تعداد مبتلایان به ایدز در ایران اعلام شد

no-thumbs

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گزارش موارد ثبت شده HIV/AIDS در سه ماهه چهارم سال 93 کشور را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزدکتر عباس صداقت گفت: براساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، تا تاریخ اول فروردین ۹۴ مجموعاً ۲۹۴۱۴ نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS در کشور شناسایی شده‌اند که ۸۸ درصد آنان را مردان و ۱۲ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

وی گفت: تاکنون ۶۹۹۰ نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده و ۶۲۰۲ نفر از افراد مبتلا به اچ آی وی فوت کرده‌اند. ۴۵.۶ درصد از مبتلایان به HIV که سن زمان شناسایی آنان مشخص بوده در گروه سنی ۳۴ – 25 سال قرار داشته‌اند که بالاترین نسبت در بین گروه‌های سنی را به خود اختصاص می‌دهند.

به گفته دکتر صداقت علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال ۱۳۶۵ تاکنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد (۶۶.۶ درصد)، رابطه جنسی (۱۴.۵ درصد) و انتقال از مادر به کودک (۱.۴ درصد) بوده است و راه انتقال در ۱۶.۷ درصد از این گروه نامشخص مانده است.

وی تاکید کرد: راه انتقال ۰.۸ درصد از این موارد مربوط به خون و فرآورده‌های خونی در سال‌های پیش از اجرای سیاست پالایش صد در صدی خون سالم توسط سازمان انتقال خون می‌باشد.

رئیس اداره ایدز در ادامه گفت: در مقایسه این آمار با مواردی که ابتلا آنان در سال ۱۳۹۳ گزارش شده است، اعتیاد تزریقی ۴۳.۷ درصد، برقراری روابط جنسی ۳۷.۳ درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک ۴ درصد را تشکیل داده است.

وی افزود: در ۱۵ درصد از موارد شناسایی شده در این سال راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده‌های خونی گزارش نشده است ضمناً ۷۲.۶ درصد موارد شناسایی شده در این سال را مردان و ۲۷.۴ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

شبکه خبر

بخش نظردهی بسته شده است..