جدال باغداران ابرکوهی با غول خشکسالی

no-thumbs

شهرستان ابرکوه با وجود خشکسالی و کم‌آبی، همچنان بالاترین سطح زیر‌کشت زردآلوی کشور را به خود اختصاص داده است و باغداران این شهرستان با تلاش مضاعف خود در جدال با غول خشکسالی همچنان پیروز هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزفراغه در شهرستان ابرکوه، مرکز اصلی برداشت زردآلو در استان است که البته بهترین کیفیت و زودرس‌ترین زردآلوی استان را دارد.

وجود ۱۱۲۰ هکتار سطح زیر کشت
سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه با بیان قابلیت‌های این شهرستان در بخش کشاورزی گفت: این شهرستان بالاترین سطح زیر کشت زردآلوی استان را دارد به طوری که ۱۱۲۰ هکتار باغ زردآلو در ابرکوه وجود دارد.
«مهدی غیب‌اللهی» با بیان این‌که عملکرد محصول زردآلو در این شهرستان ۱۵ تن در هر هکتار است ادامه داد: مطلوب‌ترین و زودرس‌ترین زردآلوی کشور در ابرکوه و به خصوص در دهستان فراغه برداشت می‌شود.
وی افزود: در بعضی از باغ‌های این شهرستان با به کار بردن روش‌های صحیح تغذیه و آبیاری، عملکرد این محصول گاهی به ۵۰ تن در هکتار نیز رسیده است.
غیب‌اللهی ادامه داد: شهرستان ابرکوه با توجه به شاخص بودن این شهرستان در بخش محصولات باغی، می‌تواند به قطب مهم باغداری استان تبدیل شود.

شهرت کشوری زردآلوی ابرکوه
سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه با اشاره به شهرت کشوری زردآلوی ابرکوه گفت: محصول زردآلوی این شهرستان از نظر طعم، کیفیت، زودرسی و مرغوبیت، رتبه بسیار خوبی در کشور دارد.
وی افزود: اقدامات اصلاحی برای بهبود کیفیت محصول زردآلوی باغ‌های شهرستان ابرکوه باعث شده است که وزن هر میوه زردآلوی این شهرستان حتی به ۱۵۰گرم هم برسد.
غیب‌اللهی با بیان این‌که زردآلوی ابرکوه با قیمت بسیار خوبی در بازار عرضه می‌شود، گفت: زردآلوی ابرکوه با توجه به بازار پسندی و زودرس بودن متقاضیان زیادی در بازار دارد. وی گفت: فصل برداشت زردآلو از اردیبهشت تا پایان خردادماه است و بیش از ۵۵‌هزار نفر کارگر در مراحل برداشت این محصول در ابرکوه به کار گرفته می‌شوند.
این مسئول ادامه داد: نیمی از زردآلوی کشور در شهرستان ابرکوه کشت می‌شود و در این میان دهستان فراغه شاخص‌ترین دهستان شهرستان در تولید و برداشت زردآلو است. بخش بهمن نیز در جایگاه بعدی تولید زردآلوی شهرستان قرار دارد.
وی با بیان این‌که شهرستان ابرکوه ۱۲۰۰ بهره‌بردار محصول زردآلو دارد، افزود: ارقام زردآلوی این شهرستان شامل هانوری، قیصی، تخم‌گردی، فلکه‌ای، خیاری، زرقانی، خانی و محلی است.

لزوم اجرای سیستم‌های نوین آبیاری
سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان خاتم با اشاره به نیاز محصول زردآلو به آب فراوان، گفت: این محصول نیاز به آب فراوان دارد و به هیچ وجه نمی‌تواند کم‌آبی را تحمل کند به نحوی که در صورت کمبود آب، آفات و بیماری‌ها بسیار سریع به گیاه حمله کرده و درخت را از بین می‌برند.
وی با اشاره به مشکل پایین بودن سطح آب منابع زیرزمینی، عنوان کرد: کمبود آب، مانع جدی افزایش سطح زیر کشت محصول زردآلو در شهرستان ابرکوه است اما می‌توان با مدیریت صحیح تغذیه، آب و آفات عملکرد محصولات را تا چند برابر در واحد سطح افزایش داد.
غیب‌اللهی با اشاره به وارد شدن خسارت به باغداران ابرکوهی از ناحیه خشکسالی، گفت: با توجه به خشکسالی سال‌های اخیر و لزوم استفاده بهینه از منابع آب لازم است بهره‌برداران با استفاده از تسهیلات بسیار مناسبی که دولت در اختیار آنها قرار داده ، به اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در باغ‌ها اقدام کنند.

نبود صنایع فراوری محصول زردآلو
غیب‌اللهی گفت: نبود صنایع تبدیلی و فراوری از دیگر مشکلات بهره‌برداران محصول زردآلو در شهرستان است اما با رویکرد جدید دولت، تسهیلاتی ارزان قیمت در اختیار کسانی که به ایجاد صنایع تبدیلی این محصول علاقه‌مند هستند، قرار می‌گیرد.
وی افزود: کشاورزان می‌توانند، محصولات خودرا در برابر خسارات خشکسالی نیز بیمه کنند چرا که صندوق بیمه محصولات کشاورزی در ۱۰ سرفصل مشخص، محصول باغداران زردآلو را بیمه می‌کند.

حمایت برای افزایش سطح زیرکشت
سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه یکی از شرایط افزایش سطح زیر کشت زردآلو در این شهرستان را حمایت از کشاورزان و باغداران اعلام کرد. «مهدی غیب‌اللهی» افزود: این شهرستان با توجه به سختکوشی کشاورزان، قابلیت تبدیل شدن به قطب اصلی تولید محصول زردآلو در استان و کشور را دارد. وی با بیان این‌که این شهرستان اکنون نیز بزرگ‌ترین تولیدکننده محصول زردآلو در استان است، گفت: محصول باغ‌های این شهرستان به استان‌های مختلف کشور از جمله تهران، اصفهان و فارس صادر می‌شود.

 

خبرنگار: احسانی زاده

بخش نظردهی بسته شده است..