شاهکار معماری ایران در یزد نونوار می‌شود

کارشناس ارشد مرمت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد از مرمت گنبد مسجدجامع یزد که از شاهکارهای معماری ایران است، خبر داد.

به گزارش یزدی نیوز«مجید علومی» از مرمت و بهسازی کاشیکاری گنبد مسجد جامع یزد خبر داد و اظهار کرد: به دلیل قرارگیری این گنبد در ضلع شمالی بنا، این گنبد بیشتر در معرض عوامل فرسایشی همچون باد، باران و آفتاب قرار دارد و همین مساله باعث تخریب ملات و اندود آن‌ها شده است.

 
وی با اشاره به این که عملیات مرمتی این بنا توسط استادکاری مجرب و یکی از نیروهای امانی اداره کل میراث فرهنگی انجام می‌شود، گفت: پس از مستندنگاری کاشی‌هایی که در محل تخریب شده قرار گرفته‌اند، آن‌ها را از بستر کار جدا کرده و دوباره روی طرح اصلی چیده، سپس به صورت ریختن تخمیر با دوغاب گچ مسلح به صورت سنتی، روی سطح ساقه گنبد بازگردانده می‌شود.
 
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی یزد، این مرمتکار میراث فرهنگی و نائب رییس پایگاه میراث جهانی بافت تاریخی یزد در مورد ویژگی‌های گنبد مسجد جامع، تصریح کرد: این گنبد از نوع دو پوسته گسسته و دارای تزئینات کاشی کاری به صورت معقلی و کوفی بنایی بوده و بخشی از کاشی‌های ساقه آن دارای تزئینات خط کوفی بنایی، با کاشی نره مزین به واژه «الله» است.
 
گفتنی است، مسجد جامع کبیر یزد یکی از شاهکارهای معماری و تاریخی جهان به شمار می‌رود، که به دستور گرشاسب از نوادگان علاء‌الدوله کالنجار ساخته شده و بنای اصلی مسجد کنونی از آثار سید رکن الدین محمد قاضی است. از امتیازات هنری و معماری این مسجد می‌توان به قدرت و استواری کاشی‌کاری‌های نفیس و زیبای لاجوردی آن اشاره کرد.
 
این شاهکار معماری در یزد قدمتی متعلق به قرن هشتم هجری قمری دارد و با شماره ثبتی ۲۰۶ در سال ۱۳۱۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..