نیمی از مبتلایان به دیابت از ابتلای خود بی‌اطلاعند

no-thumbs

یک کارشناس دیابت گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده در سال 2013 میلادی، در صورت ادامه روند فعلی، شمار مبتلایان به دیابت در جهان از 400 میلیون نفر فعلی به 600 میلیون نفر می‌رسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز«جم اوزنج» در دومین همایش بین المللی «دیابت و میزان شیوع آن در ایران» در تهران با بیان این مطلب افزود: طبق تحقیقات صورت گرفته از ۴۰۰ میلیون نفر مبتلا به دیابت در جهان حدود ۸۰ درصد (چهار نفر از هر پنج نفر) از اقشار متوسط و محروم کشورها هستند.
 
مدیرعامل شرکت «نوونوردیسک پارس» با بیان اینکه در منطقه شمال افریقا و خاورمیانه هم اکنون ۳۵ میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند، تصریح کرد: طبق بررسی‌های انجام شده حدود نیمی از افراد دیابتی در این منطقه از بیماری خود‌، آگاهی نداشتند.
 
اوزنج بر لزوم افزایش اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم در زمینه راه‌های جلوگیری از ابتلا به دیابت تاکید کرد و گفت: شواهد نشان می‌دهد که با وجود تلاش‌های صورت گرفته، تنها نیمی از بیماری‌ها تشخیص داده می‌شوند و نیمی از افراد مبتلا به دیابت درمان می‌شوند، ضمن اینکه تنها ۱۳درصد از کل دیابتی به سطح ایده آل یعنی سطح مطلوب زندگی دست می‌یابند.
 
وی اظهار کرد: در نوونوردیسک پارس یک جنبش برای آگاهی بیماران دیابتی ایجاد شده که از جمله آنها برگزاری سمپوزیوم و کلاس‌های آموزشی حتی در مدارس و مساجد برای عموم است، تا افراد دیابتی با موارد مختلفی همچون فشار خون، رژیم غذایی آشنا شده و همچنین با چگونگی کنترل بیماری با ورزش آشنا شوند.
 
اوزنج ادامه داد: تعداد دوره‌های آموزشی توسط این شرکت در ایران طی سال‌های اخیر افزایش یافته و در سال ۲۰۱۴ برای بیش از ۸۰ هزار نفر دوره‌های آموزشی بویژه در اماکن عمومی برگزار شده که این دوره‌ها در سال ۲۰۱۵ افزایش خواهد یافت.
 
وی همچنین به آموزش دانشجویان و پرستاران نیز اشاره کرد و گفت: پرستاران بهترین حامیان افراد بیمار هستند و لذا این شرکت از طریق برگزاری کلاس‌ها و تورهای آموزشی ۸۸ هزار پرستار را در نقاط مختلف ایران آموزش داده و آمادگی داریم تا این دوره‌ها افزایش یابد.
 
اوزنج افزود: افزایش آگاهی بوسیله راه‌اندازی اتوبوس دیابت را از سال ۲۰۱۰ شروع کردیم و موفق شدیم هزاران نفر را در تهران و تبریز تحت آزمایش‌های قند خون و غربالگری قرار دهیم و تاکنون بیش از ۵۵ هزار نفر از مردم بوسیله کادر پزشکی مستقر در اتوبوس دیابت با این بیماری آشنا شده‌اند.منبع: فارس

بخش نظردهی بسته شده است..