل‌ها را بروی یکدیگر می‌گذرد و عمل جوشکاری را انجام می‌دهد, شیشه‌بر هم مراحل اندازه‌گیری, زاویه‌بندی, چسب‌کاری و غیره را انجام می‌دهد اما تولید کننده نیست.
 
وی مشکل دیگر این صنف را تداخل شغلی معرفی کرد و گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان در و پنجره‌های دوجداره و یو پی وی سی کارهای مرتبط با شیشه را مستقیم به تولیدکنندگان بزرگ شیشه می‌دهند و هم پول نصب و هم بازاریابی را به دست می‌آورند که این کار بازار شیشه‌بران و شیشه‌فروشان را بسیار کساد کرده چرا که دیگر کاری برای انجام دادن ندارند.
 
موسوی افزود: بارها به تولیدکنندگان درو پنجره دوجداره از طرف اتاق اصناف تذکر داده شده ولی به دلیل بیکاری و کم کاری نمی‌توان بیش از این اخطار داد ولی تولیدکنندگان در و پنجره‌های دوجداره باید کار خودشان را انجام دهند و شیشه بران هم کار خود چرا که با ادامه این کار بسیاری از شیشه بران بیکار شده و باید مغازه را تعطیل کنند و یا تنها به کارهای جزئی بپردازند که کفاف زندگی را نمی‌دهد.
 
رئیس اتحادیه شیشه بران و فروشندگان شیشه استان یزد گفت: مشکلات اقتصادی واقعا بر مردم فشار آورده و از طرفی بی‌توجهی‌ها بیشتر شده، و ارگان‌هایی مانند بانک‌ها به جای کمک حال مردم بودن بیشتر مشکل‌ساز شده‌اند.
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..