جاذبه‌های فرهنگی میبد در دود و دم صنایع گم‌ شد

مردم میبد این روزها از سنگینی بار صنعت بر فرهنگ و تمدنشان گلایه دارند و صدور مجوز منطقه ویژه اقتصادی در این شهر را برنمی‌تابند و این در حالی است که معاون اداره کل محیط زیست استان مدعی است که منطقه ویژه اقتصادی میبد هنوز ارزیابی زیست‌محیطی دریافت نکرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزشورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی در خردادماه امسال با ایجاد ۸ منطقه ویژه و آزاد اقتصادی موافقت کرد که یکی از آنها منطقه ویژه اقتصادی میبد بود.
بر اساس مصوبه این شورا عنوان شده بود که توسعه، سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی از اولویت‌های اصلی دولت است و از هیچ مدیری پذیرفته نیست که در این شرایط با بهانه‌های کوچک مانع از توسعه سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی در کشور شود.
ساکنان شهر میبد از اینکه سال‌هاست تنها به عنوان یک شهر صنعتی در دنیا قد علم کرده‌اند، نگرانند. آنها فرهنگ و تمدن غنی این شهر را نیز در خور توجه می‌دانند اما معتقدند که این جذابیت‌ها، در دود و دم صنایع به ویژه صنایع کاشی و سرامیک گم شده است.

کارخانه‌های کاشی؛ عامل آلودگی هوای میبد
یکی از شهروندان میبدی با اشاره به تشدید آلودگی‌های ناشی از فعالیت کارخانه‌های کاشی و سرامیک در گوشه و کنار این شهر، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی کاشی و سرامیک را چوب حراج زدن به سلامت شهروندان می‌داند.
«احمد امامی» ادامه می‌دهد: شایعاتی مبنی بر واگذاری ۲ هزار هکتار زمین در فاصله کمتر از ۴ کیلومتر از مناطق مسکونی محلات شهیدیه و بارجین، برای ساخت منطقه ویژه اقتصادی کاشی و سرامیک مطرح است که امیدواریم صحت نداشته باشد.
وی می‌افزاید: در شرایطی که نفس مردم میبد از دود منتشر شده از کارخانه‌های کاشی تنگ است، صدور مجوزهای جدید در این شهر آلوده، اقدامی غیرمعقول است.
این شهروند با بیان اینکه ظرفیت استقرار صنایع در این شهرستان تکمیل است، خواستار واگذاری زمین در نقاط دور از شهر برای کاهش آلایندگی شهرستان شد.

اشباع شدن بازار کاشی و سرامیک در میبد
یکی دیگر از شهروندان میبدی نیز با اشاره به رکودی که بر بازار صادرات کاشی و سرامیک حاکم است، صدور مجوزهای جدید را ضربه زدن به صنایع فعال فعلی می‌داند.
«رضا حمیدی» می‌افزاید: بسیاری از صاحبان صنایع کاشی و سرامیک استان با چنگ و دندان واحدهای خود را سرپا نگه‌داشته‌اند و تولیدات خود را دپو می‌کنند و به نظر می‌‌رسد با این شرایط دیگر نیازی به ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در این شهرستان نباشد.
وی ادامه می‌دهد: دولت یازدهم بارها اعلام کرده است که مجوزی برای استقرار صنایع جدید سنگین و پرآبخواه در محور عقدا – مهریز صادر نخواهد کرد.

واگذاری زمین در گرو صدور ارزیابی زیست‌محیطی
معاون منابع انسانی اداره کل محیط زیست استان می‌گوید: به تازگی درخواستی برای ارزیابی زیست‌محیطی منطقه ویژه اقتصادی میبد به اداره کل محیط زیست استان ارائه شده است، اما این منطقه ویژه هنوز ارزیابی زیست محیطی ندارد.
«محمدرضا کوچک‌زاده» می‌افزاید: تا زمانی که ارزیابی زیست محیطی این منطقه صادر نشود، زمینی به متقاضی واگذار نخواهد شد.
وی می‌گوید: تقاضای ایجاد این منطقه ویژه در مساحت ۲ هزار هکتار برای تمرکز واحدهای صنعتی کاشی و سرامیک، سال‌هاست در استان مطرح شده اما درخواست ارزیابی زیست محیطی امسال به اداره کل محیط زیست استان ارسال شده است.
این مسئول اضافه می‌کند: بارگذاری صنایع در محور عقدا- مهریز در سال‌های گذشته بسیار زیاد بوده است به طوری که دولت جدید برنامه‌ای برای توسعه صنعتی این محور ندارد اما تصمیم نهایی برای فعالیت این منطقه ویژه به نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و تیم برنامه‌ریزی استان بستگی دارد.

مردم انتظار معجزه دارند
کوچک‌زاده می‌افزاید: مردم از اداره کل محیط زیست استان انتظار معجزه دارند در حالی که اگر طرح صنعتی به تصویب مسئولان ارشد استان برسد، رای کارشناسان این اداره کل نافذ نیست.
وی ادامه می‌دهد: کارگروه امور زیربنایی استان ۲۰‌عضو دارد که اداره کل محیط‌زیست تنها یکی از اعضای این کارگروه است از این رو لازم است سیاست‌گذاری کلانی برای منع صدور مجوز در این محور شود.
معاون منابع انسانی اداره کل محیط زیست استان می‌گوید: زمانی که ممنوعیت استقرار صنایع در محوری اعلام شود، دیگر نیازی به اظهار نظر دستگاه‌های مختلف برای صدور مجوز نیست و از همان ابتدای امر، با هر درخواستی مخالفت می‌شود.
وی می‌افزاید: مدیران استان در دولت جدید همراهی خوبی با اداره کل محیط زیست برای جلوگیری از استقرار صنایع در محور عقدا- مهریز داشته‌اند به‌طوری که در ۲ سال گذشته، با ۲۰ درخواست مجوز استقرار صنعت فولاد مخالفت شده است.
کوچک‌زاده می‌گوید: در شرایطی که استان با استقرار پراکنده واحدهای صنعتی سنگین و پرآبخواه در این محور مخالف است، بعید به نظر می‌رسد که مجوز استقرار منطقه ویژه اقتصادی برای تمرکز این صنایع را صادر کند.

بخش نظردهی بسته شده است..