هنرآشپزی؛آش شولی یزد

no-thumbs

اش شولی یکی از اصیل ترین غذای ایرانی در یزد میباشد که سابقه زیادی در آشپزی اصیل یزدی دارد. برای این ساعت از سایت آشپزی طرز تهیه ی آش شولی یزد به خدمت حضورتان تقدیم میگردد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزعدس دارای مواد مغذی، الیاف گیاهی، کربوهیدرات پیچیده و اسیدفولیک است. همچنین سرشار از مواد غذایی مفید به ویژه پروتئین و اسیدآمینه های مختلف و غنی می باشد. کم کالری و کم چربی بوده و کلسترول ندارد. در ضمن عدس منبع خوبی از آهن و برای خانم هایی که کم خونی ناشی از فقر آهن دارند مناسب می باشد. پیاز قرمز می‌تواند به حفظ کلسترول خوب کمک و از ابتلا به بیماری‌های قلبی پیشگیری کند. تأثیر ویژه‌ای بر کاهش پیشرفت سرطان کبد دارند و از رشد سلول‌های سرطانی پیشگیری می‌کنند. عادت به خوردن پیاز به تأمین نیاز بدن به اسیدفولیک کمک می‌کند. پیاز استخوان‌ساز است. پیاز یکی از منابع خوب منگنز به شمار می‌رود و این ماده معدنی مانند یک ضددرد عمل می‌کند.پیاز ضد فشارخون است. تمام برگ های سبز تره به دلیل داشتن مواد گوگردی، ضد عفونی کننده قوی بوده و موجب تقویت دستگاه ریوی می شوند. این مواد از طریق خون وارد ریه ها شده و عفونت های مجاری تنفس و ورم گلو را التیام می بخشد و از لحاظ مدر بودن در درجه اول قرار دارد. جعفری قدرت ایمنی بدن را بالا می برد و بوی نامطبوع دهان را از بین می برد. اسفناج مدر، ملین، زود هضم و دفع کننده صفرا بوده، جهت رفع التهاب و تشنگی تب های گرم، بیماری های ریه مفید است.  مصرف زیاد آن برای سرد مزاجان و افراد دارای سردرد و بیماری های طحال مضر است. در مورد بیمارانی که مبتلا به استفراغ شدید هستند و هیچ غذایی حتی آب را نمی توانند در معده خود نگاهدارند بهترین درمان شوید است. در مورد درد شدید و ورم معده از دم کرده شویداستفاده میشود چون که اثر تسکین فوری دارد.  ضدتشنج ، ‌ضد درد ، نفخ شکم ، ادرار آور و برای تقویت معده بکار می رود.  استفاده از سرکه در کنار وعده‌های غذایی باعث رقیق شدن خون شده و به تجزیه چربی‌ها و دفع سموم کمک کرده و سبب کاهش چربی و کلسترول بد خون می‌شود. چغندر بعلت داشتن ارسنیک و روبیدم از بیماری جذام جلوگیری کرده و همچنین بخاطر داشتن فسفر غذای خوبی برای تقویت مغز بوده و موجب تقویت حافظه و اعصاب می شود.  اشتها آور ، مدر ، دافع اسید اوریک ، مقوی ، ملین ، آرام بخش و تصفیه کننده خون نیزمی باشد. مصرف برگ چغندر در رفع بیماری التهاب کبد ی نقش مفیدی داشته و خون را نیز قلیایی می کند.

خواص آش شولی یزد :

عدس، اسفناج، سرکه سرد هستند ولی پیاز، تره،جعفری، شوید، نعناع خشک و چغندر طبیعتی گرم  دارند.

  1. سبزی ها را خوب بشویید و بعد همانند آش های د یگر آنها را خرد کنید و به همراه عدس، زردچوبه،نمک، چغندرها به صورت دلخواه نگینی یا رنده شده و مقداری آب بگذاربد بپزد.
  2. وقتی مواد خوب پخته شدند، آرد را در ۲ لیوان آب حل کنید و داخل آش بریزید ولی باید مدام هم بزنید تا به جوش بیاید.
  3. پیاز ها را نگینی خرد کرده و تفت دهید همراه با کمی زردچوبه وقتی طلایی شد کمی نعناع خشک به آن اضافه کنید. و در آش بریزید. چند جوش که خورد ترشی و فلفل را بیفزایید و پنج دقیقه بعد شعله را خاموش کنید.
  4. حال غذای لذیذ شما اماده سرو میباشد. نوش جان

 

بخش نظردهی بسته شده است..