فرصت طلایی کارآفرینی در حوزه گردشگری یزد

توسعه گردشگری؛ راه رهایی یزد از بی‎آبی و آلاینده‎‎های صنعتی

عجین شدن کارآفرینی با حوزه گردشگری بی‎‎شک می‎‎تواند بسیاری از نیازهای استان را برآورده کند چرا که اشتغال سریع و درآمدزایی مناسب از ویژگی‎‎های کارآفرینی در این حوزه از گردشگری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از همشهری این در حالی است که استان از ظرفیت بالایی در صنعت گردشگری بهره‎‎مند است و با توجه به شرایط کنونی شهر یزد از لحاظ تهدید هوای آن با آلاینده‎‎های صنعتی و همچنین چالش کم‌‌آبی، کارآفرینی در این حوزه که صنعتی کم‎‎آبخواه است می‎‎تواند یزد را از بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی به بهترین نحو رهایی بخشد.
برآوردهای کارشناسان حوزه گردشگری نیز نشان می‎‎دهد که ساخت تنها یک هتل می‎‎تواند ۷۰۰ فرصت شغلی فراهم کند؛ بنابراین اگر از ظرفیت‎‎های گردشگری استان به نحو مطلوبی بهره گرفته شود هم اشتغالزایی و هم درآمدزایی را برای استان به دنبال خواهد داشت.

فرصت طلایی کارآفرینی در حوزه گردشگری یزد
عضو هیات رئیسه کانون کارآفرینی کشور با اشاره به ظرفیت‎‎های عالی یزد در مورد گردشگری، گفت: یزد جزو معدود شهرهایی در دنیاست که در حوزه‌های مختلف گردشگری از ظرفیت‎‎های خوبی برخوردار است و بافت تاریخی منسجم و جاذبه‌‌های زیبای گردشگری آن، فرصتی طلایی برای بهره    گیری از این صنعت برای تولید کار و اشتغال فراهم کرده است.
«محمد حسین محتاج‌الله» افزود: با توجه به اتفاق بزرگی که در جریان توافق ایران با کشورهای غربی افتاد، انتظار می‎‎رود پای سرمایه‎‎گذاران  خارجی در حوزه گردشگری به کشورمان به‌ویژه یزد، بیش از پیش باز شود و شاهد شکوفایی کارآفرینی در این حوزه باشیم.
به گفته وی، تا سال ۲۰۱۶ میلادی بافت تاریخی  پویای یزد، جهانی خواهد شد و در کنار این رویداد بزرگ باید فضای گردشگری و زیرساخت آن نیز رشد یابد تا فضای کسب و کار در این رابطه نیز توسعه یابد و بستر برای رشد و درآمدزایی استان فراهم شود.

پیامد شوم صنایع پرآب‎خواه برای استان یزد
محتاج‌الله در ادامه با اشاره به اشتغال سریع و درآمد بالای کارآفرینی در گردشگری و ظرفیت فراوان این صنعت در یزد، اظهار کرد: به ازای ورود هر گردشگر به کشورمان حداقل ۵ فرصت شغلی جدید ایجاد می‎‎شود و میزان اشتغال بخش گردشگری چند برابر سایر صنایع است، ولی متاسفانه افراد محدودی در این حوزه فعالیت می‎‎کنند.
به گفته وی، از طرفی کشور ما به ویژه استان یزد با بحران بی‎‎آبی روبه‌رو است و اگر چاره‌ای در این زمینه اندیشیده نشود هر سال با چالش بیشتری مواجه خواهیم شد بنابراین اگر صدور مجوز فعالیت صنایع پرآب‎‎خواهی مانند فولاد ادامه داشته باشد، پیامدهای مهلکی برای یزد به دنبال خواهد داشت.
محتاج الله با اشاره به پایداری و رونق اقتصادی حاصل از توجه به ظرفیت یزد در گردشگری، عنوان کرد: یزد یکی از ۳ راس مهم مثلث گردشگری کشور است و برای  تثبیت این موقعیت چاره‎‎ای جز رشد کارآفرینی در این حوزه نداریم.
وی گفت: به‌طور قطع به دنبال رشد کارآفرینی و بهره‎گیری از فارغ‎‎التحصیلان این حوزه، نرخ ورود گردشگر افزایش خواهد یافت و مسئولان  باید به ارتقای رتبه گردشگری یزد توجه بیشتری داشته باشند.

بیشترین کار آفرینی یزد در حوزه خدمات هتل‎‎داری
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز در این باره گفت: گردشگری صنعتی است که با کمترین سرمایه، بیشترین درآمد و اشتغال را برای استان فراهم می‎‎کند.
«محمد حسین ریاحی» افزود: متاسفانه در حوزه گردشگری استان، کارآفرینان محدودی داریم که بیشترین حوزه کاری آنها نیز خدمات هتل‎‎داری است در حالی که نگاه ما به گردشگری باید یک نگاه صنعتی باشد.
به گفته این مسئول، استان یزد برای  کارآفرینی در حوزه گردشگری جایگاه مطلوبی  دارد و توسعه کارآفرینی در این حوزه نیازمند داشتن ایده و خلاقیت است.

حمایت  از کارآفرینی هدفدار در حوزه گردشگری
ریاحی در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درباره ارائه تسیهلات به کارآفرینان حوزه گردشگری نیز گفت: هرچند امسال منابع مالی و تسهیلات دولتی برای کارآفرینان این حوزه محقق نشده است ولی این افراد می‌‌توانند از منابع مالی بانک‌ها بهره‌‌مند شوند.
وی افزود: البته اگر طرح‎‎های کارآفرینی در حوزه گردشگری استان هدفدار و باعث تولید کار و اشتغال شود، براساس اولویت از طریق منابع مالی موجود از آنها حمایت خواهیم کرد.
به گفته مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کارآفرینی به معنای آمیختن تفکر خیال پردازانه و خلاقانه با توانایی پردازش منطقی و سیستماتیک برای استفاده از ظرفیت‎های موجود است و  اگر این ظرفیت در حوزه گردشگری ایجاد شود، کلید موفقیت استان خواهد شد. وی افزود: این فرصت اگر در مسیر برنامه‎‎ریزی کاربردی قرار گیرد می‎‎تواند به عنوان موتور محرک اقتصاد در حل بسیاری از معضلات پیش رو موثر باشد.

لزوم فعالیت در مشاغل سبز
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم گردشگری را یک صنعت سبز خواند و تصریح کرد: دوران سنتی صنعت سپری شده و باید با کسب مهارت‌های علمی و فنی نوین از فرصت‌های مناسب برای توسعه مشاغل سبز بهره‎‎برداری کرد.
«محمدمهدی شرافت» افزود: گردشگری یک پدیده فراگیر است که به طور مستقیم و غیر مستقیم در کارآفرینی و اشتغال نقش دارد و این در حالی است که چنین ویژگی‎‎ای در سایر حوزه‎‎ها کمتر دیده می‎‎شود.

مکث
ایجاد ۶ فرصت شغلی با وورد هر گردشگر
به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، صنعت گردشگری به طور غیرمستقیم در توسعه کارآفرینی، اشتغال و درآمدزایی استان کمک می‎‎کند و موجب رشد اقتصادی استان خواهد شد. «محمد مهدی شرافت» با بیان اینکه با ورود هر گردشگر به طور میانگین ۶ شغل جدید در کشور ایجاد خواهد شد، تاکید کرد: اگر این صنعت خوب نهادینه شود، در زمینه کار آفرینی در حوزه گردشگری شاهد رشد خواهیم بود.

بخش نظردهی بسته شده است..