کارگاه آموزشی تغییر رفتار در مصرف آب در یزد

no-thumbs

کارگاه آموزشی تغییر رفتار در مصرف آب با حضور جمعیت زنان دوستدار بهار سبز و جمعی از نمایندگان ادارات در شرکت آب و فاضلاب استان یزد برگزار شد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز "علی اسلامی" مدیر عامل آبفا در این کارگاه که با هدف استفاده از نظراتNGO ها برای پیشبرد راه های مدیریت مصرف آب در بین شهروندان برگزار شد، گفت: در جهان پیشرفته اکثر مسائل اجتماعی را تشکل های مردم نهاد انجام می‌دهند و به طور یقین کاری که توسط مردم انجام شود با تلاش و ایمان بیشتر خواهد بود.

وی اظهار کرد: تا زمانی که افکار عمومی، کمبود آب را باور نکنند، هیچ کدام از راه‌های کنترل مصرف تاثیر‌گذار نخواهد بود .

اسلامی ایجاد تشکل‌های مردم نهاد را یکی از راه‌های مؤثر در رشد جامعه  دانست و خاطرنشان کرد: مباحث و مشکلات جامعه باید در این گروه‌ها مطرح شود .

"سیاوش پاکدل" مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت آبفا نیز در این کارگاه با ارائه مباحثی از جمله سطح خشکی‌ها و دریاها در کره زمین، توزیع کلی آب در جهان، دلایل تبدیل شدن موضوع آب به چالش عمده جهان در سالیان اخیر و میزان منابع آب تجدید شونده و روند کاهش آن در ایران، وضعیت فعلی کمبود آب در ایران به ویژه استان را تشریح کرد .

وی در ادامه مطالبی در خصوص اهمیت مدیریت منابع آب، مدیریت استراتژیک مصرف و اهداف آن، عوامل موثر بر میزان مصرف آب، رویکرد اجتماعی فرهنگی مدیریت مصرف و رویکرد فنی مهندسی مدیریت مصرف ارائه داد .

پاکدل اصلاح تاسیسات و تجهیزات بهداشتی مصرف‌کننده آب و استفاده از لوازم کاهنده مصرف را در بحث مدیریت مصرف بسیار  با اهمیت برشمرد و افزود: صرفه‌جویی در مصرف آب،  هزینه، انرژی تولید، حفظ محیط زیست و کمک به رفع مشکل کم آبی از مزایای استفاده از این لوازم است .

 وی با ارائه پاورپینت حاضرین را با انواع وسایل کاهنده مصرف آب و  درصد صرفه‌جویی آنها در مصرف آب آشنا کرد .

"ابراهیم علیدوست" مدیر دفتر کنترل کیفیت و بهداشت آب شرکت آبفا نیز در ادامه مباحثی را در خصوص بهداشت آب مطرح کرد و گفت: آب جاری در شبکه‌ی شهر کاملاً سالم است و استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب در منازل  را در هیچ کدام از نقاط شهر توصیه نمی‌کنیم .

وی اظهار کرد: استفاده از این دستگاه‌ها تمام ریز مغذی‌های مفید آب که برای بدن ارزش تغذیه‌ای دارند را حذف می‌کند و  pH آب را پایین می‌آورد.

علیدوست افزود: آب بسیاری از قنوات موجود در استان از لحاظ کیفیت شیمی و فیزیک بسیار مطلوب هستند ولی ممکن است از لحاظ میکروبی دارای آلودگی باشند که تشخیص آن بدون انجام آزمایش امکان پذیر نیست و به شهروندان توصیه می‌کنیم از آنها استفاده نکنند.

در پایان این کارگاه برخی از چالش‌های مدیریت مصرف از جمله چگونگی افزایش باور افکار عمومی در خصوص موضوع کمبود آب استان، انجام اقدامات موثر در زمان قطع آب انتقالی و غیره مطرح شد و گروه هدف راهکارهای در این خصوص ارائه کردند.

 

بخش نظردهی بسته شده است..