راه اندازی بازار آب نیازمند رفع موانع قانونی است

no-thumbs

دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: راه اندازی بازار آب نیازمند رفع موانع قانونی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمهرداد تکلوزاده در گفت و گو با ایرنا افزود: باید لایحه ای تصویب شود که در نهایت به خرید و فروش آب بیانجامد و حساسیت مردم را در مصرف آب افزایش دهد.
وی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای دنیا برای آب با معیارهای مشخص، قیمتی تدوین شده و کشاورز می تواند آب را به کشاورز همجوار خود بفروشد.
تکلوزاده گفت: اکنون در کشور ما این امکان وجود ندارد که کشاورزی که آب را برای محصول کشاورزی با نداشتن توجیه اقتصادی مصرف نمی کند، آن را به کشاورز همجوار یا ۱۰ قطعه آن طرف تر بفروشد.
دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کش اورزی استان کرمان خاطرنشان کرد: این کار در کشور ما نیازمند قانون و بستر فرهنگی است و در واقع باید ساز و کار خرید و فروش آب با تشکیل سازمان ها و کمیته های مختلف صورت گیرد.
وی افزود: اگر بازار آب داشته باشیم و مردم خود را در بحث آب تاثیرگذار ببینند، بی شک بسیاری از مصرف های نادرست در آب اصلاح و مدیریت خواهد شد.
تکلوزاده با بیان اینکه در دوره جدید فعالیت اتاق بازرگانی کرمان مهمترین اولویت کمیسیون کشاورزی، بحث آب است، گفت: در چهار سال گذشته نیز کارهای مطالعاتی بسیاری در این زمینه انجام شده و میزان کم آبی مشخص شده است.
وی ادامه داد: با راه اندازی اندیشکده تدبیر آب ایران، دستگاه های اجرایی، این مجموعه را به عنوان بازوی مشورتی ارگان های دولتی پذیرفته اند و می دانند که نقطه نظرات این اندیشکده کارشناسی شده است.
تکلوزاده تصریح کرد: استفاده بهینه از آب و فرهنگ سازی در زمینه مصرف آب از جمله مواردی است که امسال با اطلاع رسانی بیشتر آن را انجام خواهیم داد.
وی افزود: در دوره گذشته چهار اولویت ایجاد اندیشکده تدبیر آب ایران و حمایت از محصولات پسته، خرما و گلخانه ها در جنوب و شرق استان مد نظر کمیسیون کشاورزی اتاق بود و نمی خواستیم موازی کاری انجام دهیم.
تکلوزاده با اشاره به اینکه کمیسیون کشاورزی اتاق شش کمیته کود و سم، زراعت، باغبانی، دام و طیور، اندیشکده تدبیر آب، خدمات و مکانیزاسیون داشته است، گفت: در این دوره نیز در راستای کمک به کشاورزی استان فعالیت های مختلف در این حوزه ها را ادامه می دهیم .
وی تصریح کرد: در دوره جدید فعالیت اتاق کرمان کمیته اقتصادی و تجارت کشاورزی را به عنوان یک نیاز و لازمه این کار راه اندازی می کنیم زیرا معتقدیم تا کنون فعالیت در بازاریابی و تجارت محصولات کشاورزی خوب نبوده است.
تکلوزاده ادامه داد: با این کار محصولاتی که توجیه اقتصادی ندارند معرفی و بحث صادرات آب مجازی مطرح می شود که بی شک می تواند به حل بحران آب نیز کمک کند.

بخش نظردهی بسته شده است..