سفرنامه شهرستان خاتم؛ از نهر مسیح تا باغ شادی

جمعی از خبرنگاران، عکاسان و اصحاب رسانه مرکز استان یزد در سفر به شهرستان خاتم از ظرفیت های طبیعی، گردشگری و صنعتی این خطه بازدید کردند، سفری که از سرچشمه نهر مسیح آغاز و در منطقه حفاظت شده باغ شادی به پایان رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از  ایرنا نمایندگان رسانه ها در این سفر یک روزه از نهر مسیح تنها رودخانه دایمی و قنات تاج آباد پرآب ترین قنات استان یزد، خانه تاریخی صالحی، یک واحد کشت گلخانه ای خیار سبز، شهرک صنعتی شماره ۲ و صنایع در حال احداث آلاینده، جاده دوبانده هرات – شهربابک و منطقه حفاظت شده باغ شادی نخستین سایت رهاسازی گوزن زرد ایرانی بازدید به عمل آورده و از نزدیک در جریان قابلیت ها، کمبودها و فعالیت های انجام شده در شهرستان خاتم قرار گرفتند.

در این سفر همچنین محمد زاده رحمانی فرماندار شهرستان خاتم، جواد میربهبودی بخشدار مرکزی (هرات) و علی رضا فلاحتی بخشدار مروست در نشستی خبری به پرسش های خبرنگاران در حوزه های مختلف پاسخ دادند.

حضور در شهرستان خاتم، نخستین اعزام گروهی نمایندگان رسانه های مرکز استان در دوره جدید مدیریتی روابط عمومی استانداری یزد بود که قرار است تداوم داشته باشد؛ سفرهایی که در دوره قبلی مدیریتی نیز چند بار تدارک دیده شده بود.

داوود پاک طینت مدیرکل روابط عمومی استانداری یزد در این خصوص می گوید: سفر نمایندگان رسانه ها به شهرستان های استان با دو هدف عمده آشنایی با ظرفیت های گردشگری، صنعتی و کشاورزی و تقویت همدلی در بین خبرنگاران و دولتمردان برگزار شده و ادامه خواهد یافت.

** موقعیت شهرستان خاتم

شهرستان خاتم با وسعت ۸۸۳۰ کیلومتر مربع در جنوب غربی استان یزد و حد فاصل استان های فارس و کرمان، با مختصات جغرافیایی ۳۱ درجه و ۳۰ دقیقه تا ۳۹ درجه و ۳۲ دقیقه تا ۳۹ درجه و ۳۲ دقیقه عرض شمالی و ۵۴ درجه و ۴۰ دقیقه طول شرقی و ارتفاع ۱۶۰۰ متر از سطح دریا به مرکزیت هرات در فاصله ۲۴۰ کیلومتری جنوب شهر یزد واقع شده است.

این شهرستان از شمال به شهرستان مهریز، از شمال غرب به شهرستان ابرکوه از شرق به شهرستان شهربابک استان کرمان، از غرب به شهرستان بوانات استان فارس و از جنوب به شهرستان نی ریز استان فارس محدود است.

شهرستان خاتم دارای دو بخش مرکزی (هرات) و مروست، چهار دهستان شامل فتح آباد، چاهک، ایثار و ترکان – هرابرجان و جمعیتی بالغ بر ۴۳ هزار تن است.

خاتم، با داشتن جنگل های طبیعی به وسعت حدود ۶۴ هزار هکتار زیستگاه هوبره پرنده کمیاب و نادر ایرانی است. این شهرستان پس از رفسنجان، رتبه دوم تولید پسته کشور دارد و نیمی از گندم مصرفی استان یزد را نیز تامین می کند.

** نهر مسیح، تنها رودخانه دایمی استان

سرچشمه نهر مسیح، نخستین مقصد نمایندگان رسانه های مرکز استان یزد در بدو ورود به شهرستان خاتم بود. نهر مسیح تنها رودخانه دایمی استان کویری یزد است که همچنان به حیات خود ادامه می دهد.

سرچشمه نهر مسیح و پارک جنگی آن که در فاصله پنج کیلومتری هرات مرکز شهرستان خاتم قرار گرفته، جزو مناطق نمونه گردشگری و هفتمین میراث ارزشمند طبیعی ثبت شده در فهرست آثار ملی طبیعی کشور است که قدمت آن به دوره نخست زمین شناسی (کواترز) می رسد.

نهر مسیح یکی از پرآب ترین چشمه های استان یزد به شمار می آید که در گذشته میزان آب آن ۴۰۰ لیتر آب در ثانیه بوده اما اکنون بر اثر خشکسالی میزان آبدهی آن به ۲۵۰ لیتر بر ثانیه کاهش یافته است. این رودخانه ۱۸۰۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی شهرستان خاتم را آبیاری می کند.

** تاج آباد، پرآب ترین قنات استان

در نزدیکی سرچشمه نهر مسیح، قنات تاج آباد (محمدکریم خان) به طول سه کیلومتر واقع شده که با دبی (کمیت آب جابجا شده) ۱۸۰ لیتر در ثانیه، پرآب ترین قنات استان محسوب می شود.

زاده رحمانی فرماندار خاتم در حاشیه بازدید نمایندگان رسانه ها از این قنات، با تاکید بر اینکه شهرستان خاتم قطب کشاورزی استان یزد است، خاطر نشان کرد: ۵۰۰ هکتار زمین کشاورزی با آب قنات تاج آباد آبیاری می شود.

** خانه تاریخی صالحی

خانه تاریخی صالحی هرات، سومین جاذبه تاریخی شهرستان خاتم بود که مورد بازدید خبرنگاران، عکاسان و اصحاب رسانه مرکز استان یزد قرار گرفت.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خاتم در این بازدید گفت: بنای خانه صالحی از نوع خانه ‏‏باغ‏ ‏های ایرانی است که در محدوده مرکزی شهر هرات واقع شده و با توجه به گونه معماری، تزیینات و ساختار می‎‎ توان آن را مربوط به دوره قاجاریه دانست.

حمید مشتاقیان افزود: این بنای ارزشمند که به شماره ۲۵۱۰۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، از سال ۱۳۸۸ تحت مالکیت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته و به عنوان محل استقرار نمایندگی اداره کل در شهرستان خاتم است.

وی خاطر نشان کرد: خانه تاریخی صالحی دقیقا به سمت قبله بنا شده و بر این اساس از حداکثر سایه در طول روز برخوردار است.

** نشست خبری فرماندار

نشست خبری فرماندار و بخشداران شهرستان خاتم مهمترین بخش سفر یک روزه نمایندگان رسانه های مرکز استان یزد به این خطه بود، چرا که توسعه این شهرستان در گرو تلاش های این مسوولان و تحقق انتظارات مردم توسط آنها است.

زاده رحمانی فرماندار خاتم در این نشست با اشاره به قابیلت ها و ظرفیت های مناسب این شهرستان در بخش های مختلف از جمله کشاورزی، صنعتی و گردشگری گفت: خاتم منطقه ای محروم نیست و وضعیت اقتصادی مردم این خطه با توجه به فعالیت اغلب آنها در بخش کشاورزی و پرورش دام مطلوب است.

زاده رحمانی که پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به عنوان فرماندار خاتم منصوب شده، با ارایه گزارشی از فعالیت و اقدامات انجام شده یک و نیم سال گذشته گفت: البته این شهرستان در بخش های آموزش، بهداشت و زیرساخت های ورزش با کمبودهای جدی مواجه است.

وی همچنین به مغفول ماندن توجه به بخش صنعت شهرستان خاتم در سال های گذشته اشاره و اظهار امیدواری کرد با ادامه روند فعالیت ها و اقدامات اخیر و توجه ویژه استاندار یزد به توسعه متوان استان، این شهرستان به رشد و توسعه مطلوبی در آینده برسد.

** بالاترین نرخ بیکاری استان

فرماندار خاتم در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره نرخ بیکاری این شهرستان اظهار کرد: خاتم با نرخ بیکاری ۱۴ درصد، بالاترین نرخ بیکاری را در بین شهرستان های استان دارد.

زاده رحمانی در عین حال تاکید کرد: نرخ بیکاری خاتم تا سال گذشته ۱۹ درصد بود که این میزان با فعالیت ها و اقدامات انجام شده در یکسال گذشته به ۱۴ درصد کاهش یافته است.

** خاطره ناخوش مردم خاتم از دولت قبلی

فرماندار خاتم در اظهارات خود گریزی هم به طرح مسکن مهر مهمترین شعار دولت قبلی زد و گفت: در دولت گذشته حتی یک واحد مسکن مهر هم به متقاضیان در شهرستان خاتم تحویل نشد و بر این اساس، مردم خاتم خاطره خوشی از دولت قبلی ندارد.

وی خاطر نشان کرد: در دولت تدبیر و امید تعدادی از واحدهای مسکن مهر شهرستان خاتم تکمیل و به متقاضیان واگذار شد.

** کشت گلخانه ای، صنعتی نوپا در خاتم

نمایندگان رسانه های مرکز استان یزد در ادامه سفر به شهرستان خاتم از یکی از واحدهای کشت گلخانه ای خیار سبز بازدید کردند.

مدیر کشاورزی شهرستان خاتم در این بازدید اظهار کرد: در سال های گذشته تمرکز کشاورزان خاتم روی محصولات باغی و زراعی بوده به طوری که سالانه ۱۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی در این شهرستان تولید می شود.

اسماعیل یزدانی با اشاره به نوپا بودن صنعت گلخانه ای در شهرستان خاتم، افزود: اکنون ۳۵ واحد گلخانه ای با ۲۰ هکتار سطح زیر کشت در این شهرستان فعال است.

فرماندار شهرستان خاتم نیز با اشاره به استقبال مردم این خطه از راه اندازی واحدهای کشت گلخانه ای گفت: ارایه سه درخواست در هر ۱۴ روز برای راه اندازی واحد گلخانه ای، نشان دهنده گرایش کشاورزان خاتم به سمت کشت گلخانه ای و توجه آنها به موضوع کم آبی است.

** سرمایه گذاری در صنایع آلاینده

بازدید از صنایع در حال احداث آلاینده و شهرک صنعتی شماره ۲ خاتم از دیگر برنامه های سفر نمایندگان رسانه های مرکز استان یزد به این شهرستان بود.

این واحدها شامل کارخانه های تولید کاشی طاووس، شمش های فولادی و گندله سازی بود که احداث آنها از سال گذشته آغاز شده و بین ۳۵ تا ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

فرماندار خاتم با بیان اینکه مساحت سایت صنایع آلاینده شهرستان خاتم ۱۱۰ هکتار است، اظهار امیدواری کرد که کارخانه شمش های فولادی در سالجاری به بهره برداری برسد.

** جاده دوبانده هرات – شهربابک

نمایندگان رسانه های مرکز استان در سفر به شهرستان خاتم از عملیات احداث جاده دوبانده هرات – شهربابک به طول ۷۰ کیلومتر نیز بازدید کردند. احداث این جاده که از سال های گذشته مسکوت مانده بود، اکنون از سر گرفته شده است.

** باغ شادی، نخستین سایت رهاسازی گوزن زرد ایرانی

جنگل های باغ شادی آخرین مقصد بازدید خبرنگاران، عکاسان و اصحاب رسانه مرکز استان یزد در سفر به شهرستان خاتم بود. این جنگل ها از سال گذشته به عنوان نخستین سایت برگزیده کشور برای رها سازی گوزن زرد ایرانی انتخاب شده است.

دارا بودن شرایط مطلوب زیستگاهی و وجود نداشتن تعارضات زیست محیطی از دلایل انتخاب این منطقه برای رهاسازی گوزن زرد ایرانی بوده است.

رییس اداره محیط زیست شهرستان خاتم با گرامیداشت هشتم مرداد که به روز جنگل نامگذاری شده است، گفت: ۳۷ هزار هکتار از جنگل های باغ شادی از سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه حفاظت شده تحت مدیریت محیط زیست قرار گرفته است.

فتح الله حیدری افزود: ۲۰۰ هکتار از این منطقه فنس کشی و گونه گوزن زرد ایرانی رها سازی شده است. با انتخاب این منطقه به عنوان اولویت نخست معرفی و پیوند گوزن زرد ایرانی، این گونه برای نخستین بار پس از ۴۰ سال به طبیعت باز گشته می شود.

** لزوم هماهنگی روابط عمومی ادارات استان

اهمیت نقش رسانه ها به عنوان پل ارتباطی مردم و مسوولان بر کسی پوشیده نیست و بدون شک تدارک سفرهای گروهی خبرنگاران و عکاسان مرکز استان به شهرستان ها و انعکاس قابلیت ها، کمبودها و فعالیت های انجام شده در مناطق مختلف استان، با توجه به تمرکز اکثر رسانه ها به اخبار مرکز استان بسیار مطلوب است اما در این بین باید به نکته ای مهم توجه داشت.

همزمانی سفر نمایندگان رسانه ها به شهرستان خاتم با برگزاری نشست خبری مدیر کل انتقال خون استان مانع همراهی برخی خبرنگاران و عکاسان در این سفر شد که انتظار می رود روابط عمومی های ادارات استان در خصوص چنین مواردی با یکدیگر هماهنگ باشند تا تداخلی در کار آنها پیش نیاید؛ موضوعی که شورای هماهنگی روابط عمومی ها باید به آن توجه داشته باشد.

 

بخش نظردهی بسته شده است..