خسارت خشکسالی ۳۴۰ میلیاردی به کشاورزان اردکانی

no-thumbs

مدیر جهاد کشاورزی اردکان گفت: خشکسالی امسال340 میلیارد و 152 میلیون ریال به کشاورزان اردکانی خسارت وارد کرد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمحمدحسین وطن خواه  در گفتگو با ایرنا افزود: واقع شدن در دشت کویری اردکان- یزد همیشه همراه با مخاطرات فراوان روبرو بوده بطوریکه سالانه بعلت افت آب های زیرزمینی و کاهش شدید کیفیت آب آبیاری محصولات کشاورزان سخت کوش شهرستان را با خسارت زیاد همراه می نماید.


مدیر جهاد کشاورزی اردکان تصریح کرد: در بخش زراعت از کل سطح زیرکشت گندم وجو که ۵۳۰ هکتار را شامل می شد به علت خشکسالی و کمبود آب با افت ۳۵۷ تنی مواجه شده است که برآورد ریالی آن بالغ بر سه میلیارد ریال اعلام می گردد .

وطن خواه با بیان اینکه در بخش باغبانی شامل باغات پسته ، انار، سیاه ریشه نیز خسارت خشکسالی جاری بین ۱۰ تا ۱۵ درصد برآورد می گردد اظهار کرد: میزان کاهش محصول ۲۶۱۸ تن گزارش گردیده که مبلغ ریالی خسارت بالغ بر ۲۲۶.۶۳۶ میلیون ریال می باشد.

وی افزود: در بخش دام ، خشکسالی های سال های اخیر باعث گردید بعلت تغذیه نامناسب میزان سقط جنین در دام ها به شدت افزایش یافته و دام های متولد شده نیز بعلت ضعف تغذیه ای مادر و در دوران شیرآوری از رشد مناسب برخوردار نبوده این امر باعث کاهش شدید دامداران مرتعی گردید بطوریکه خسارت ناشی از این امر در شهرستان بالغ بر ۷۷.۹۰۰ میلیون ریال براورد می گردد .

این مسوول عنوان کرد: در بخش تاسیسات زیربنائی کشاورزی خشکسالی های اخیر بیش از ۱۹۰ رشته قنات رسمی شهرستان را با کاهش آبدهی مواجه نموده که جهت بهبود وضعیت ابی آنها حداقل احتیاج به مبلغی بالغ بر ۱۷.۲۵۰ میلیون ریال می باشد .

وطن خواه گفت: در بخش چاه های کشاورزی نیز سالانه بطور متوسط ۱۲ حلقه از ۱۸۴ حلقه چاه موجود در شهرستان به علت افت آبهای زیرزمینی از حیث اتنفاع خارج شده و احتیاج به جابه جائی دارند که میزان اعتبار لازم جهت این امر بالغ بر ۱۵.۰۰۰ میلیون ریال برآورد اعلام می گردد .

 

بخش نظردهی بسته شده است..