ندوشنی‌ها از کمیت خدمات درمانی ناراضی‏اند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزاین روزها موج انتقاد مردم شهر ندوشن به نبود اورژانس در این شهر و مکان‌یابی نامناسب ایستگاه اورژانس جاده‌ای آن در فضای مجازی به راه افتاده است، در حالی که رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان مدعی است پایگاه اورژانس جاده‌ای تنها برای پوشش حوادث جاده‌ای در روستای «نیوک» مستقر شده است و خدمات اورژانسی برای روستاها و مراکز بخش باید از سوی درمانگاه و مرکز بهداشت ارائه شود.
مردم ندوشن معتقدند؛ قرار گرفتن روستای نیوک در ۲۰ کیلومتری مرکز بخش یعنی شهر ندوشن موجب طولانی شدن زمان حضور نیروهای اورژانس در محل حوادث مرکز بخش و سایر روستاهای بخش است.

دور بودن ایستگاه اورژانس از مرکز بخش
یکی از ساکنان ندوشن می‌گوید: شهر ندوشن مرکز بخش است و خدمات مورد نیاز بسیاری از روستاهای بخش مرکزی را پوشش می‌دهد اما مسئولان به جای دایر کردن پایگاه اورژانس در این شهر آن را در روستای نیوک مستقر کرده‌اند.
«احمد جعفری» می‌افزاید: فاصله زیاد موجب شده است که زمان حضور پرسنل اورژانس در محل حوادث در شهر ندوشن یا روستاهای اطراف آن افزایش یابد، به طوری که دیگر نمی‌توان عنوان در آن خدمات اورژانس گذاشت.
وی با بیان این‌که مکان‌یابی پایگاه اورژانس در روستای نیوک، کار اشتباهی بوده است از مسئولان می‌خواهد برای رفع نیاز اهالی ندوشن و روستاهای اطراف آن که با روستای نیوک فاصله زیادی دارند چاره‌اندیشی کنند.
یکی دیگر از ساکنان روستای صدرآباد نیز با اشاره به کمبود خدمات بهداشتی و درمانی در بخش ندوشن فعالیت پایگاه اورژانس در داخل شهر را برای رفع این نیازها، ضروری می‌داند.
«ناصر محمودی» می‌افزاید: تعداد حوادث جاده‌ای و حوادث کار در بخش ندوشن با توجه به نزدیکی آن به معادن و همچنین عبور بارهای معدنی از داخل معابر شهر، زیاد است و لازم است که پایگاه اورژانس برای پاسخ به این نیاز در مرکز بخش ایجاد شود.

وقوع روزانه یک تا ۲ حادثه در ندوشن
رئیس شورای اسلامی شهر ندوشن می‌گوید: شهر ندوشن مرکزیت روستاهای زیادی از جمله سورک، هفتادر، صدرآباد و غیره را بر عهده دارد.
«ناصر بابایی» می‌افزاید: جاده‌های خاکی زیادی برای دسترسی به معادن در این بخش وجود دارد که باید تحت پوشش خدمات اورژانس قرار گیرد؛ چرا که تعداد حوادث و تصادفات در این جاده‌ها کم نیست.
وی با بیان فاصله ۲۰ کیلومتری روستای نیوک از مرکز بخش، ادامه می‌دهد: این در حالی است که خدمات درمانی در ۲۰ کیلومتری روستای نیوک در کارخانه فولاد و در ۳۵ کیلومتری آن در شهر میبد در دسترس است.
این مسئول اضافه می‌کند: شهر ندوشن با داشتن ۳ هزار نفر جمعیت دائمی که در روزهای تعطیل و تابستان به ۳ برابر افزایش می‌یابد و حفاظت از ۴ هزار کیلومتر حوزه استحفاظی، باید دارای مرکز اوژانس مستقل باشد.
بابایی می‌گوید: این بخش ۱۵۰ معدن فعال دارد و هر گاه حادثه‌ای در این معادن اتفاق بیفتد، باید ابتدا به درمانگاه ندوشن مراجعه شود و در صورتی که آمبولانس در دسترس باشد، بیمار به مراکز درمانی ارجاع می‌شود. وی ادامه می‌دهد: پایگاه اورژانس روستای نیوک، در گوشه بخش قرار گرفته است و فاصله آن با هر یک از روستاهای بخش زیاد است و نمی‌تواند پاسخگوی نیاز همه نقاط بخش باشد.
رئیس شورای اسلامی ندوشن با بیان این‌که مرکز بهداشت ندوشن هم در ارائه خدمات درمانی به مراجعان مشکل دارد، می‌افزاید: پست‌های زیادی در این شهر تعریف شده است که هنوز مسئولان آن مشغول کار نشده‌اند که یکی از آنها مرکز بهداشت است. وی ادامه می‌دهد: روزانه به طور متوسط یک تا ۲ مورد حادثه در این بخش اتفاق می‌افتد و تعداد حوادثی مانند سکته‌های قلبی و مغزی، سقوط، تصادف و غیره هم در این بخش کم نیست.

وجود ۴۲ پایگاه اورژانس در استان
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان می‌گوید: استان دارای ۴۲ پایگاه اورژانس است که با رعایت استاندارد هر ۵۰ کیلومتر یک پایگاه، در استان مستقر شده است.
«احمد دهقان» می‌افزاید: بر اساس برنامه پنجم توسعه باید ۱۴ پایگاه دیگر در تمام شهرستان‌های استان ایجاد شود که مکان‌یابی آنها نیز صورت گرفته است. به گفته این مسئول با توجه به نیاز، پایگاه‌های اورژانس در بخش‌های خضرآباد در شهرستان اشکذر، آسفیج در شهرستان بهاباد و روستای ده‌بالا در شهرستان تفت تا یک ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی درباره استقرار پایگاه اورژانس بخش ندوشن در روستای نیوک نیز می‌گوید: این ایستگاه برای پوشش حوادث جاده‌ای طراحی شده است و مراکز بخش و روستاهای اطراف باید خدمات مورد نیاز خود را از درمانگاه و مرکز بهداشت دریافت کنند.
وی ادامه می‌دهد: اورژانس ۱۱۵ آماده ارائه خدمات به همه نقاط بخش است اما فرستادن اورژانس و پرسنل آن در صورتی انجام می‌شود که حضور پرسنل اورژانس برای ادامه حیات ضروری باشد.
این مسئول می‌گوید: پزشک مستقر در روستا موظف است که خدمات مورد نیاز اهالی بخش و روستاهای اطراف را به صورت شبانه‌روزی تامین کند و مرکز اورژانس نیز در صورت امدادخواهی آماده پاسخگویی به نیاز مردم است. وی درباره ارائه خدمات به مراکز صنعتی و معادن این بخش نیز می‌گوید: بر اساس قانون همه مراکز صنعتی و معدنی باید آمبولانس و نیروی امدادی داشته باشند تا در زمان بروز حادثه، امدادرسانی کنند.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان می‌گوید: با توجه به مسافت پایگاه اورژانس با مرکز بهداشت و روستاهای اطراف، در صورت امدادخواهی، ممکن است مدت زمان حضور طولانی شود.
دهقان متوسط زمان حضور امدادگران پایگاه‌های اورژانس در محدوده شهر را ۷ دقیقه و در جاده‌های استان ۱۲ دقیقه عنوان می‌کند.

کمبود نیرو و تجهیزات برای ایجاد پایگاه اورژانس
معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می‌گوید: کمبود نیرو و تجهیزات از جمله مشکلات پایگاه‌های اورژانس در کشور و به تبع آن استان است. «علی دهقان» می‌افزاید: استان آمادگی افزایش تعداد پایگاه‌های اورژانس را دارد اما تا زمانی که نیروی مورد نیاز و تجهیزات از جمله آمبولانس خریداری نشود، این پایگاه‌ها کارایی نخواهند داشت. وی با اشاره به ورود آمبولانس‌های خریداری شده به کشور با رفع تحریم‌ها، اظهار امیدواری کرد که با ورود این تجهیزات وضعیت خدمات‌رسانی در پایگاه‌های اورژانس به مراتب بهتر شود. این مسئول زمان حضور پرسنل اورژانس در محل حادثه را در کشور و استان مطلوب ارزیابی کرد.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..