اجرای رواق‌ها از سوی شهرداری:

آغاز احیای رواق‌های تخریب‌شده حسینیه امیرچخماق

مجموعه تاریخی امیرچخماق در دوره‌های مختلف تاریخ، بارها تغییر کرده است و این روزها شاهد بازگشت این مجموعه تاریخی به دوران گذشته هستیم و قرار است رواق‌های این حسینیه تاریخی در امتداد میدان ادامه یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزدر طول این سال‌ها، بارها و بارها طرح‌های مختلفی برای ساماندهی این مجموعه تاریخی ترسیم، طراحی، مصوب و گاهی نیز اجرا شده است و این روزها شاهد اجرای مصوبه کمیسیون ماده ۵ برای احیای رواق‌های تخریب شده این میدان هستیم. این رواق‌ها در اثر اجرای خیابان سلمان فارسی تخریب شده بود و اکنون با احیای آنها، خاطرات گذشته در بین قدیمی‌ها زنده خواهد شد و کارکرد این مجموعه به مرکز تجمع و نه معبر ترافیکی، تغییر خواهد کرد.

سیر تحولات میدان تاریخی امیرچخماق
این میدان تاریخی یکی از اصلی‌ترین و اولین بناهای مورد بازدید گردشگرانی است که به بافت تاریخی یزد سفر می‌کنند؛ از این رو ساماندهی آن همواره مورد تاکید مسئولان، گردشگران و فعالان صنعت گردشگری بوده است.
در دوره‌های قبلی مدیریت میراث فرهنگی استان تلاش‌هایی برای احیای رواق‌های حسینیه با ایجاد راستگرد از خیابان امام به خیابان سلمان فارسی دنبال شد که فقط یکی از راستگردها اجرا شد؛ از این رو بحث توقف تردد خودرو در کنار تکیه تاریخی امیرچخماق دیگر ادامه نیافت.
با تغییر مدیران میراث فرهنگی استان، این طرح همچنان معطل ماند تا اینکه در دوره مدیریت جدید، این طرح دوباره زنده شد و اداره کل میراث فرهنگی استان با همکاری شهرداری، احیای این رواق‌ها و تکمیل طرح نیمه‌تمام مصوب کمیسیون ماده ۵ را از سر گرفته است.
به‌تازگی تصویر طرح بازسازی رواق‌های مجموعه امیرچخماق در مقابل تکیه نصب شده است تا مردم از روند تکمیل و اجرای طرح مطلع باشند.

معاون فنی و عمرانی شهردار یزد می‌گوید: به‌تازگی عملیات اجرای جداره‌های تکیه تاریخی امیرچخماق از سوی شهرداری یزد آغاز شده است.
«محمدرسول طهماسبی» می‌افزاید: جداره‌های تکیه در دوران ایجاد خیابان سلمان در دوره پهلوی تخریب شده بود که با اجرای طرح مصوب کمیسیون ماده ۵ استان که به تایید شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان نیز رسیده است، دوباره ساخته خواهد شد. وی با اشاره به اینکه بخشی از جداره‌ها، در سال‌های گذشته، ساخته شده است، از امتداد جداره‌ها تا بناهای حاشیه میدان خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به لزوم فراهم کردن امکان حرکت خودروها، یکی از ستون رواق‌ها باید حذف شود که مشکلاتی را در اجرا ایجاد خواهد شد.
این مسئول ادامه می‌دهد: اصلاح مسیر سواره دو طرف تکیه امیرچخماق با هدف آرام‌سازی در دست اقدام است و امیدواریم تا ۳ ماه آینده با اجرای جداره‌ها این هدف محقق شود.
وی می‌افزاید: برای اجرای این عملیات ۴۸۰‌میلیون تومان اعتبار پیش‌بینی شده است و در کنار اجرای رواق‌ها باید اصلاحاتی در مغازه‌های اطراف صورت گیرد، چرا که با اجرای رواق‌ها، دید برخی از مغازه‌ها گرفته می‌شود.
به گفته معاون شهردار بعد از اجرای رواق‌ها و جداره‌ها، عملیات کف‌سازی مجموعه تاریخی ادامه خواهد یافت.

مهر تایید شورای فنی میراث فرهنگی بر اجرای طرح
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز می‌گوید: طرح احیای رواق‌های تخریب شده مجموعه تاریخی امیرچخماق با تایید شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، در حال اجراست.
«محمدمهدی شرافت» می‌افزاید: به این ترتیب معابر حاشیه تکیه تاریخی امیرچخماق برای اولویت تردد عابران پیاده‌، کف‌سازی خواهد شد و سرعت تردد خودروها نیز کاهش خواهد یافت.
وی اجرای این طرح را برای ایجاد مسیر گردشگری از حسینیه تا حسینیه، از حسینیه تاریخی امیرچخماق تا حسینیه شاه طهماسب در میدان بعثت ضروری می‌داند.
این مسئول می‌گوید: بعد از اجرای جداره‌ها، عملیات بدنه‌سازی شامل ساماندهی مغازه‌ها، توسعه فرهنگی مجموعه با ایجاد مراکز عرضه صنایع دستی و حذف مشاغل کاذب دنبال خواهد شد.

تبدیل مجموعه به مرکز عرضه صنایع‌دستی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: باید توجه کرد که حذف برخی مشاغل از حاشیه این میدان فرهنگی، فقط در حوزه عملکرد اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیست.
وی ادامه می‌دهد: به‌طور قطع با ایجاد زمینه‌های فرهنگی و معرفی هر چه بیشتر ابعاد فرهنگی این مجموعه، تمایل به عرضه محصولات فرهنگی به‌ویژه صنایع دستی افزایش خواهد یافت.
شرافت از ایجاد بازارچه صنایع دستی در گاراژ علی‌چی به عنوان یکی از فضاهای تاریخی و فرهنگی مجموعه خبر می‌دهد و اظهار امیدواری می‌کند در آینده شاهد تغییر کاربری مغازه‌های این میدان به مراکز عرضه صنایع دستی باشیم.

مکث

اهمیت محور تاریخی امیرچخماق- بعثت
مدیرکل میراث فرهنگی استان با مهم خواندن اجرای طرح ساماندهی امیرچخماق یزد، تاکید می‌کند: این طرح نمادی از زنده‌‌سازی بافت تاریخی است. «محمدمهدی شرافت» ادامه می‌دهد: محور امیرچخماق ـ بعثت از لحاظ فرهنگی، شهری، مذهبی و اقتصادی به عنوان محور اصلی شهر یزد به ‌شمار می‌رود و نقش موثری در توسعه صنعت گردشگری و جذب گردشگران دارد.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..