قصه پر غصه بی‌‌آبی کویرنشینان

بی‎‎آبی و خشکسالی، قصه دردناکی است که مردمان کویر سال‌هاست با آن دست و پنجه نرم می‎‎کنند؛ اما در سال‌های اخیر خشکسالی سفره خود را بر اقلیم یزد گسترده‌تر کرده و حالا حالاها نیز قصد رفتن ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزگسترش بحران بی‎‎آبی در یزد طی سال‌های اخیر را مردم و مسئولان جدی نگرفتند و حالا اوضاع به‌گونه‌ای است که آب آشامیدنی بسیاری از روستاها با کانتینر تامین می‌شود و آب آشامیدنی شهرها نیز کیفیت بالایی به لحاظ طعم ندارد.  در این میان باران‎‎های بهاری امسال هم نتوانست از پس خشکسالی‎‎های استان برآید و حالا بر اساس گفته کارشناسان، بیش از ۷۰ درصد منابع آبی یزد خشک شده است.


جدی نگرفتن چالش بی‎‎آبی از سوی مردم
در حالی که خشکسالی یزد وارد چندمین سال خود می‎‎شود، هنوز هم مردم رعایت الگوی مصرف آب را جدی نمی‌گیرند. یکی از شهروندان یزدی در این باره می‎‎گوید: مصرف آب در استان هر سال با اوج گرفتن گرما افزایش می‎‎یابد ولی اگر کمی دراین رابطه تدبر شود، می‎‎توان تا حدی در مصرف آب در این فصل گرم صرفه‎‎جویی کرد.
«لیلا اکبری» که خود خانه‎‎دار است، عنوان می‎‎کند: زنان خانه‌‌دار نقش مهمی در تغییر این الگو دارند به نحوی که آنها می‌توانند کودکان و همسر خود را نیز در نحوه مصرف بهینه آب ارشاد و راهنمایی کنند.
به گفته این شهروند یزدی، پسر وی یاد گرفته است که هنگام شست‌وشوی ظرف ها او را زیر نظر بگیرد و دائم در این رابطه به وی تذکر و راهنمایی دهد.

خط بطلان بر شست‎‎وشوی ماشین و خانه
یک نوجوان یزدی در رابطه با صرفه‎‎جویی آب در منزل می‎‎‎گوید: حیاط منزل ما همیشه جارو می‎‎شود ولی بسیار کم حیات را با آب می‌شوییم؛ آن هم آب‎‎های بلااستفاده و غیر قابل شرب.
«محمد طاها دهقانی» اضافه می‎‎کند: همچنین اگر آبی از شیرآبی در خانه چکه کند، فوری از سوی والدینم رسیدگی و برطرف می‎‎شود چرا که معتقدیم؛ «قطره قطره جمع شود وانگهی دریا شود.» وی بیان می    کند: اگر برنامه‎‎های زیادی در مورد روش‎‎های صرفه‎‎جویی آب از طریق رسانه‎‎های گروهی به ویژه صدا و سیما تهیه و پخش شود، قطعا مردم بحران آب را جدی خواهند گرفت و نهایتا شاهد کاهش مصرف آب در استان خواهیم بود. به گفته این نوجوان، با شست‎‎وشوی خودرو شخصی در منزل نیز آب زیادی هدر می‎‎رود و اگر خانواده‎‎ها در این رابطه رعایت کنند، هم از هزینه های بالای قبض آب و هم در مصرف زیاد این مایه حیات جلوگیری خواهد شد.

بی‎‎تاثیری بارندگی‎‎ها بر خشکسالی یزد
کارشناس هواشناسی استان می گوید: واقعیت این است که هرچند بارندگی‎‎های امسال یزد نسبت به سال گذشته بهتر بوده، اما هیچ تاثیری بر خشکسالی‎‎ها و بی‎‎آبی یزد ندارد.
«محمدرضا شیرغلامی» ادامه می‎‎دهد: با توجه به خشکی ۸۰ درصدی منابع آبی استان، افزایش نسبی بارندگی‎‎ها درسال جاری هیچ تاثیری بر روند خشک شدن سفره‎‎های آب زیرزمینی نخواهد داشت.
وی با اشاره به گرم‎‎تر شدن هوای استان، عنوان می‎‎کند: پیش‎‎بینی‎‎ها حاکی از این است که دمای هوای استان در تابستان امسال نسبت به میانگین بلند مدت، یک درجه گرم‎‎تر شده است و این افزایش دما باعث افزایش مصرف آب و استفاده بیشتر از کولرهای آبی می‎‎شود.

تاثیر خشکسالی بر حیات‎‎وحش استان
معاون محیط طبیعی محیط زیست استان نیز اظهار می‎‎کند: خشکسالی، اثرات منفی زیادی بر حیات وحش زیبای یزد داشته، به طوری که در زاد و ولد و تولید مثل آنها تاثیر منفی گذاشته است. به گفته «حسن اکبری» خسارت‎‎ وارد شده از ناحیه خشکسالی‌‌ها به زیستگاه‎‎های حیات‎‎وحش استان، سالانه بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال است.
وی اضافه می‎‎کند: بسیاری از بوته‎‎های کویری که بستر اصلی تنوع زیستی استان هستند نیز به دلیل خشکسالی‎‎های متوالی از بین رفته و اکوسیستم طبیعی یزد که در نوبه خود بی‎‎نظیر بوده، در حال نابودی است.
اکبری در این باره می‎‎گوید: هر چند که انقراض سالانه ۵ گونه نادر یک امر طبیعی است اما در اثر تبعات شوم پدیده خشکسالی این عدد گاهی به هزار تا ۱۰ هزار مورد نیز افزایش خواهد یافت که یک چالش بزرگ محسوب می    شود. وی احتمال ادامه یافتن تبعات خشکسالی در یزد حتی تا ۱۰ سال آینده را نیز دور از ذهن نمی‎‎داند چرا که اثرات منفی خشکسالی در حیات وحش تا ۱۰ سال تداوم خواهد داشت.

تفکیک آبیاری فضای سبز از آب آشامیدنی
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز با اشاره به وجود ۱۳۰ هکتار فضای سبز در استان و لزوم آبیاری این فضاها، عنوان می‎‎کند: طبق یک برنامه برای کاهش مصرف آب، بهره‎‎گیری بهینه از پساب تصفیه‎‎خانه یزد برای کاهش مصرف در دستور کار استان است.
«هدایت‎‎الله میرشمسی» می‎‎گوید: استفاده از پساب تصفیه‎‎خانه یزد در حال حاضر برای آبیاری ۱۵ هکتار فضای سبز زینتی و ۱۱۵ هکتار تاغ‎‎کاری در محور کمربندی جدید زارچ – اشکذر در نظر گرفته شده است.
به گفته وی، آبیاری فضای سبز زیتون کاری شده در طرح کمربند سبز شهر یزد نیز با استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار انجام می‎‎شود که در این باره مجوز برداشت ۱۰ لیتر آب در ثانیه از محل پساب تصفیه‎‎خانه یزد اخذ شده است.
میرشمسی اعلام می‎‎کند: تاکنون ۷۵ هزار مترمکعب آب برای آبیاری ۱۳۰ هکتار فضای سبز تامین شده تا از این طریق آب شرب مصرفی دیگر برای آبیاری فضای سبز استان استفاده نشود و آب شرب از آب مورد استفاده در آبیاری فضای سبز تفکیک شود.

خطر نابودی منابع آبی استان
مدیر عامل شرکت آب منطقه‎‎ای یزد می‎‎گوید: بیش از ۸۰ منبع آبی یزد شامل قنات‎‎ها و چشمه‎‎های استان تاکنون خشک شده‎‎اند. به گفته «حسین غفوری» اگر این روند خشکسالی و استفاده نامناسب از آب از سوی شهروندان ادامه داشته باشد سرنوشت بسیاری از منابع آبی یزد نابودی خواهد بود.همشهری

 

بخش نظردهی بسته شده است..