گزارش خبری:

۹۵ درصد صنایع استان یزد کوچک هستند/ بی‌توجهی صاحبان صنایع کوچک به بازارهای جهانی

صنایع کوچک دارای تعاریف و شاخص‌های متعددی در دنیاست اما نقطه اشتراک این تعاریف، ظرفیت اشتغال این واحدهاست که زیر 50 نفر است و با این تعریف 95 درصد از صنایع استان نیز کوچک هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزصنایع کوچک دارای تعاریف و شاخص‌های متعددی در دنیاست اما نقطه اشتراک این تعاریف، ظرفیت اشتغال این واحدهاست که زیر ۵۰ نفر است و با این تعریف ۹۵ درصد از صنایع استان نیز کوچک هستند.
در حقیقت، صنایعی که ظرفیت اشتغال بیش از ۹ تا ۴۹ نفر را داشته باشند نیز صنایع خرد تعریف می‌شوند. سازمان صنایع کوچک استان در سال۸۱ با شرکت شهرک‌های صنعتی استان ادغام و از سال۸۴ معاونت صنایع کوچک در شرکت شهرک‌های صنعتی استان ایجاد شد تا به رسالت خود برای حمایت نرم‌افزاری در کنار تامین زیرساخت‌های مورد نیاز این صنایع عمل کند.
اهمیت صنایع کوچک در توسعه اقتصادی و اشتغال کشور به حدی است که روز ۲۱ مردادماه در تقویم کشور به عنوان روز ملی صنایع کوچک در نظر گرفته شده است و این نشانه اهمیت حمایت از این صنایع است.

استقرار ۹۲۵ واحد صنعتی کوچک در شهرک‌ها
معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان می‌گوید: استان دارای ۳۵۰۰ واحد صنعتی فعال است که ۹۵ درصد آنها صنایع کوچک هستند.
«ذبیح‌الله زارع» می‌افزاید: ۹۲۵ واحد از صنایع کوچک استان در حال حاضر در ۳۱ شهرک و ناحیه صنعتی مستقر شده‌اند و ۲۴۰۰ واحد دیگر نیز برای استقرار در شهرک‌های استان قرارداد بسته‌اند.
وی با اشاره به استقرار برخی از صنایع کوچک استان در خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی، اضافه می‌کند: عمده صنایع کوچک استان به ترتیب صنایع نساجی، شیمیایی، فلزی و سلولزی است.
این مسئول با بیان اینکه ۹۲درصد از صنایع کشور، کوچک هستند، می‌گوید: این دامنه ۸۰ هزار واحد صنعتی کشور را شامل می‌شود که ۴۲درصد اشتغال کشور را با حدود یک میلیون نفر به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه ۲۴درصد از سرمایه‌گذاری‌های کشور در بخش صنعت، در صنایع کوچک بوده است، می‌افزاید: استان دارای ۳۲۰۰ واحد صنعتی کوچک است که ۴۳ درصد اشتغال استان را با ۴۰‌هزار فرصت شغلی به خود اختصاص داده است.

اهمیت صنایع کوچک
معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان درباره مزایا و اهمیت صنایع کوچک می‌گوید: این صنایع انعطاف‌پذیری زیادی دارند و نوآوری و خلاقیت به راحتی در آنها شکل می‌گیرد.
وی می‌افزاید: واکنش این صنایع به دلیل حجم کم سرمایه‌گذاری و اشتغال، در مقابل مسائل سیاسی و اقتصادی کشور، بسیار سریع‌تر از واحدهای صنعتی بزرگ است؛ از این رو با برنامه‌ریزی درست می‌توانند آسیب کمتری را در مواجهه با بحران‌ها متحمل ‌شوند و البته این واحدها نیز مشکلات خود را در مقابل مشکلات اقتصادی ازجمله مشکل تامین نقدینگی دارند که ممکن است آنها را در مواجهه با مشکلات در خطر ورشکستگی قرار دهد.
این مسئول اضافه می‌کند: سرانه سرمایه‌گذاری در صنایع کوچک زیر ۱۰۰ میلیون تومان است و این ویژگی، اشتغال در این صنایع را برای همه اقشار جامعه ممکن کرده است. زارع می‌افزاید: این صنایع محل مناسبی برای تقویت نیروهای متخصص و ماهر برای صنایع بزرگ است و حلقه‌های مفقوده وکمبودهای صنایع بزرگ را نیز جبران می‌کنند.
وی با بیان اینکه صنایع کوچک، تامین کننده زنجیره ارزش صنایع بزرگ هستند، ادامه می‌دهد: نیروی کاری که جذب این صنایع می‌شوند، تنوع و تعدد زیادی دارد چرا که اشتغال در این واحدها خویش‌فرمایی است.

مشکلات صنایع کوچک
معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان درباره مشکلات صنایع کوچک استان می‌گوید: کمبود نقدینگی به مثابه واحدهای صنعتی بزرگ، در صنایع کوچک نیز وجود دارد به طوری که ۲۰ درصد از صنایع کوچک استان، مشکل نقدینگی دارند.
وی ادامه می‌دهد: تامین مواد اولیه یکی دیگر از مشکلات صاحبان این صنایع کوچک است چرا که مواد اولیه این واحدها، بیشتر از بورس خریداری می‌شود و تحریم‌ها و دلالی‌ها، قیمت مواد اولیه را برای صاحبان این صنایع، بسیار افزایش می‌دهد.
این مسئول می‌گوید: یکی دیگر از مشکلات این صنایع در استان، پایین بودن سطح فناوری و تکنولوژی است به طوری که تکنیک‌های تولید در این واحدها همچنان قدیمی است و قیمت تمام شده تولید را نیز افزایش می‌دهد.
به گفته زارع، ضعف مدیریتی ناشی از مدیریت مالکیتی این صنایع نیز از ضعف صنایع کوچک استان است و با توجه به اینکه بیشتر صاحبان این صنایع، سطح تحصیلات پایینی دارند، این ضعف بیشتر نیز احساس می‌شود.

بی‌توجهی صاحبان صنایع کوچک به بازارهای جهانی
معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان با اشاره به بی‌توجهی صاحبان صنایع کوچک استان به بازارهای جهانی و صادرات محصولات، می‌گوید: این دیدگاه باعث شده است که این صنعتگران همواره در بازارهای داخلی دست و پا بزنند. این مسئول، رقابت در بازار داخلی را با توجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور منجر به پایین آمدن کیفیت محصولات تولیدی واحدهای صنعتی کوچک استان می‌داند و می‌گوید: متاسفانه صاحبان صنایع کوچک استان هنوز به بازارهای منطقه‌ای و جهانی ورود نکرده‌‌اند.
زارع می‌افزاید: با توجه به اینکه قیمت تمام شده محصولات این صنایع به مراتب گران‌تر از صنایع بزرگ است، این واحدها توان رقابت با واحدهای صنعتی بزرگ را ندارند و گاهی از چرخه رقابت خارج می‌شوند.
معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان بر ضرورت حمایت از صنایع کوچک استان تاکید می‌کند و می‌گوید: دولت باید معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای را مانند واحدهای صنفی برای صنایع کوچک نیز لحاظ کند تا فشار اقتصادی کمتری به این واحدها وارد شود.

مکث
حمایت شرکت شهرک‌ها از صنایع استان
معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان از آموزش سالانه ۲۰ هزار نفر از فعالان صنایع کوچک استان در قالب آموزش‌های مدیریتی، فنی و مهارتی خبر می‌دهد. «ذبیح‌الله زارع» می‌افزاید: برگزاری تورهای داخلی و خارجی برای کسب تجربه، تبادل اطلاعات و بازاریابی و ارائه مشاوره از سوی مرکز خدمات فنی کسب و کار استان از دیگر حمایت‌های شرکت شهرک‌های صنعتی از صنایع کوچک استان است. وی می‌گوید: بیش از ۹ مشاور در زمینه‌های مالی، حقوقی، آموزشی، مدیریتی، بازاریابی و… در این مرکز، آماده ارائه خدمات تخصصی به صاحبان صنایع هستند. این مسئول از راه‌اندازی مرکز مشاوره در شهرک صنعتی یزد به وسعت ۵۵۰۰ مترمربع خبر می‌دهد و می‌گوید: در این مرکز ۶۰ مشاور برای ارائه خدمات تخصصی مشاوره به صنایع مستقر خواهند شد.منبع همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..