نیاز عرصه‌های طبیعی استان یزد به ۵۰۰ جنگلبان

no-thumbs

تعرض‌ روزافزون به عرصه‌های طبیعی استان، لزوم تقویت یگان حفاظت از این عرصه‌ها را بیشتر می‌کند اما در شرایطی که عرصه‌های طبیعی استان به 500 جنگلبان نیاز دارند، تنها 25‌جنگلبان بار سنگینی پاسبانی از این اراضی را به دوش می‌کشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزاستان ۷میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار وسعت دارد و حفاظت از این پهنه وسیع، توان زیادی را می‌طلبد که از عهده ۲۵ جنگلبان استان که با تلاش شبانه‌روزی و با چنگ و دندان از این اراضی حفاظت می‌کنند خارج است.
روند تصرف اراضی دولتی در برخی از روستاهای استان به ویژه روستاهای ییلاقی با توجه به استقبال شهرنشینان از ویلاسازی در روستاها در حال افزایش است و این مسئولیت جنگلبانان را دو چندان کرده است.
این تعرض به ویژه از سوی جمعیت بومی و ساکن‌روستا مشاهده می‌شود و متقاضیان غیربومی با خرید این زمین‌ها و آغاز ساخت و ساز با مقاومت یگان حفاظت و پرونده‌هایی قضایی مواجه می‌شوند.
پراکندگی روستاها، طولانی بودن زمان دادرسی و بازدارنده نبودن احکام و جرایم از موانعی است که نتیجه تلاش‌های جنگلبانان را زیر سوال  می‌برد.

استانداردهای جهانی حفاظت از اراضی ملی
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: حفاظت از وسعت ۷/۳میلیون هکتاری اراضی ملی بر اساس استانداردهای جهانی به ۵۰۰ جنگلبان نیاز دارد، در حالی که در مجموع ۲۵ جنگلبان کار حفاظت از عرصه‌های ملی استان را بر عهده دارند.
سرهنگ «مهدی توکلی» افزود: بر اساس نرم جهانی برای حفاظت از عرصه‌های ملی شامل هر ۵ هزار هکتار جنگل، هر ۱۰ هزار هکتار مرتع و هر ۵۰ هزار هکتار بیابان، یک نیروی جنگلبان نیاز است.
این مسئول گفت: وضعیت نیروهای حفاظت از اراضی ملی در برخی از استان‌های کشور از جمله استان‌های همجوار یزد به ویژه کرمان به مراتب بهتر از استان یزد است.
توکلی ادامه داد: اعتبار سالانه‌ای که برای گشت و مراقبت از اراضی ملی در اختیار یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان قرار می‌گیرد،کمتر از ۳۰ میلیون تومان است که به هیچ وجه پاسخگوی نیاز نیست.
وی با اشاره به جذب اعتبارات طرح صیانت از جنگل‌های ایرانی- تورانی برای استان، افزود: با این اعتبار موفق شدیم که ۵ نیروی جدید را برای حفاظت از جنگل باغ‌شادی به کار گیریم.
به گفته این مسئول، کمبود نیرو باعث شده است که عمده توجه یگان حفاظت از اراضی ملی استان به شکایات مردمی و گشت و بازرسی از نقاط جرم‌خیز استان معطوف شود.
وی ادامه داد: به این ترتیب مناطقی که بیشترین آمار تعرض به اراضی ملی و زمین‌خواری در آنها وجود داشته، تقسیم بندی شده است و از سوی ماموران یگان حفاظت تحت کنترل و مراقبت بیشتری قرار دارد.

گزارش‌های مردمی و کشف تخلف‌ها
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: ۹۰ درصد کشفیات و اقدامات این یگان برای جلوگیری یا رفع تصرف از اراضی ملی، با توجه به گزارش‌های مردمی انجام شده است.
وی با بیان این‌که اراضی ملی مناطق ییلاقی استان در شهرستان‌های تفت و مهریز در معرض تصرف قرار دارد، اضافه کرد: متاسفانه شاهد افزایش تصرف اراضی ملی از سوی افراد سودجو به بهانه ساخت و ساز در روستاها هستیم.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از رفع تصرف ۱۶۷۰۰ هکتار از اراضی ملی استان در سال گذشته خبر داد.
وی گفت: سالانه به طور متوسط از تصرف هزار هکتار از اراضی ملی، جلوگیری و سالانه ۲۰۰‌هکتار از اراضی تصرف شده نیز بازپس گرفته می‌شود که به این ترتیب می‌توان گفت سالانه ۱۲۰۰‌هکتار از اراضی ملی از تصرف مصون می‌ماند.

لزوم به کارگیری نیروی مستقل در برخی از روستاها
یکی از جنگلبانان شهرستان تفت نیز درباره اهمیت کار جنگلبانی گفت: روزانه مسافت زیادی را برای رسیدگی به شکایات مردمی از یک روستا به روستای دیگر شهرستان طی می‌کنم.
«ابوالقاسم بایگان» با سابقه ۱۵ ساله در حرفه جنگلبانی افزود: جنگلبانان استان با عشق و احساس مسئولیت، تمام توان خود را برای حفاظت از اراضی ملی به کار بسته‌اند.
وی با اشاره به حجم بالای تعرض به اراضی ملی در شهرستان تفت، ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۰ فقره پرونده تعرض به اراضی ملی در استان تشکیل داده‌ و به مراجع قضایی ارسال کرده‌ام.
این جنگلبان اضافه کرد: پراکندگی روستاها باعث می‌شود که زمان رسیدگی به شکایات مردمی طولانی شود، از این رو بهتر است در برخی از روستاهای استان که سابقه تصرف و تعرض به اراضی بیشتر است، نیروی مستقل به کار گرفته شود.
وی از جمله این روستاها به «طزرجان» و «ده‌بالا» اشاره کرد و افزود: متاسفانه افزایش تقاضای مردم برای ساخت و ساز خانه در روستاها، حجم تصرف اراضی ملی را نیز افزایش داده است. بایگان همچنین روند رسیدگی به پرونده‌های تصرف اراضی ملی را طولانی دانست و افزود: در گذشته تا زمان رسیدگی و اعلام رای دادگاه، جلوی تخلف گرفته نمی‌شد اما خوشبختانه امسال شاهد توقف هر گونه عملیات در اراضی محل دعوا تا زمان صدور حکم هستیم.

وضعیت حفاظت از اراضی ملی استان
استان یزد با۷/۳ میلیون هکتار وسعت اراضی ملی، تنها ۲۵ جنگلبان دارد، در حالی که بر اساس استانداردهای جهانی، حفاظت از این عرصه‌ها به بیش از ۵۰۰ نیرو نیاز دارد. عمده اقدامات یگان حفاظت از اراضی ملی استان برگرفته از شکایات مردمی و همچنین بازدید جنگلبانان از نقاط جرم‌خیز است. امسال ۱۲۰۰ هکتار از اراضی ملی استان از خطر تصرف مصون ‌ماند که شامل جلوگیری از تصرف هزار هکتار از اراضی و بازپس گرفتن ۲۰۰ هکتار از اراضی تصرف شده بود. همشهری 

بخش نظردهی بسته شده است..