سند جامع فوتبال یزد تدوین می‎‎شود

فوتبال یزد با چالش‎‎های زیادی روبه‌رو بوده و فراز و نشیب‎‎های فراوانی را در طول سال‎‎های گذشته از سر گذرانده است. با توجه به این‌که بخش عمده‎‎ای از فعالیت فوتبال در استان به شهرستان یزد مربوط می‎‎شود،

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزدر این باره سراغ «محمد حسن معیری» رئیس هیات فوتبال شهرستان یزد رفتیم تا با مشکلات و برنامه‎های این هیات در سال جدید آشنا شویم. این پیشکسوت ۵۲‌ساله فوتبال یزد که سابقه بازی در تیم‎های استقامت، پاس و منتخب استان را در رده‎‎های مختلف سنی دارد، با مدرک مربیگریB کنفدراسیون آسیا سرمربیگری تیم‎‎های شمس، استقامت، منتخب نوجوانان و جوانان استان، کاشی یزد، بانک صادرات و فجر الغدیر را نیز در کارنامه خود ثبت کرده است. وی همچنین مسئولیت‎‎های کمیته آموزش‌های فوتبال استان، دبیری هیات فوتبال استان و نایب رئیسی هیات فوتبال شهرستان را نیز تجربه کرده است.

آقای معیری درباره مشکلات هیات فوتبال استان بفرمایید.
کمبود منابع مالی به دلیل پرداخت نشدن بدهی تیم‎‎ها و برخی سازمان‌‌ها به هیات فوتبال شهرستان مهم‌ترین مشکل در این رشته ورزشی است. از طرفی مشخص نبودن حیطه کاری هیات فوتبال شهرستان یزد و تفکیک آن از وظایف هیات فوتبال استان یکی دیگر از مشکلات اصلی در مدیریت فوتبال یزد است.

در مورد تفکیک حیطه کاری هیات استان و شهرستان بیشتر توضیح دهید.
بدون تعارف بین هیات فوتبال استان و شهرستان یزد، ناهماهنگی و نبود وفاق موج می‎‎زند یعنی هیات فوتبال استان و شهرستان در سیاست‎‎ها و برنامه ها با هم هماهنگ نیستند و بین آنها اختلاف نظر وجود دارد. به عنوان نمونه، مسابقاتی را که برگزاری آن مربوط به هیات فوتبال شهرستان است خود استان ثبت‎نام و برگزار می‎کند و نقش هیات شهرستان در این میان نامشخص است.

برنامه‎های هیات فوتبال شهرستان یزد در سال جاری چیست؟
مصوب کردن سند راهبردی در شورای سیاست‎‎گذاری ورزش استان، رایزنی برای ورود بخش صنعت به فوتبال، تهیه زیرساخت‎های فیزیکی و تشکیلاتی هیات، تدوین سند عملیاتی هیات و حمایت از بخش خصوصی و به ویژه شهرداری یزد برای برگزاری مسابقات از برنامه های هیات شهرستان در سال جاری است. البته باید بگویم که تحقق بخش عمده‎‎ای از این فعالیت‎‎ها نیازمند حمایت هیات فوتبال استان است.

چطور شد که به فکر تدوین سند جامع فوتبال افتادید؟
اول این‌که متاسفانه در فوتبال استان، هدف و سیاست مشخصی وجود ندارد و متعاقب آن برنامه  ریزی و سازماندهی مناسبی نداریم. همچنین ایجاد وفاق و همدلی، نبود آینده‎‎نگری و تغییر مدیریت‎‎ها از عوامل اساسی هستند که رکود فوتبال یزد را به دنبال داشته‌اند و به همین دلایل نیز برای تدوین توسعه سند جامع فوتبال یزد اقدام کردیم.

برای تدوین این سند چه اقداماتی انجام داده‌‌اید؟
کارگروه‎‎های تخصصی به همین منظور تشکیل شده و از فعالان فوتبال در عرصه‎‎های ملی و باشگاهی نظرسنجی انجام داده‎‎ایم و با مقامات کشوری و استانی رایزنی‎‎هایی انجام گرفته و حتی تاییدیه فدراسیون فوتبال و مرکز پژوهش استان اخذ شده است که امیدواریم در مسیر اجرای این سند هم موفق باشیم.

چه مشکلاتی در مسیر اجرای این سند پیش روی دارید؟
مقاومت نگرش سنتی دربرابر تغییرات سیستمی و برنامه‎‎ای، ایمان کم و اعتقاد پایین مسئولان به تاثیرات مثبت فوتبال بر جامعه و حمایت محدود آنها، ناامیدی و دلسردی مردم از فوتبال یزد و در نهایت نبود برنامه مدون در ورزش کشور مشکلاتی است که در مسیر اجرای سند توسعه فوتبال، پیش روی ما قرار دارد.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..