قلعه های تاریخی یزد جاذبه هایی برای گردشگری

no-thumbs

یزد گرچه به شهر خشتی جهان، شهر آب انبارها، بادگیرها و قنات ها شهرت دارد اما از قلعه های این استان نیز نمی توان چشم پوشی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد می گوید: در همه جای این دیار پهناور صدها قلعه تاریخی وجود دارد که توجه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به خود جلب می کند.
آقای شرافت می افزاید: قلعه های تاریخی به عنوان دژهای مستحکم دربرابر هجوم دشمن ساخته می شدند و بسیاری از قلعه های استان یزد، اکنون به جاذبه های گردشگری تبدیل شده اما برخی از آنها با وجود قدمتی طولانی و اهمیت تاریخی به فراموشی سپرده شده است.
معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد می گوید: ابرکوه، مهریز، ندوشن، هرات، مروست و بهاباد بیشترین و تاریخی ترین قلعه ها را در خود جای داده اند البته تعداد آنها در سایر شهرستان های استان نیز کم نیست.
آقای فاطمی می افزاید: بسیاری از این قلعه ها نیازمند مرمت و بازسازی است تا علاوه بر حفظ میراث گذشتگان، شرایط مناسب تری برای گردشگری و علاقه مندان به تاریخ و معماری سنتی ایجاد شود.
وی اضافه می کند: در بنای تاریخی بهاباد، قلعه جنت آباد وجود دارد که با گذشت صدها سال هنوز حصار و چهار برج دیده ‌بانی و نگهبانی آن سالم مانده است و علاقه مندان به آثار دوره زندیه می ‌توانند این اثر بکر و دست‌ نخورده را از نزدیک مشاهده کنند.
آقای فاطمی می گوید: در قلعه جنت ‌آباد نمازخانه‌ هایی با سر صفه زیبا و اتاق ‌ها و راهروهایی به سبک معماری زندیه بنا شده ‌است که همچنان برای علاقه مندان به تاریخ کهن یزد چشم‌ نوازند.
آقای دهقانی از کارشناسان بناهای تاریخی می گوید: دیگر قلعه تاریخی یزد شواز است که در شهرستان تفت و بر فراز صخره ‌ای سنگی به ارتفاع صد متر بنا شده است و از آثار کم نظیر این شهرستان محسوب می ‌شود.
وی می افزاید: از دیگر قلعه های این استان قلعه سریزد است که در مجاورت جاده یزد – کرمان و در پهنه کشتخان مجاور روستای سریزد قرار گرفته و به همراه قلعه مهرپادین از بزرگترین و زیباترین قلعه های شهرستان مهریز است.
آقای دهقانی اضافه می کند: گرداگرد این قلعه را خندقی به عرض ۶ متر و عمق ۴ متر فرا گرفته است و این خندق نخستین لایه دفاعی قلعه محسوب می شود.
این کارشناس بناهای تاریخی یزد می گوید: قلعه سریزد دارای ۲ حصار و باروی دفاعی است و فضاهای داخلی آن که قدمت آن به دوره ساسانی باز می گردد، در ۲ یا ۳ طبقه شامل بخش های مسکونی، خدماتی و با نظم و چیدمان خاصی بنا شده است.
آقای دهقانی می افزاید: قلعه مهرپادین مهریز هم یادگاری از قرن هشتم هجری است که در بلندای شهر مهریز چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.
وی ادامه می دهد: قلعه مهرپادین در جنوب غربی محله مهرپادین در دل اراضی کشاورزی منطقه جای گرفته و از باشکوه ترین قلعه های مهریز به شمار می رود.
آقای دهقانی می گوید: مهرپادین از نمونه قلعه های مسکونی و دارای قسمت های شاه نشین، عام نشین، دالانها و فضاهای ارتباطی متعدد است و چیدمان این اماکن در داخل قلعه پیچیدگی و تنیدگی خاصی دارد.
وی می افزاید: این قلعه در سالهای نه چندان دور فعال بود و هریک از اهالی اتاقی در آن داشتند که محصولات کشاورزی و آذوقه خود و دام هایشان را در آن نگهداری می کردند.
این کارشناس بناهای تاریخی ادامه می دهد: در شهرستان مهریز قلعه های هرفته، منگ آباد، خورمیز، باغ دهوک، طَزنج یا تَجنگ نیز به چشم می خورند.
منبع صداو سیما

بخش نظردهی بسته شده است..