همه ابهامات قرارداد شبکه فاضلاب اردکان

no-thumbs

شبکه فاضلاب اردکان با 70 درصد پیشرفت فیزیکی از سوی بخش خصوصی در حال اجراست اما شورای شهر اردکان عقیده دارد که قرارداد واگذاری حق‌ بهره‌برداری از پساب به مجری باید تعدیل شود و شهروندان نیز نباید حق انشعاب پرداخت کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز.اجرای شبکه‌های فاضلاب شهرهای استان به دلیل هزینه‌های سنگین، در شهرهای اردکان، بافق و مهریز به صورت بیع متقابل با واگذاری حق بهره‌برداری از پساب فاضلاب به بخش صنعت و معدن در حال اجراست. شهر اردکان اولین شهری بود که شبکه فاضلاب شهری آن با مشارکت شرکت صنعتی و معدنی چادرملو، آغاز شد و امروز با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دنبال می‌شود. عملیات اجرای شبکه فاضلاب این شهر، بارها و بارها از سوی شهرداری و شورای شهر متوقف شده است. شهرداری مدعی است که حفاری‌های فاضلاب خسارت سنگینی به آسفالت معابر این شهر وارد کرده است.
اعضای شورای شهر نیز با انتقاد از عملکرد پیمانکار طرح، عقیده دارند که قرارداد واگذاری حق بهره‌برداری از پساب فاضلاب به شرکت مجری با توجه به بحران بی‌آبی باید تعدیل شود و مجری طرح باید با توجه به بهره‌برداری از پساب فاضلاب، انشعاب را به صورت رایگان به شهروندان بدهد. این اختلافات بارها و بارها در روند اجرای طرح فاضلاب، اختلال ایجاد کرده است و از سوی فرمانداری، گروه نظارت ویژه استانداری و… بازرسی‌های مکرری از مراحل اجرای عملیات صورت گرفته است.

انتقاد از عملکرد پیمانکار
رئیس شورای اسلامی شهر اردکان عملکرد پیمانکار طرح فاضلاب شهری اردکان را مورد انتقاد قرار می‌دهد و می‌افزاید: متاسفانه بر عملکرد پیمانکار طرح، نظارت نمی‌شود. «محسن ملت» با تاکید بر ضرورت اجرای طرح فاضلاب در این شهر می‌گوید: اعضای شورای شهر بر برخی از بندهای قرارداد از جمله واگذاری حق بهره‌برداری از پساب فاضلاب ایراد وارد می‌کنند.
وی ادامه می‌دهد: پسابی که می‌توانست چرخ صنایع فولادی شهرستان را بچرخاند، بعد از اجرای شبکه فاضلاب دیگر به چرخه مصرف بازنمی‌گردد؛ از این رو درخواست ما این است که در مفاد قرارداد و در واگذاری حق پساب، تعدیل صورت گیرد. این عضو شورای شهر می‌گوید: نمایندگان مردم در شورای شهر عقیده دارند که با توجه به واگذاری حق بهره‌برداری از پساب فاضلاب، مردم نباید هزینه‌ای بابت انشعاب فاضلاب به شرکت مجری پرداخت کنند. ملت ادامه می‌دهد: خسارت پیمانکار به آسفالت معابر شهر بسیار چشمگیر بوده است، به طوری که آسفالت برخی معابر که هنوز ۲ سال از آسفالت آن گذشته است نیز تخریب شده است. وی می‌افزاید: خسارت ناشی از مرمت غیراصولی معابر خسارت‌دیده، متوجه شهروندان است و اگر عملیات مرمت به خوبی انجام نشود و به جای شفته از خاک خشک استفاده شود، همه سطح آسفالت دوباره نشست می‌کند.

رضایت از عملکرد پیمانکار
مسئول اجرای فاضلاب شهری شرکت آب و فاضلاب شهری استان می‌گوید: ادعای مرمت غیراصولی به‌صورت کلی قابل بررسی نیست و باید به‌صورت موردی به موارد اشاره کرد؛ چرا که نظارت کافی بر عملکرد پیمانکار وجود دارد. «مهدی ثابتیان» ادامه می‌‌دهد: نمایندگان نظام مهندسی اردکان، نماینده شهرداری، فرمانداری و حتی گروه نظارت استانداری نیز ضمن بازدید از فعالیت پیمانکار، از عملکرد وی اظهار رضایت کرده‌اند.
وی می‌افزاید: درباره عملکرد پیمانکار، اختلاف نظر بین شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهود است، چرا که تاکنون هیچ نامه رسمی و شفاهی از مقام مسئولی از شهرداری، فرمانداری یا استانداری به شرکت آب و فاضلاب استان ارائه نشده است. این مسئول می‌گوید: شرکت آب و فاضلاب استان تا امروز هیچ مستندی درباره اشکال کار پیمانکار از سازمان نظام مهندسی اردکان نیز دریافت نکرده است و مشاور دارای صلاحیتی نیز عملکرد پیمانکار را زیر نظر دارد. ثابتیان ادامه می‌دهد: البته امکان بروز یک یا ۲ مورد اشتباه در طول اجرای طرح امری طبیعی است و امکان دارد در مراحل اجرای طرح فاضلاب شهری در شهرهای دیگر استان هم رخ دهد. وی درباره امکان تعدیل قرارداد اجرای شبکه فاضلاب نیز می‌گوید: قرارداد اجرای شبکه فاضلاب بین شرکت آب و فاضلاب و شرکت صنعتی معدنی چادرملو منعقد شده است و نه شهرداری و نه استانداری، نقش رسمی در انعقاد این قرارداد ندارند. این مسئول می‌افزاید: روند انعقاد این قرارداد ۶ ماه به طول انجامیده است و مسئولان شهرستان اردکان نیز از روند و مفاد قرارداد مطلع بودند و اگر نظری بود، باید همان موقع مطرح می‌شد.

بهره‌برداری از پساب؛ امتیازی برای سرمایه‌گذار
مدیر فاضلاب شهری شرکت آب و فاضلاب شهری استان اضافه می‌کند: این قرارداد برای طرفین تعیین مسئولیت و تکلیف کرده است و به سادگی نمی‌توان آن را تغییر داد. ثابتیان ادامه می‌دهد: بالاخره سرمایه‌گذار نیز در ازای حدود ۹۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، حق دارد که امتیازی دریافت کند و واگذاری حق انشعاب، امتیازی است که به سرمایه‌گذار واگذار شده است. وی درباره ادعای پرداخت نکردن حق انشعاب از سوی مشترکان اردکانی نیز می‌گوید: جمع‌آوری فاضلاب شهری و اجرای شبکه فاضلاب، یک اقدام زیست‌محیطی برای ارتقای بهداشت محیط شهر و به‌نفع شهروندان است. وی ادامه می‌دهد: اجرای شبکه فاضلاب با همکاری بخش‌خصوصی در همه شهرهای کشور مرسوم است و ادعای پرداخت نکردن حق انشعاب، ارتباطی به واگذاری امتیاز به پیمانکار ندارد.

خسارت ۴ میلیارد تومانی به آسفالت شهر
شهردار اردکان می‌گوید: شهرداری همواره به عملکرد پیمانکار مجری اجرای شبکه فاضلاب شهر اردکان گلایه داشته و دارد؛ چرا که مرمت حفاری‌ها به درستی انجام نمی‌شود.
«بهروز شهابی‌زاد» می‌افزاید: پیمانکار تاکنون ۴‌میلیارد تومان به آسفالت معابر شهر خسارت وارد کرده است که البته مدعی است آن را پرداخت خواهد کرد.
وی با بیان اینکه تعجیل در اجرای شبکه فاضلاب، کیفیت مرمت را تحت‌الشعاع قرار داده است، ادامه می‌دهد: برخی از دریچه‌های فاضلاب اجرا شده، در سطحی بالاتر یا پایین‌تر از آسفالت کار گذاشته شده است. با این حال وی روند پیشرفت را بسیار عالی ارزیابی می‌کند و می‌افزاید: شبکه فاضلاب شهر اردکان با ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و اگر به همین منوال پیش برود، طبق برنامه‌ زمان‌بندی، یکسال آینده به اتمام خواهد رسید.
شهابی‌زاد با اشاره به اجرای ۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در شهر اردکان، می‌گوید: در شهرهای دیگر استان هر سال ۲۰ کیلومتر شبکه فاضلاب اجرا می‌شود که اگر به این منوال در اردکان دنبال می‌شد، ۵ سال زمان برای اجرای شبکه لازم بود.
به گفته شهردار اردکان، پیمانکاران صاحب صلاحیت، مجرب و قوی باید برای اجرای شبکه فاضلاب شهر اردکان انتخاب شوند تا به تعهدات خود پایبند باشند.
وی ادامه می‌دهد: در برخی از نقاط حفاری‌ها حتی ۷‌متر کانال حفر می‌شود و باید این کانال‌ها را با شفته پر کرد، اما متاسفانه پیمانکار در مواقعی فقط ازخاک خشک برای پرکردن کانال استفاده می‌کند و این باعث می‌شود که محل حفاری در سال‌های آینده، نشست کند.

آیا شورای شهر و شهرداری سنگ‌اندازی می‌کنند؟
شهردار اردکان در پاسخ به برخی موارد که از آن به سنگ‌اندازی شهرداری و شورای شهر در به دست آوردن آب پساب تعبیر شده است، می‌گوید: پساب ارتباطی به شهرداری ندارد و اداره آب و فاضلاب مسئول بهره‌برداری از آن است. «بهروز شهابی‌زاد» با بیان اینکه حتی یک لیتر آب از این پساب قرار نبوده است که به شهرداری تعلق گیرد، می‌افزاید: این ادعا بی‌اساس است، چرا که شهرداری از اول سهم و دخالتی در پساب فاضلاب نداشته است. وی با تاکید بر اینکه مسئولان شهرستان اردکان به ضرورت اجرای طرح فاضلاب واقف هستند، ادامه می‌دهد: متاسفانه از برخوردهای شهرداری با تخلفات پیمانکار سوء‌تعبیر شده است، چرا که شهرداری جلوی تخلفات پیمانکار را می‌گیرد و با اصل اجرای طرح فاضلاب مشکلی ندارد.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..