لزوم فرهنگ سازی رسانه ای برای صرفه جویی در مصرف آب

no-thumbs

مدیر عامل شرکت آبفا روستایی استان فارس بر لزوم فرهنگ سازی رسانه ای برای مصرف بهینه آب و صرفه جویی و پرهیز از هدررفت آب با توجه به شرایط خشکسالی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمهندس علی بوستانی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی فارس شنبه در دیدار با مدیر کل صدا و سیمای استان فارس همکاری و تولید و پخش برنامه های مختلف با موضوعات آب از شبکه استانی و شبکه های سراسری را یاد آور شد و فرهنگ سازی در این عرصه را ضروری برشمرد.

وی افزود: در استان فارس حدود چهار هزار و ۲۳۴ روستا با جمعیت یک میلیون و ۴۵۷ هزار نفر و هزار و ۸۰۰ حلقه چاه و قنات وجود دارد که ۶۵۰ حلقه چاه از این منابع آبی در شش سال گذشته با کاهش شدید آب مواجه شده اند.

بوستانی گفت:عمق حفر چاه در برخی از مناطق جنوبی استان به بیش از ۵۱۰ متر رسیده و به علت کمبود آب آشامیدنی به ۷۵۰ روستا با تانکر آبرسانی می شود.

وی همچنین اشاره ای هم به وضعیت شبکه های انتقال آب در سطح روستاهای فارس کرد و افزود: از ۱۸ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط انتقال آب در روستاها حدود شش هزار کیلومتر فرسوده است که نیاز به تعویض دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی فارس با بیان اینکه قیمت تمام شده هر متر آب که به دست مشترکان می رسد هزار تومان است گفت :این در حالیست که هر مشترک هم اکنون به ازای هر لیتر آب فقط ۱۴۰ تومان پرداخت می کند.

وی با بیان اینکه برای آبرسانی به روستاهای استان ۱۱۰ طرح با ۸۵۰ میلیارد تومان درسطح فارس اکنون در حال اجراست گفت : ما برای بهبود فرهنگ استفاده از آب نیازمند یاری برنامه سازمان صدا و سیما هستیم .

مدیرکل آبفای روستایی فارس با اشاره به اینکه ساخت و سازهای خارج از طرحهای هادی روستایی در سطح روستاهای فارس باعث ایجاد اشتراک های غیرمجاز جدیدی می شود که طبق قانون امکان آب رسانی به آنها وجود ندارد گفت : درختانی که در منازل مشترکان در سطح روستاها وجود دارد عمدتاٌ غیرمثمر هستند که از آب شرب برای آبیاری این درختان استفاده می کنند لذا لازم است که جای این درختان بنا به اقلیم های متفاوت از درختان دیم مثل انجیر و بادام استفاده شود.

وی از صدا و سیمای فارس خواست تا در زمینه برنامه سازی های مختلف در خصوص وضعیت آب در روستاهای فارس همکاری های خوبی را با شرکت آب و فاضلاب روستایی فارس داشته باشند.

سهرابی مدیرکل صدا و سیمای مرکز فارس نیز با اشاره به نقش رسانه ملی در زمینه مصرف بهینه آب در سالهای اخیر در کشور گفت : موضوع آب هم اکنون یکی از جدی ترین موضوعاتی است که در دستور کار برنامه سازان صدا و سیما قرار گرفته است .

وی با اشاره به اینکه تاکنون رسانه ملی در فارس برنامه های متعدد و متنوعی در خصوص استفاده بهینه و صرفه جویی در مصرف آب تهیه و پخش کرده است گفت : با توجه به اینکه رسانه از گستردگی خاصی در بین مخاطبان برخوردار است باید از آن برای جامعه های هدف بیشتر و بهتر استفاده شود.

بخش نظردهی بسته شده است..