بازگشت تیلاپیا به مرکز تحقیقات پرورش ماهی بافق

سفــــر رئــیــس ســازمــان محیط‌زیست به استان دستاورد‌های خوبی داشت اما به توقف پرورش ماهی تیلاپیا در مرکز تحقیقات پرورش ماهی بافق منجر شد، چرا که کارشناسان این سازمان مدعی بودند که این گونه غیربومی، تهدیدی جدی برای گونه‌‌های بومی تلقی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از همشهری اما این روزها بعد از حدود یک سال بحث و بررسی و برگزاری جلسات مشترک بین سازمان محیط زیست و سازمان جهاد کشاورزی، سرانجام با اجرای طرح به صورت پایلوت در مرکز تحقیقات پرورش ماهی بافق موافقت شد.

کارشناسان آبزی‌پروی استان معتقدند که عملیات عقیم‌سازی بچه‌ماهی تیلاپیا با درصد موفقیت بالایی در استان انجام شده است اما کارشناسان محیط‌زیست با ادعای امکان ورود بچه‌‌ماهی‌های عقیم نشده به آب‌های آزاد، خواستار توقف پرورش این ماهی در کشور شده‌اند.
عده‌ای دست‌های پشت پرده واردات فیله ماهی تیلاپیا را عامل توقف پرورش این ماهی در کشور و به طور خاص استان می‌دانستند و عده‌ای نیز درخواست توقف پرورش این ماهی را دغدغه‌ای زیست محیطی عنوان کردند.
سرانجام در جلسه مشترک سازمان جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست در تهران با اجرای طرح پرورش ماهی تیلاپیا به صورت پایلوت در مرکز تحقیقات بافق موافقت شد و کمیته مشترک سازمان جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست درباره سرانجام پرورش این ماهی در دیگر نقاط کشور، تصمیم‌گیری خواهند کرد.

توسعه تولید و مصرف ماهی‌های گرمابی
مدیرعامل شیلات استان گفت:  مجوز اجرای دوباره این طرح به صورت پایلوت به استان داده شده است.
«محمدمهدی شطرنجی» ادامه داد: این تصمیم در جلسه مشترک کارشناسان سازمان محیط زیست و سازمان جهادکشاورزی گرفته شد. وی افزود: به این ترتیب بعد از اجرای طرح پایلوت به مدت یک‌سال در مرکز تحقیقات پرورش ماهی بافق، کمیته مشترک نحوه توزیع بچه ماهی تیلاپیا را در دیگر استان‌های کشور مشخص خواهد کرد.
این مسئول اظهار کرد: با توجه به افت کیفیت و کمیت منابع آبی پرورش ماهی در استان، تغییر فرهنگ تولید و مصرف ماهی از ماهی‌های سردآبی به ماهی‌های گرمابی، مورد تاکید است.
شطرنجی ادامه داد: در حال حاضر ذائقه مردم استان به سمت مصرف ماهی‌های سردابی به ویژه قزل‌آلاست در حالی که باید این مصرف را به سمت ماهی‌های گرمابی از جمله تیلاپیا سوق دهیم.
وی گفت: با توجه به تصمیم مشترک سازمان‌های جهاد کشاورزی و محیط زیست، باید زیرساخت‌های لازم برای توسعه پرورش ماهی تیلاپیا در استان ایجاد شود تا به محض ابلاغ پرورش ماهی در استان از سر گرفته شود.

تولید سالانه ۹۸۰ تن ماهی در استان
مدیرعامل شیلات استان با اشاره به تولید سالانه ۹۸۰ تن ماهی سردآبی و گرمابی در استان، افزود: ۲۱۸ مزرعه پرورش ماهی سردآبی و ۵۱۸ مزرعه پرورش ماهی گرمابی در استان وجود دارد. وی با اشاره به کاهش دبی آب منابع آبی پرورش ماهی استان، ادامه داد: در صورتی که دبی آب به زیر ۱۰‌لیتر برسد، امکان پرورش ماهی سردآبی دیگر وجود ندارد بنابراین بسیاری از مزارع دیگر امکان پرورش ماهی سردآبی را نخواهند داشت.
مدیرعامل شیلات استان ادامه داد: منابع پرورش ماهی گرمابی در استان بیشتر از منابع سردآبی است از این رو باید الگوی کشت را به سمت ماهی‌های گرمابی تغییر دهیم. شطرنجی افزود: در حال حاضر ظرفیت استخرهای خاکی استان پرورش ۴ قطعه ماهی در هر مترمربع و این ظرفیت در استخرهای بتنی ۸ قطعه بچه ماهی در هر مترمربع است.
به گفته وی می‌توان با توجه به مکانیزاسیون استخرها و هوادهی، ظرفیت تولید را تا ۲ برابر افزایش داد و امکان افزایش این ظرفیت پرورش تا ۴‌برابر نیز با مدیریت سیستم‌های پرورش ماهی وجود دارد.
وی تعداد بهره‌برداران صنعت آبزی‌پروری در استان را ۱۲۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: سیاست سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت شیلات استان در سال جاری، بهره‌وری در آب با افزایش تراکم در واحد سطح است. مدیرعامل شیلات استان با اشاره به صدور ۶۵۰ مجوز آبزی پروری در استان اعلام کرد: در حال حاضر ۵۷۰ استخر پرورش ماهی با ۳۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان در حال بهره برداری است.

منتظر ابلاغ هستیم
مدیرکل محیط زیست استان درباره صدور مجوز پرورش ماهی تیلاپیا به‌صورت پایلوت در مرکز تحقیقات پرورش ماهی بافق گفت: با توجه به صدور مجوز به صورت پایلوت، قطعا سازمان محیط زیست درباره پرورش این ماهی در کشور به قطعیت نرسیده است.
«سیدحسین سادات موسوی» افزود: با توجه به بن بست بودن منابع آبی استان و راه نداشتن آنها به آب‌های آزاد، مجوز دوباره پرورش ماهی تیلاپیا به مرکز تحقیقات بافق داده شده اما مجوز آن هنوز به استان ابلاغ نشده است. وی با اشاره به لغو مجوز پایلوت در سال گذشته، ادامه داد: بعد از ابلاغ این تصمیم به سازمان محیط زیست استان، رونوشت آن نیز به اداره شیلات اعلام می‌شود و این طرح می‌تواند به صورت پایلوت آغاز شود که این مجوز قرار است در مردادماه ابلاغ شود.

مکث

لزوم دورنگه‌داشتن تیلاپیا از آب‌های آزاد
گفته می‌شود ماهی تیلاپیا، گونه‌ای مهاجم است که در صورت راه یافتن به آب‌های آزاد  ، می‌تواند در مدت کوتاهی بسیاری از محیط‌های آبی قابل زیست را کاملا به اشغال خود در آورد و باعث نابودی بسیاری از گونه‌های آبزی و تنوع زیستی رودخانه‌ها و تالاب‌های کشور شود، به همین دلیل سازمان حفاظت محیط‌زیست با پرورش این ماهی که بومی قاره آفریقاست مخالف است.

بخش نظردهی بسته شده است..