گفتگو با محمدرضا تابش:

فصل بهبود سیاست داخلی/ عبور اصلاح‌طلبان از روحانی، خوابی بدون تعبیر/وحشت اصولگرایان بخاطر یک حزب تازه‌تاسیس

حزب «اتحاد ملت» نیامده زیر فشار مخالفان دولت رفت، مخالفانی که از اساس تشکیل این مجموعه را مغایر با قانون می‌‏دانند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزموج توصیه‌ها به این مجموعه نشان از یک نگرانی عمیق در بین اصولگرایان دارد؛ نگرانی از توفیق اتحاد ملت. محمدرضا تابش، نماینده اصلاح‌‏طلب مجلس حملات اصولگرایان به تاسیس این مجموعه جدید را حاصل «تسویه‌حساب‏‌های سیاسی و جناحی» می‏‌داند و در گفت و گو با «خرداد» تاکید می‌‏کند که فصل بهبود شرایط سیاست داخلی هم از راه رسیده است. فصلی که آغاز آن آغاز نگرانی‏‌های جدی‌‏تر مخالفان دولت خواهد بود.

 

محمدرضا تابش درباره دلایل موضع‌‏گیری‌‏های منفی اصولگرایان دربرابر تاسیس یک مجموعه جدید اصلاح‌‏طلب می‌‏گوید: «حملاتی که به تاسیس حزب «اتحاد ملت» می‏‌شود متاثر از تسویه‌حساب‏‌های سیاسی و جناحی است و هیچ مبنای حقوقی و قانونی ندارد. افرادی که موسس این حزب هستند از افراد خوش‌نام و سابقه‌‏دار هستند که برخی از آنها هم در رژیم قبل از مبارزان انقلابی بودند و تعداد بیشتری از آنها هم بعد از انقلاب در عرصه‌‏هایی مثل دفاع مقدس حضور داشتند.

 

اصولگرایان معتقدند عضویت برخی از اعضای این مجموعه در تشکل‌‏هایی چون جبهه مشارکت بایستی مبنایی برای مجوز ندادن به «اتحاد ملت» می‏شد. محمدرضا تابش اما تاکید می‏‌کند: «اینکه کسی در حزب مشارکت یا هر حزب دیگری بوده و الان نمی‏‌تواند عضو یک حزب جدید بشود در هیچ کجای قانون نیست. اگر کسی جرمی داشته باشد و با محکومیت و ممنوعیت مواجه باشد و یا اینکه حزبی طبق منحل شده باشد و اصراری بر بازگشایی آن باشد، می‏توان ایراداتی را نسبت به فعالیت سیاسی افراد داشت. در صورتی که الان در شرایطی ایراد می‌‏گیرند که موسسین این حزب نه هیچ محکومیت و ممنوعیت قانونی دارند و نه حتی هنوز توجیه قانونی قابل قبولی برای انحلال مشارکت و سازمان مجاهدین ارائه شده است. هنوز حتی بحث چگونگی انحلال آن دو مجموعه و حکمی که صادر شده است هم زیر سوال است و ابهام دارد و هیچ مرجعی ابهامات را بر طرف نکرده است.»

 

او در گفت‌و‌گو با خرداد ادامه می‏‌دهد: «وقتی جبهه پایداری می‏‌تواند مجوز بگیرد و قبل از گرفتن مجوز هم بیش از دو سال فعالیت رسمی دارد، چرا همین شرایط نمی‌‏تواند برای دیگران باشد؟ در حالی که موسسین اتحاد ملت در مقایسه با اعضای جبهه پایداری از سابقون سیاسی هستند.»

 

تابش در پاسخ به سوالی درباره تاثیر حزب اتحاد ملت در مناسبات سیاسی جریان اصلاحات هم می‏‌گوید: «اصلاح‏‌طلبان چون پایگاه اجتماعی خوبی دارند قطعا حضور تشکیلاتی مثل "اتحاد ملت" می‌‏تواند به انسجام سیاسی هم در جمع فعالان اصلاح‌‏طلب و هم در میان پایگاه‌‏های اجتماعی این جریان کمک خیلی زیادی بکند. این مساله‏‌ای است که رقبای سیاسی از آن واهمه دارند و می‌‏دانند که اتحاد ملت خیلی سریع می‏‌تواند هواداران خود در سراسر کشور را جمع کند و تاثیرگذار باشد.» او تاکید می‌‏کند: «اتحاد ملت از ناب‏ترین نیروهای اصلاح‌‏طلب هستند و قطعا می‏‌توانند به وفاق عمومی در طیف هوادار جریان اصلاحات کمک زیادی بکنند.»

 

تابش در بخش دیگری از سخنان خود به موضوعات سیاست داخلی و انتقادات اصلاح‌‏طلبان اشاره کرده و بر آغاز تغییرات در این حوزه تاکید می‌‏کند. او معتقد است: «آن چیزی که در جریان تاسیس حزب اتحاد ملت مهم است که به آن توجه شود، رویکرد دولت و وزارت کشور است. اصلاح‌‏طلبان انتقاداتی را به برنامه‌‏های دولت در سیاست داخلی داشتند که الان به نظر می‏رسد کم کم باید دامنه این انتقادات کاهش پیدا کند.»

 

وی ادامه می‏دهد: «حقیقتا برخی موضع‌‏گیری‏های وزیر کشور در و اقدامات این وزارتخانه در ماه‌‏های اخیر جای تقدیر دارد. آقای رحمانی فضلی با صراحت مسایلی را از قبیل پول‏‌های کثیف مطرح کردند که حقیقتا یک معضل است و پای آن ایستاده‌‏اند و یا مثلا در جریان تاسیس حزب اتحاد ملت علی‌رغم فشارهایی که بود طبق قانون عمل کردند و بر اثر فشارها از اجرای قانون عقب ننشستند.»

 

تابش با اشاره به اینکه «هنوز مشکلات سیاست داخلی ما زیاد است و از جمله مساله خودسرها و نیروهای تندرو است که وزارت کشور باید برای آن کاری کند»، می‌‏افزاید: «اما همین تحولات چند وقت اخیر و از جمله تاسیس اتحاد ملت نشان می‏‌دهد که روند تغییرات مثبت در سیاست داخلی هم شروع شده است و ما امیدواریم که ادامه داشته باشد. به هر حال دولت یک‌سری مسایل ضروری مثل سیاست خارجی و یا خروج از وضعیت بد اقتصادی را بعد از روی کار آمدن در اولویت دستور کار خود قرار داده بود و این هم با توجه به شرایط کشور طبیعی بود. الان که وقت رسیدگی به حوزه سیاست داخلی رسیده این تحولات اخیر نشانه خوبی است و اصلاح‏‌طلبان هم قطعا اگر انتقادی دارند، اما مثل همیشه اصلی‌‏ترین حامی دولت خواهند بود و در این فرآیند پشت دولت را خالی نمی‏‌کنند.» 

 

وی همچنین با اشاره به اینکه «رقیب دوست دارد که پروژه عبور از روحانی در میان اصلاح‌‏طلبان کلید بخورد تا از این شکاف استفاده کند و بتواند قدرت خود را حفظ کند»، تاکید می‏‌کند: «اما اصلاح‏‌طلبان باتجربه‌‏تر و عاقل‏تر از این هستند که چنین کاری کنند و این خواب رقبای سیاسی تعبیر نخواهد شد. »

 

وی در پایان می‏افزاید: «با تحولات اخیر و افقی که دولت پیش رو خود ترسیم کرده من می‏توانم بگویم که فصل سر و سامان دادن به سیاست داخلی هم از راه رسیده است و در باید چشم انتظار تحولات مهمتر و مثبت‏تر باشیم.»

بخش نظردهی بسته شده است..