خشکسالی و بحران آب در روستاهای ‌یزد‌

no-thumbs

ساله‌است که استان یزد با پدیده‌ای به نام خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند و این امر نه تنها خسارات زیادی به بخشهای مختلف این استان وارد کرده، بلکه مناطق روستایی را با مشکلات عدیده‌ای در زمینه تامین آب شرب سالم و بهداشتی مواجه کرده است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز "محمد رضا حاتمی" مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان با اشاره به بحران آب در روستاها و اقدام این شرکت در زمینه آبرسانی سیار، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۵۰۰ روستای استان در وضعیت کم آبی و ۳۰۵ روستا که معمولاً نیز در مناطق کوهستانی قرار دارند، با وضعیت بی‌آبی مواجه هستند‌.

 

وی با اشاره به آبرسانی سیار برای تامین آب روستاهایی که از آب شرب برخوردار نیستند و برخی روستاهایی که با مشکل کم‌آبی مواجه هستند، اعلام کرد: در مجموع ۳۰۵ روستای استان از طریق ۴۲۲ تانکر ثابت و ۱۶ تانکر سیار آبرسانی می‌شوند.

 

به گفته حاتمی، تاکنون تعداد ۷۷ مورد از منابع آبی استان خشک و از مدار خارج شده و ۹۹ مورد با کاهش شدید آبدهی مواجه شده‌اند.

 

وی همچنین با اشاره به منابع در مدار تامین آب روستاهای استان، گفت: منابع تامین آب کنونی روستاهای استان یزد شامل ۳۲۷ حلقه چاه، ۳۱ دهنه چشمه، ۴۲ رشته قنات و ۱۲ مورد تاسیسات همجوار است.

 

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به تلاش‌های این شرکت جهت تامین آب روستاییان، اظهار کرد: تاسیسات تامین آب روستاهای استان که با تلاش و همت همکاران در شرکت آب و فاضلاب روستایی دایر شده در مجموع شامل دو هزار و ۶۹۹ کیلومتر شبکه توزیع، یک‌هزار و ۴۸۴ کیلومتر خط انتقال، ۳۷۸ باب مخزن زمینی و ۵۰ باب مخزن هوایی است.

 

وی همچنین به راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت در خصوص رویارویی با مساله کمبود آب اشاره و اظهار کرد: آب‌رسانی سیار، خریداری آب کشاورزی، جلوگیری از سرریز مخازن، بازسازی شبکه‌های توزیع، تعویض کنتورهای خراب و قطع انشعابات پرمصرف از جمله راهکارهای کوتاه مدت است‌.

 

مدیر عامل آبفار یزد خاطرنشان کرد: از جمله راهکارهای میان مدت و بلند‌مدت در این رابطه ایجاد مجتمع‌های آبرسانی روستایی است که تاکنون راه‌اندازی ۶۴مجتمع آن انجام شده و ۲۸مجتمع بزرگ دیگر نیز در دست اجراست.

 

حاتمی ادامه داد: برای تکمیل این مجتمع‌های آبرسانی در سال گذشته، ۳۰ میلیارد تومان اعتبار تعیین شده که تاکنون ۵۰ درصد آن تخصیص داده شده است.

 

وی افزود: همچنین برای تکمیل و راه‌اندازی این مجتمع‌ها اعتباری بالغ بر دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال نیاز است که در صورت تامین و تخصیص اعتبار مشکل آب شرب و بهداشت روستاهایی که در وضعیت بحرانی قرار دارند، مرتفع خواهد شد .

 

حاتمی در پایان نیز در مورد کیفیت و سلامت آب شرب روستایی استان نیز تصریح کرد: آبی که به دست روستاییان می‌رسد از نظر کیفی دارای سلامت کامل است و میزان مطلوبیت میکروبی آن ۹۹.۳ درصد و مطلوبیت کلرسنجی ۹۸.۶ درصدی است.

 

خبرنگار: احسانی زاده

بخش نظردهی بسته شده است..