ابرکوه سهم عادلانه خود را از درآمدهای استانی می‌خواهد

شهردار ابرکوه مدعی است که فرسودگی شبکه تاسیسات و خدمات شهری در این شهر، مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از همشهری ،شهر ابرکوه مرکز شهرستان ابرکوه که در اصطلاح عامیانه به «ابرقو» شهره است، در فاصله‌ای دور از مرکز استان قرار گرفته است. این شهر دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی است اما شهروندان این شهر از وضعیت فعلی شهر و خدماتی که به شهروندان ارائه می‌شود، راضی نیستند.

نیازهای شهروندان ابرکوهی
یکی از شهروندان ابرکوهی با اشاره به فرسودگی آرامستان و کشتارگاه این شهر می‌گوید: مردم انتظار دارند که فضاهای خدماتی مورد نیاز در بهترین شرایط به شهروندان خدمات ارائه کنند اما این مراکز از حداقل‌های لازم برای ارائه خدمات به شهروندان محروم هستند.
«ناصر فلاح» ادامه می‌دهد: وضعیت آسفالت معابر این شهر هم اصلا رضایتبخش نیست و این مشکل به ویژه در معابر اصلی و ورودی‌های شهر نمود بیشتری دارد.
یکی دیگر از شهروندان ابرکوه نیز بر لزوم ساخت پایانه مسافربری یزد تاکید می‌کند و می‌افزاید: مدت‌هاست که مسئولان از مشارکت با بخش‌خصوصی برای ساخت این پایانه سخن می‌گویند در حالی که هنوز هیچ اقدام عمرانی‌ای در محل تایید شده برای ساخت پایانه وجود ندارد.
«اکرم میرزایی» می‌گوید: متاسفانه وضعیت حمل و نقل عمومی در این شهر رضایتبخش نیست و باید برای تقویت این ناوگان و کاهش تردد خودروهای تک‌سرنشین به افزایش اتوبوس‌های عمومی و تاکسی‌ها در شهر ابرکوه اقدام کرد.
یکی دیگر از شهروندان ابرکوهی نیز کمبود فضای سبز و لزوم افزایش تعداد پارک‌های شهری را یاد آور می‌شود و می‌افزاید: تنها ابزار سرگرمی شهروندان تعداد محدودی پارک است که آنها هم از امکانات و تجهیزات چندانی برخوردار نیستند.
«ناصر ابرقوئی» می‌افزاید: ورودی‌های شهر ابرکوه سال‌هاست که در حال مرمت و ساماندهی است و متاسفانه هر سال با نزدیک شدن به روزهای پایانی کار ساماندهی آن سرعت می‌گیرد و دوباره به صورت لاک‌پشتی ادامه می‌یابد.

پاسخ به خواسته‌های شهروندان
شهردار ابرکوه بر ضرورت تامین منابع انسانی و کارشناسان زبده برای پیشبرد امور شهرداری‌ ابرکوه تاکید می‌کند و ادامه می‌دهد: شهروندان درخواست‌هایی را در طول سالیان از شهرداری داشته‌اند که رفع نشده است و انتظار دارند که شهرداری به آنها توجه کند.
«محمدحسین حاتمی» از جمله این درخواست‌ها به ایجاد پایانه مسافربری اشاره می‌کند و می‌گوید: ساخت پایانه مسافربری در شهر ابرکوه که تنها یک شرکت مسافربری فعال دارد، مقرون به صرفه نیست.
وی ادامه می‌دهد: سرمایه‌گذار برای ساخت این پایانه با شهرداری وارد مذاکره شده اما هنوز طرحی را برای اجرا به شهرداری ارسال نکرده است و با توجه به این‌که تنها شرکت مسافربری موجود در شهر دارای گاراژ است، لزومی به ساخت پایانه مسافربری وجود ندارد.
وی درباره توسعه حمل و نقل عمومی شهر ابرکوه نیز می‌گوید: ناوگان حمل و نقل عمومی شامل خودروهای ون و دو دستگاه‌ اتوبوس برون شهری، نامناسب نیست و بهتر است در کنار تقویت ناوگان به ارتقای فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی نیز اقدام شود.
این مسئول درباره توسعه فضای سبز و پارک‌های این شهر نیز می‌گوید: سال گذشته ۲ هکتار فضای سبز در ورودی شهر اجرا و پارک‌های شهید قاسمیان و بوعلی نیز ایجاد شده است و امسال نیز اجرای ۹ هکتار فضای سبز در حاشیه بلوار امام علی(ع) از سوی شهرداری دنبال می‌شود.
وی درباره ساماندهی ورودی شهر ابرکوه نیز می‌افزاید: اداره راه و شهرسازی استان قول مساعد مرمت آسفالت ورودی‌های شهر داده و بخشی از آن نیز انجام شده است.
به گفته حاتمی، نماد شهری ورودی غربی شهر در حال نصب است و امیدواریم عملیات ساماندهی دیگر ورودی شهر از سمت شهر یزد نیز به زودی ساماندهی و زیباسازی شود.

 مکفی نبودن درآمد شهرداری
شهردار ابرکوه با اشاره به مشکلات فرسودگی تاسیسات شهری و لزوم نوسازی و بهسازی برخی از مراکز خدماتی از جمله کشتارگاه و آرامستان شهر می‌افزاید: این شهر به شدت نیازمند بازسازی است و متاسفانه اعتبار و درآمد شهرداری ابرکوه در این زمینه پاسخگوی نیاز نیست.
«محمدحسن حاتمی» با تاکید بر این‌که فرسودگی آسفالت شهر به دلیل حفاری‌های متعدد است اجرای شبکه‌بندی معابر در شهر و افزایش فضاهای تفریحی و فضای سبز را از نیازهای اصلی این شهر عنوان می‌کند.
وی ادامه می‌دهد: اعتبار و درآمد شهرداری ابرکوه به نسبت سایر شهرهای استان، بسیار کم و ناچیز است از این رو بسیاری از طرح‌های شهرداری به راحتی قابل اجرا نیست.
به گفته این مسئول با هماهنگی شهرداری و شورای شهر در دوره جدید، نگاه منطقی و کارشناسانه و عدالت محور بر مدیریت ارشد استان حاکم است و اقدامات قابل توجهی برای رفع مشکلات این شهر انجام شده یا در دست اقدام است.

اقدامات عمرانی شهرداری
حاتمی از اقدامات عمرانی لازم برای این شهر به بازسازی آرامستان این شهر، نوسازی کشتارگاه، ساخت سیستم دفع فاضلاب و ساخت معابر اصلی شهر از جمله بلوار ابوریحان، خیابان امام هادی(ع)، خیابان فجر و بلوار جمهوری اشاره می‌کند.
او می‌گوید: همراهی و همکاری مردم در ۲‌سال اخیر و پرداخت عوارض همیاری از سوی شهروندان کمک شایانی به شهرداری برای اجرای طرح‌های شهری کرده است؛ به طوری که شاهد افزایش ۳۰‌درصدی وصول عوارض از مودیان ابرکوهی بودیم.
شهردار ابرکوه در ادامه خواستار نگاه عادلانه و کارشناسانه مدیریت استان در توزیع درآمد مالیات بر ارزش افزوده می‌شود و می‌گوید: امیدواریم با پیگیری مسئولان ارشد استان و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، شاهد توزیع عادلانه‌تر درآمد مالیات بر ارزش افزوده در بین شهرهای استان باشیم. وی ادامه می‌دهد: بودجه شهرداری ابرکوه در سال جاری با ۳۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۶ میلیارد تومان رسیده است که امیدواریم با تحقق این بودجه، طرح‌های شهری یکی پس از دیگری اجرا و تکمیل شود.
این مسئول داشتن نگاه درآمدزا به شهرداری‌ها را مردود می‌شمارد و می‌افزاید: تبدیل شدن شهرداری‌ها به بنگاه‌های اقتصادی، لطمه سنگینی به رسالت و وظایف شهرداری می‌زند.

ارتقای کشور در گرو ارتقای شهرهاست
شهردار ابرکوه پایداری شهردار‌ی‌ها را در گرو سیاست‌گذاری اساسی و متقن دولت و مجلس می‌داند و می‌افزاید: ارتقای شهر به عنوان ظرف توسعه، اهمیت زیادی در توسعه استان و کشور دارد و نمی‌توان بدون پرداختن به توسعه و عمران شهری، آینده خوبی را برای توسعه کشور رقم زد. «محمدحسین حاتمی» با اشاره به وجود مشکلات عدیده در شهر ابرکوه می‌گوید: در سال‌های گذشته شاهد رفع شدن این نیازها به دلیل ضعف اقتصادی مدیریت شهری نبودیم و این مشکلات روی هم انباشته شده است و رفع آنها، زمان، برنامه و اعتبار زیادی را می‌طلبد. این مسئول با اشاره به قدم‌های مثبت و موثری که در سال‌های اخیر از سوی شهرداری برداشته شده است، می‌افزاید: باید توجه داشت که برخوردار کردن شهر ابرکوه، ایجاد تاسیسات شهری و برنامه‌ریزی برای مدیریت شهری و شهرسازی در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست.

بخش نظردهی بسته شده است..