یک مقام مسئول خبر داد:

فناوری ساخت بادگیرهای یزد در نوبت ثبت یونسکو

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی یزد گفت: فناوری ساخت بادگیرها به یونسکو ارسال شده و درحال بررسی است تا در سال آتی میلادی بعنوان یک اثر معنوی به ثبت این سازمان علمی و فرهنگی برسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزسید مصطفی فاطمی  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بلندترین بادگیر دنیا بادگیر باغ دولت یزد است.

به گفته وی بادگیر ابرکوه هم بعنوان بادگیر دو طبقه بایک ساختار زیبای خاص و بادگیر میبد نیز بعنوان اثری یک طرفه در این استان قرار دارد.

وی بابیان اینکه بادگیر ابرکوه بعنوان یک نماد ملی بر روی اسکناس دو هزارتومانی چاپ شده افزود: بادگیرها درمناطق کویری برای استفاده از بادهای موسمی ساخته می شده است.

این مسوول ادامه داد: ساخت فناوری بادگیرها از هوش و خلاقیت معماری ایرانی است که توسط آن ابتدائی ترین تخلیه هوا در دنیا را ابداع کردند.

این مسوول اضافه کرد: بافت قدیم ابرکوه نمونه ای ازبافت بکرتاریخی استان است و مردم باید زندگانی و حفظ آثار تاریخی در بافت قدیم را در جامعه فرهنگ سازی کنند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان یزد تصریح کرد: بیش از شش هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی در استان یزد شناسائی شده که تاکنون بیش از یکهزار و ۵۴۹ اثر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

بخش نظردهی بسته شده است..