عضویت ۵ هزار بیمار اعصاب و روان در انجمن نشاط یزد

no-thumbs

انجمن نشاط یکی از انجمن‌های مطرح استان با رویکرد درمان بیماری‌های روانی است که از حدود 10 سال قبل فعالیت خود را از در استان آغاز کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزاین انجمن با عضو‌گیری از بیماران اعصاب و روان، برای ارتقای سلامت آنها و همچنین ارتقای سطح سلامت روانی جامعه تلاش می‌کند.
«مهین ذوالفقاری» دبیر انجمن نشاط یزد در گفت‌وگویی با روزنامه همشهری به بیان فعالیت‌ها و اهداف این انجمن پرداخته است.

  • انجمن نشاط از چه سالی کار خود را آغاز کرد و اکنون چه تعداد عضو دارد؟

بیش از ۱۰ سال از آغاز فعالیت این انجمن در استان می‌گذرد و هدف آن حمایت از بیماران عصبی و روانی است و تاکنون ۵ هزار بیمار اعصاب و روان در این انجمن عضو شده‌اند.

  • فعالیت‌های شما برای حمایت از بیماران اعصاب و روان چیست؟

یکی از حوزه‌های عملکردی انجمن حوزه امور بهداشتی و درمانی است. شناساندن امکانات درمانی، نحوه درمان بیماران، آگاه کردن بیمار و خانواده وی برای تطبیق آنها با وضع جسمانی و روحی جدید بیمار و فعال کردن بیمار در جامعه از برنامه‌های انجمن در این حوزه است. این انجمن همچنین تلاش می‌کند که امکانات و تجهیزات پزشکی پیشرفته و جدید را برای درمان بیمار تامین کند. فراهم کردن تجهیزات درمانی و دارویی مورد نیاز برای بیماران با هماهنگی مراجع مربوط از دیگر مسئولیت‌های انجمن در حوزه درمان است. ایجاد یک مرکز پژوهشی مبارزه و پیشگیری از بیماری‌ها با همکاری انجمن‌های حمایتی مؤسسات علمی و ارائه طرح‌هایی در مورد بیمه درمانی بیماران در سطح کشور هم از اهداف تاسیس این انجمن محسوب می‌شود.

  • آماری از درمان بیماران اعصاب و روان زیر پوشش این انجمن عنوان کنید.

انجمن نشاط با افتتاح درمانگاه چند تخصصی مغز، اعصاب و روان بهمن در شهر یزد و با تلاش‌های گسترده و فرهنگ‌سازی درباره اهمیت استفاده از روانشناس در رشد و تربیت روانی فرزندان، توانسته است تا حد مطلوبی والدین را برای همکاری با روانشناسان کودکان راغب کند. سال گذشته، این مرکز موفق به پذیرش ۱۴‌هزار و ۹۲۴ بیمار از سوی روانپزشک و ۴۳۴۳ بیمار از سوی روانشناس شد که در سطوح مختلف درمان شدند.

  • آیا مانند سایر بخش‌های درمانی استان، در این کلینیک درمانی نیز پذیرش بیماران غیربومی انجام می‌شود؟

بله، ۴۱ درصد از مراجعان این مرکز غیربومی با طیف سنی ۲۵ تا ۵۹ سال هستند.

  • فعالیت‌های انجمن تنها به بعد درمانی محدود می‌شود یا برای پیشگیری و فرهنگسازی نیز برنامه‌هایی دارید؟

یکی از ابعاد فعالیت انجمن نشاط یزد، حوزه امور فرهنگی و آموزشی است. در این بخش برای بالا بردن سطح فرهنگ و بینش بیماران و رفع موانع آموزشی و پرورشی بیماران و افراد تحت تکفل آنها تلاش می‌شود. همچنین ایجاد ارتباط فرهنگی و آموزشی با سازمان‌های مربوط و انجمن‌های مشابه در سایر نقاط کشور و جهان برای تبادل نظر و بهره‌گیری از امکانات و برنامه‌های آموزشی و فرهنگی آنها و همچنین استفاده از تجارب متقابل و طرح‌های سازنده و مفید با همکاری مراجع مسئول و اشخاص علاقه‌مند از سوی این انجمن دنبال می‌شود.  در این بخش همچنین تألیف، ترجمه و انتشار کتاب‌ها و نشریات تخصصی برای افزایش آگاهی مردم درباره بهداشت روانی، برگزاری سمینارها، همایش‌ها و نمایشگاه‌ها و تهیه نشریات آموزشی برای بیماران و خانواده آنها در دستور کار قرار دارد.

  • تاکنون چه موفقیت‌هایی را در پذیرش روانپزشکان و روانشناسان از سوی بیماران اعصاب و روان و خانواده‌ آنها به دست آورده‌اید؟

بیش از ۱۲ هزار نفر از جمعیت استان در کانون‌های آموزشگر با سبک‌های مختلف فرزندپروری آشنا شده و مقابله با استرس، آموزش‌های پیش از ازدواج، خانواده و مهارت‌های زندگی را آموزش دیده‌اند و رضایتمندی از برگزاری این دوره‌ها بیش از ۹۸ درصد است.

  • آیا انجمن بعد از درمان نیز حمایت خود را از بیماران اعصاب و روان ادامه می‌دهد تا بیمار بازگشت نداشته باشد؟

بله، آمار عملکرد این مرکز نشان می‌دهد که بالغ بر ۴۳‌درصد از بیماران تحت درمان با مداخلات انجام شده، فضای کاری بهتری برایشان ایجاد شده و ۱۷‌درصد از بیماران نیز در مشاغل متناسب با توانمندی‌شان، شاغل شده‌اند. در حوزه حقوقی و اجتماعی انجمن نیز تلاش می‌شود که زمینه‌های مناسب برای حضور فعال بیماران در اجتماع فراهم شود. ارائه طرح‌ها و پیشنهادها به مسئولان برای پرداخت تسهیلات، تلاش برای اشتغال بیماران به تناسب وضعیت روحی‌شان، تلاش برای شناساندن انواع مشاغل مناسب با وضعیت بیماران برای اشتغال پایدار آنها و معرفی بیماران به جامعه برای بهبود وضعیت اقتصادی آنها از حمایت‌های انجمن بعد از درمان بیماران است.

بخش نظردهی بسته شده است..