گزارشی از کمپ‌های ترک اعتیاد کودکان

گزارشی از کمپ‌های ترک اعتیاد کودکانگزارش‌ها حاکی است که سن اعتیاد به 13 سال کاهش یافته و کودکان در سنی هستند که بیشترین تأثیر را از گروه همسالان خود می‌پذیرند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزدوم آبان ماه سال گذشته بود که صرامی، مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر از رشد ۱۰۰ درصدی شیوع اعتیاد بین کودکان زیر ۱۸ سال خبر داد که در این میان ۳ درصد از معتادان بین ۱۵ تا ۱۹ سال جمعیت عمومی هستند.

ارائه این آمارها در حالی انجام شد که ۳ روز بعد مدیرکل دفتر مراقبت دربرابرآسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش نیز از رشد اعتیاد بین کودکان زیر ۱۸ سال خبرداد.

این سخنان و ارائه آمارها انگار تبدیل به ماراتنی شده بود که اگر مسئولی از آن سخن نمی گفت باید در مقابل جامعه پاسخ میداد از این رو شاید بهترین راه برای فرار از موضوع مطرح شده صحه گذاشتن بر واقعیت مسئله بوده است. واقعیتی که راه برای شناسایی درصدها و ارائه امار روش هایش مشخص است اما انگار برای مبارزه با آن برنامه و روش خاصی مشخص نشده است.

این در حالی است که قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال گذشته از افزایش ۲۶درصدی میزان مصرف موادمخدر صنعتی در کشور خبر داد در حالی‌ که در سال ۸۶ میزان مصرف مخدرهای صنعتی ۳درصد بوده است.

بنابر اظهارات مسئولان، در حال حاضر، مصرف مواد مخدر صنعتی به ویژه شیشه در بین دانش آموزان از نیم درصد به یک درصد افزایش یافته است و تمام این اتفاقات در حالی رخ می دهد که طبق آمار در دو سال گذشته ۲۵ میلیارد تومان برای درمان معتادان هزینه شده است. این در حالی‌است که، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در این باره گفته بود: در حالت خوشبینانه تنها ۲۰درصد از معتادان امکان بهبود پیدا می‌کنند.

قیل و قال های شورای شهری ها برای کمپ های ترک اعتیاد ویژه کودکان

البته در میان این نقل قول ها حرفی به میان می آید که شاید از نگاه ها مغفول مانده بود و ان هم سخنان فاطمه دانشور، دبیر کمیته اجتماعی شورای شهر تهران بود که عنوان کرد: مرکز تخصصی ترک اعتیاد کودکان نداریم! این اظهار نظرهای کلاسیک در حالی مطرح شد که وی مدتی قبل با این اظهار نظر تیتر رسانه ها شد "راه‌اندازی کمپ ترک اعتیاد ویژه کودکان".

وی عنوان کرده بود برنامه ای که سال گذشته متوجه شدیم جایش خالی است و توانستیم آن را در برنامه سال جاری قرار دهیم اختصاص سامان سرای اختصاصی کودکان بود. با توجه به این‌که کودک کارتون خواب در شهر وجود دارد کلنگ احداث این سامان سرا به زمین زده خواهد شد.در کنار این مددسرا کمپ ترک اعتیاد ویژه کودکان نیز ایجاد خواهد شد می‌تواند الگویی برای سایر شهرهای کشور شود.

سخنان دانشوردرادامه هم قابل تامل تر میشود. وی درادامه بابیان اینکه آمارهای واقعی درباره تعدادجمعیت معتادان وجودنداردگفت: آمارهای رسمی فاصله بسیاری با آمارهای مراکز خدماتی دارد.

کاهش سن اعتیاد به ۱۳ سال در کشور

در این رابطه از آن‌جا که بیش از ۷۰ درصد از نوجوانان ۱۰ تا ۱۹ ساله کشور در حال تحصیل هستند و مدرسه محیطی است که آن‌ها پس از محیط خانواده بیشترین وقت خود را در آنجا سپری می‌کنند و تأثیر زیادی از آن محیط می‌پذیرند،‌ بررسی میزان مصرف دخانیات به‌طور کلی و اعتیاد به‌طور خاص در میان دانش‌آموزان اهمیت زیادی دارد.

برخی از گزارش‌ها حاکی است که سن اعتیاد به ۱۳ سال کاهش یافته و این به معنای باز شدن پای اعتیاد به مدارس است و از آن‌جایی‌که دانش‌آموزان در سنی هستند که بیشترین تأثیر را از گروه همسالان خود می‌پذیرند قرار گرفتن آن‌ها در معرض خطر اعتیاد، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

فروش قرص و شربت متادون در بازار آزاد
 
پرداختن به موضوع اعتیاد بویژه در سن کودکان و حواشی ان انگار تمامی ندارد.یکی از مسائلی که در رابطه با کمپ ها وجود دارد ایجاد فضایی برای یادگیری مهارتی است که وقتی فرد بهبود یافته از ان اخراج می شود بتواند بکار بگیرد که این مهم در همه جا و با ان کیفیت مطلوب مورد توجه قرار نگرفته است.

در این میان هم کمبود داروهای ترک اعتیاد و به تبع آن افزایش بی رویه قیمت های آنها در بازار آزاد بسیاری از معتادان که گام در مسیر تندرستی و رهایی از این بلای خانمان سوز گذاشتند را با مشکل مواجه کرده است.

داروهای ترک اعتیاد که در کمپ های تیپ "آ" که عموما در مرکز استان هستند  وجود دارد. و باید در مراکز مجاز عرضه شوند مشخص نیست که از چه طریقی سر از بازار آزاد درآورده و با قیمت های بالا در معرض فروش گذاشته می شوند. در این میان در بازار آزاد قرص متادون از هر عدد هزار تومان امروز به یک هزار و پانصد تومان و شربت متادون در هر شیشه ای با ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت مواجه شده است.و این موضوع مربوط به مراکز بزرگ سالان هست و به کمپ هایی که برای کودکان به ثمر ننشسته، نمیرسد!

از حرف تا عمل ستاد مبارزه با موادمخدر، بودجه ای که پرداخت نشد!

و اما پای سازمان بهزیستی هم به میدان عمل باز می شود.محسن روشن‌پژوه، معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی بااشاره به اینکه سال گذشته طی توافقی که با ستادمبارزه با موادمخدر انجام شد، از افزایش تعداد مراکز ترک اعتیاد ویژه کودکان و نوجوانان خبر داد و گفت: براساس نیاز منطقه و وضعیت اعتیاد دراستان‌ها،این مراکزراه اندازی می‌شود.

وی در گلایه های خود از ستاد مبارزه با موادمخدر که در ۳۱ تیر ماه بیان کرد، تاکیدکرد: قرار بود بخشی از اعتبارات راه‌اندازی مرکز ترک اعتیاد کودک و نوجوان را ستاد مبارزه با موادمخدر پرداخت کند و بخشی را نیز بهزیستی، اما با گذشت چند ماه، ستاد هنوز سهم خود را پرداخت نکرده، اما بهزیستی با سهم خود نسبت به ایجاد آن اقدام کرده است.

حال در این میان انگار باز هم باید به دنبال پرتقال فروش ها باشیم زیرا کودکانی که به دلایل مختلف به اعتیاد خانمان سوز گرفتار شده اند و اینها همان افرادی هستند که با افزایش سنشان و اصلاح راهشان می توانند به عنوان فردی مثبت و تاثیر گذار و البته در صورت بی توجهی به انها به افرادی کاملا بزهکار تبدیل شوند که تمام جامعه و افراد مختلف را در گیر خود کنند پس چقدر خوب هست که بجای پرداختن به ارائه برخی امارها و روش شناسی های مربوط به این مهم، روش های جلوگیری و درمان مطرح شود تا بلکه درصد مهمی از آیندگان در راه سپید قدم بگذارند.

بخش نظردهی بسته شده است..