جذب ۷۰ آتش‌نشان داوطلب در شهر یزد

no-thumbs

کمبود آتش‌نشان در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد، به اقداماتی برای جذب آتش‌نشانان افتخاری منجر شده است؛ به‌طوری که تا‌کنون 70 آتش‌نشان افتخاری، آموزش‌های لازم را برای همکاری با سازمان آتش‌نشانی دریافت کرده‌اند. آتش‌نشانی یکی از مشاغل سخت و پرخطر است و کمتر کسی است که حاضر باشد برای نجات ...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز«سیدعباس میرشمسی» مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد در گفت‌وگویی با روزنامه همشهری درباره کمبود نیروهای عملیاتی و نیاز به آموزش و همکاری با نیروهای داوطلب سخنانی را مطرح کرده است که می‌خوانید.

  • تعداد نیروهای عملیاتی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد را بیان کنید. آیا در این زمینه کمبودی نداریم؟

در حال حاضر ۱۲۰ آتش‌نشان به عنوان کادر عملیاتی در ۳ شیفت کاری در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد فعالیت می‌کنند که به طور قطع تعداد آنها برای رسیدگی به حوادث و حریق‌هایی که در شهر یزد و حومه آن اتفاق می‌افتد، کافی نیست.

  • ‌آیا تاکنون برای جذب آتش‌نشانان داوطلب اقدامی صورت گرفته است؟

بله، سال گذشته فراخوانی برای جذب آتش‌نشانان داوطلب برگزار شد و ۷۰ نفر در این فراخوان ثبت نام کرده و آموزش‌های لازم را فراگرفتند. شماره تماس با این افراد در سامانه سازمان آتش‌نشانی ثبت شده است تا در صورت لزوم در مواقع بحران با آنها تماس گرفته شود.

  • آیا نیروهای داوطلب برای انجام عملیات امدادی سازمان آتش‌نشانی کارایی لازم را دارند؟

صرف نظر از توانایی و سن داوطلبان، باید به در دسترس بودن آنها توجه داشت و اینکه اصلا نمی‌شود روی آنها حساب باز کرد. از طرفی با توجه به اینکه داوطلبان در ازای خدماتی که ارائه می‌کنند، دستمزد دریافت نمی‌کنند اکثر آنها در وضعیت اقتصادی فعلی، تمایلی به همکاری با سازمان ندارند.

  • آیا برای جذب نیروهای داوطلب از دستگاه‌های دولتی و نهادهای استان اقدام کرده‌اید؟

به تازگی پیگیری‌هایی برای جذب سربازان نیروی انتظامی به عنوان آتش‌نشانان داوطلب با ارائه آموزش‌های لازم انجام شده است اما این مجوز تنها در اختیار کلان‌شهرهاست و تا زمانی که یزد کلان شهر نشود، این امکان برای یزد وجود ندارد.

  • یکی از اشکال مشارکت با مردم برای مدیریت بحران‌ها، آموزش جوامع محلی و صنوف مختلف به عنوان آتش‌نشانان داوطلب است؛ در این زمینه اقدامی کرده‌اید؟

بله، بازاریان بازار خان با شرکت در طرح آموزشی ۳۰‌شب ۳۰‌مسجد که در ماه مبارک رمضان برگزار شد، با آموزش‌های مقدماتی حریق و حوادث آشنا شدند و تمایل زیادی به برگزاری این دوره‌ها به صورت خاص برای بازاریان داشتند. سازمان آتش‌نشانی آمادگی لازم را دارد که آموزش‌های مقدماتی و شیوه استفاده از خاموش‌کننده‌ها را به مغازه‌داران بازار ارائه کند. ایمن‌نبودن بازار سنتی استان محرز است از این رو سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد، تهیه طرح مطالعاتی حفاظت بافت بازار در برابر حریق را در دستور کار قرار داده است. بافت بازار از میدان بعثت تا میدان امیرچخماق ۱۵ هکتار وسعت دارد و قرار است مشاور طرح شرح خدمات مورد نیاز برای ایمنی بازار را به سازمان ارائه کند.

  • یکی از اماکن عمومی مناسب برای ارائه آموزش‌های ایمنی به شهروندان، مدارس است، آیا برای آموزش دانش‌آموزان برنامه‌ای دارید؟

با توجه به اعتقاد به لزوم آموزش ایمنی از سنین پایین، تیم‌های دانش‌آموزی با حضور در ایستگاه‌های آتش‌نشانی، آموزش‌های لازم ایمنی را فرامی‌گیرند و کارشناسان آتش‌نشانی نیز با حضور در مدارس این آموزش‌ها را ارائه می‌کنند.

بخش نظردهی بسته شده است..