در نشست خبری دکتر علوی فاضل مطرح شد

آغاز انتخاب رشته دانشگاه آزاد از ۱۰ مرداد

no-thumbs

دکتر مجتبی علوی فاضل ، معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در یک نشست خبری، زمان انتخاب رشته سال 94 و هم چنین اعلام نتایج آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه آزاد را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد در خصوص انتخاب رشته با آزمون این دانشگاه گفت: بر اساس نتایج آزمون سراسری که به وسیله سازمان سنجش و پذیرش اعلام شده و با استفاده از کارنامه منتشره آن سازمان داوطلبان دانشگاه آزاد اسلامی می توانند با مراجعه به سایت azmoon.org مراجعه کنند.

وی افزود: انتخاب رشته از ساعت ۱۴ روز شنبه ۱۰ مرداد آغاز و تا پایان روز سه شنبه ۲۰ مرداد ادامه خواهد داشت. هر داوطلب لازم است بر اساس نمره بدست آمده با مراجعه به سایت مذکور بر اساس علاقه مندی و نمره کسب کرده نسبت به انتخاب رشته اقدام کند. هر داوطلب می تواند به جز انتخاب رشته در گروه اصلی، نسبت به انتخاب رشته در گروه های هنر و زبان های خارجی نیز اقدام کند بنابراین داوطلبان دانشگاه آزاد امکان انتخاب دو رشته مجزا را خواهند داشت هر داوطلب می تواند حداکثر تا ۲۰ رشته محل در مقاطع کاردانی و کارشناسی پیوسته و همچنین دکترای حرفه ای(پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دکترای غیر پزشکی دامپزشکی) اقدام کند.

وی ادامه داد: امکان ویژه ای که امسال دانشگاه آزاد دارد، تمامی ۷۹۵ هزارو ۹۹۱ داوطلب کنکور مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه آزاد هستند. بنابراین آنها علاوه بر انتخاب رشته برای دانشگاه های دیگر می توانند برای دانشگاه آزاد نیز انتخاب رشته کنند. همچنین امکان ویرایش برای داوطلبان تا آخرین روز مهلت انتخاب رشته وجود دارد و هر داوطلب برای هر چند باری که بخواهد می تواند با استفاده از شناسه اولیه که از سایت دریافت کرده اولویت و رشته های انتخابی خود را تغییر دهد.

وی ویژگی منحصر به فرد دیگری که دانشگاه آزاد برای پذیرش دانشجو در سال ۹۴ فراهم کرده را سهمیه برای دانشجویانی که بسیجی فعال هستند، عنوان کرد و افزود: داوطلبانی که بسیجی فعال هستند و می خواهند از این سهمیه استفاده کنند، بعد از ورود به سایت دانشگاه آزاد اسلامی گزینه سهمیه بسیجی فعال را انتخاب کرده و با وارد نمودن کد رهگیری ۱۲ رقمی بسیج، امکان استفاده از این سهمیه را تقاضا می کنند.

علوی فاضل ادامه داد: ظرفیت پذیرش در رشته های با آزمون ۴۳۰ رشته محل برای ۵۱ هزار نفر است که بیشترین تراکم را در گروه علوم پزشکی داشتیم این گروه هزار و ۵۰۰ نفر در زیرگروه های پزشکی، ‌دندانپزشکی و داروسازی ظرفیت دارد.

وی ادامه داد: در سال جاری برخی از رشته محل های مقطع دکتری حرفه ای (دندانپزشکی، پزشکی و داروسازی) علاوه بر ظرفیت اصلی خود یک ظرفیت خود گردان از طرف وزارت بهداشت و درمان دارند که شهریه آن نسبت به شهریه دانشگاه آزاد بالاتر است و مطابق با مصوبه پردیس های دانشگاه های دولتی از طرف وزارت بهداشت تعیین شده است این مساله گویای این است که شهریه دانشگاه آزاد از پردیس های دانشگاه های دولتی پایین تر است همچنین لازم به ذکر است ظرفیت پذیرش در این مساله بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر است. داوطلبان باید دقت کنند که کد این رشته محل ها را جداگانه از رشته اصلی وارد نمایند زیرا تفاوت شهریه وجود دارد و ممکن است اشتباه صورت گیرد.

اعلام نتایج نهایی آزمون دکتری تخصصی دانشگاه آزاد

علوی فاضل درباره اعلام نتایج و بررسی مصاحبه های آزمون دکتری تخصصی دانشگاه آزاد بیان کرد: این آزمون که ۱۰ بهمن ۹۳ با بیش از ۱۱۱ هزار داوطلب در ۲۱۵ رشته گرایشی دکتری تخصصی برگزار شده در مرحله مصاحبه تخصصی است.

معاون سنجش دانشگاه آزاد ادامه داد: اسامی چند برابر ظرفیت پذیرفته شدگان برای شرکت در مصاحبه از ۲۳ خرداد اعلام شد و تا کنون از ۲۱۵ رشته امتحانی برای زمان‌بندی مصاحبه ۲۰۹ رشته اعلام شده و در حال انجام است. همچنین از این ۲۰۹ رشته مصاحبه ۱۳۷ رشته به پایان رسیده است که تا پایان مرداد ماه نیز مصاحبه این دسته از دعوت شدگان به اتمام می رسد.

وی تصریح کرد: نتیجه نهایی مصاحبه ها نیمه دوم شهریور ماه اعلام خواهد شد. ظرفیت پذیرش در دوره دکتری تخصصی حدود ۱۲ هزار نفر است که تا تغییرات جابجایی رشته ها و حذف و تغییر سرفصل ها امکان افزایش یا کاهش ظرفیت ها وجود دارد.

شرایط پذیرش دانشگاه آزاد در دوره دکتری تخصصی پژوهشی

علوی فاضل در خصوص دکتری تخصصی پژوهشی خاطر نشان کرد: این دوره برای اولین بار در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس مقررات وزارت علوم و مجوزی که از گذشته داشته است برگزار می شود که ثبت نام آن در آذر ماه سال ۱۳۹۳ صورت گرفت و داوطلبان بر اساس شرط معدل بالای ۱۸ برای گروه انسانی و معدل بالای ۱۷ در سایر گروه ها و همچنین دارای بودن نمره پایان نامه بالای ۱۸ دعوت به مصاحبه شدند.

نتایج مصاحبه های دوره دکتری تخصصی پژوهشی در نیمه دوم شهریور ماه اعلام خواهد شد. همچنین حداکثر ظرفیت پذیرش در این دوره دو هزارو ۸۰۰ نفر است که این تعداد در سقف پذیرش دانشگاه قرار دارد

 
 

معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد تصریح کرد: از آنجایی که دوره دکتری پژوهشی زیر نظر سازمان خدمات و صنعت نیز انجام می شود فرآیند مصاحبه آن طولانی تر است و دانشگاه آزاد تا امروز از ۱۷۹ رشته مصاحبه ۱۶۹ رشته را به پایان رسانده و مابقی آنها تا پایان مرداد انجام می شود.

وی ادامه داد: نتایج این مصاحبه ها نیز در نیمه دوم شهریور ماه اعلام خواهد شد. همچنین حداکثر ظرفیت پذیرش در این دوره دو هزارو ۸۰۰ نفر است که این تعداد در سقف پذیرش دانشگاه قرار دارد.

اعلام نتایج آزمون کارشناسی ارشد ۹۴ دانشگاه آزاد

علوی فاضل در جهت توضیح شرایط پذیرش در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۴ دانشگاه آزاد گفت: این آزمون ۷ تا ۹ خرداد ماه برگزار شد که حدود ۵۶۰ هزار داوطلب در آن شرکت کردند. پذیرفته شدگان در ۱۲۵ مجموعه امتحانی با هم به رقابت پرداختند که تا کنون فرآیند تصحیح و بررسی اوراق آزمون توسط دانشگاه فراهم شده دانشگاه در این پروسه اوراق را دو بار تصحیح و یک بار رفع مغایرت می کند تا نتایج به سلامت به دست داوطلبان برسد. در این آزمون حدود ۱۹۰ هزار نفر برای مجموع سال تحصیلی ۹۴-۹۵ پذیرفته می شوند که ظرفیت آن نسبت به سال قبل تغییری نداشته است. همچنین نتایج نهایی در نیمه دوم شهریور ماه اعلام می شود.

شرایط آزمون کارشناسی ناپیوسته دانشگاه آزاد

علوی فاضل در خصوص آزمون کارشناسی ناپیوسته سال ۹۴ دانشگاه آزاد بیان داشت: به شکلی متمرکز آزمون این دوره توسط سازمان سنجش برگزار می شود و متقاضیان دانشگاه آزاد نیز باید در آن شرکت کنند. ظرفیت در رشته محل های با آزمون در این دوره ۲۱ رشته است که در گروه علوم پزشکی حدود ۵۰۰ نفر پذیرفته می شوند. نتایج این آزمون هفته چهارم شهریور ماه اعلام خواهد شد.

نحوه پذیرش بدون آزمون در مقاطع مختلف دانشگاه آزاد

معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی درباره نحوه پذیرش بدون آزمون در مقاطع مختلف دانشگاه گفت: در مقطع کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته این امکان وجود دارد که داوطلبان در هر زمانی در طول سال با مراجعه به سایت azmoon.org نسبت به ثبت نام برای رشته های بدون آزمون دانشگاه اقدام کنند و بر اساس علاقه مندی رشته و محل تحصیل خود را انتخاب نمایند. لازم به ذکر است ۹۷/۳ درصد رشته های دانشگاه آزاد بدون آزمون هستند که در این مقطع ثبت نام برای داوطلبان در طول سال مهیا است.

وی با ذکر این نکته که هیچ تفاوتی بین مهر مدرک تحصیلی دانشجویان با آزمون یا بدون آزمون در هیچ کدام از دانشگاه های کشور وجود ندارد، گفت: این تصمیم از سوی وزارت علوم به خاطر تاکید بر حذف کنکور و همچنین بومی گزینی صورت گرفته که دانشگاه آزاد نیز سیاست های خوبی را در رابطه با بومی گزینی اجرا کرده است.

وی درباره داوطلبان دوره های کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی بدون آزمون تصریح کرد: داوطلبان کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی از آیین نامه فارغ التحصیلان ممتاز و نخبگان تبعیت می کنند که این دانشجویان باید با معدل بالای ۱۷ و در برخی گروه ها بالای ۱۸ از طریق بخش ثبت نام سایت آزمون دانشگاه که در آذر ماه هر سال فعال می شود اقدام به ثبت درخواست خود کنند.

وی در ادامه این موضوع افزود: این افراد در دوره دکتری تخصصی باید امتیاز، نمره پایان نامه، معدل دوره کارشناسی ارشد و همچنین فعالیت های پژوهشی، تولیدات علمی و مقالات خود را بر اساس امتیاز و رتبه بندی به دانشگاه آزاد ارائه کنند که مطابق با ظرفیت پذیرش دانشگاه آزاد ۲۰ درصد ظرفیت در هر رشته محل برای این داوطلبان وجود دارد که بعد از پذیرفته شدن به واحد دانشگاه های مورد نظر معرفی می شوند.

علوی فاضل درباره پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد بدون آزمون گفت: در این دوره فقط دانشجویان ممتاز دانشگاه آزاد می توانند از این مزیت استفاده کنند پذیرش بدون آزمون در مقطع کارشناسی ارشد تنها برای دانشجویان ممتاز دانشگاه آزاد مجاز است.

در پذیرش بدون آزمون دکتری تخصصی لازم است حتما داوطلبان در رشته های هم نام و متناسب با رشته کارشناسی ارشد خود انتخاب رشته نمایند

 
 

وی همچنین ادامه داد: در پذیرش بدون آزمون دکتری تخصصی لازم است حتما داوطلبان در رشته های هم نام و متناسب با رشته کارشناسی ارشد خود انتخاب رشته نمایند اما در دوره با آزمون دکتری تخصصی محدودیت برای انتخاب رشته وجود ندارد.

دانشگاه آزاد اسلامی مصداق حقیقی یک دانشگاه سراسری است

علوی فاضل در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری آنا درباره صندلی های خالی دانشگاه های سراسری و آزاد گفت: آنچه از واژه سراسری برداشت می شود در آزمون سراسری و دانشگاه های سراسری متفاوت است. آزمون سراسری به معنای برگزاری یک آزمون واحد در کل کشور است در صورتی که دانشگاه سراسری به معنای مجموعه دانشگاه های خاصی در کشور است. اما اگر قرار باشد به معنای حقیقی سراسری اشاره کنیم، باید گفت دانشگاه آزاد اسلامی مصداق واقعی یک دانشگاه سراسری است زیرا در کل کشور واحد و دانشکده دارد و به شکل مجموعه یکپارچه کار می کند.

وی در این خصوص ادامه داد: علل کاهش دانشجو در سال های اخیر اول به کاهش جمعیت جوان و بعد هم به افزایش اقبال برای امکان در آموزش عالی و ظرفیت سازی بی رویه صورت گرفته است که امروز شاهد کرسی های خالی در دانشگاه آزاد هستیم.

 

بخش نظردهی بسته شده است..