مراجعه روزانه ۳۰۰ نفر به مرکز تحقیقات دیابت یزد

no-thumbs

بیماری دیابت یکی از بیماری‌های مزمن و شایع میان مردم استان است. مرکز تحقیقات دیابت نیز برای درمان این بیماران در استان راه‌اندازی شده است که روزانه به طور متوسط 300 بیمار از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزاستان از نظر تعداد مبتلایان به دیابت در جایگاه دوم کشور بعد از بوشهر قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود که تعداد زیادی از جمعیت استان، به این بیماری مبتلا باشند.
متاسفانه جامعه مبتلا به بیماری مزمن دیابت در استان روز به روز جوان‌تر می‌شود و هزینه‌های اجتماعی، درمان و اقتصادی درمان این بیماران روز به روز بیشتر خواهد شد.

پیش‌بینی ابتلای ۱۲۰ هزار یزدی به دیابت
رئیس مرکز تحقیقات دیابت استان با پیش‌بینی ابتلای ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر از شهروندان یزدی به دیابت، می‌گوید: ۳۰ هزار بیمار تاکنون برای درمان به مرکز تحقیقات دیابت استان مراجعه کرده‌‌اند.
«محسن رحمانیان» می‌افزاید: ۱۰ هزار نفر از مراجعه‌کنندگان به کلینیک دیابت استان، فعال هستند یعنی به صورت مداوم برای درمان و دریافت مشاوره به این مرکز مراجعه می‌کنند.
وی ادامه می‌دهد: خدمات تخصصی درمانی مورد نیاز بیماران دیابتی از جمله تخصص غدد، چشم، کلیه، روانپزشک، تغذیه، دندانپزشکی، جراح قلب و… به‌صورت روزانه و یا روزهای خاصی از هفته به بیماران دیابتی ارائه می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات دیابت استان با بیان اینکه پزشک متخصص و فوق تخصص به اندازه کافی در استان و کلینیک دیابت یزد وجود دارد، عنوان می‎‎کند: متاسفانه مردم استان آموزش‌های لازم برای زندگی صحیح و تغذیه مناسب و ورزش را فرا نگرفته‌اند.
وی با بیان اینکه شایع‌ترین علل مرگ بعد از بیماری‌های قلبی و فشارخون، بیماری دیابت است می‎‎گوید: بارها و بارها در خصوص تبعات افزایش ابتلا به دیابت در استان هشدار داده    ایم اما کسی توجهی نمی‎‎کند و یک دست صدا ندارد.
این مسئول می‌گوید: خدمات درمانی این مرکز تحقیقاتی تقریبا کامل شده است و به‌زودی اتاق عمل این مرکز نیز برای انجام تزریق‌های داخل چشم بیماران دیابتی راه‌اندازی خواهد شد.
رحمانیان با اشاره به فعالیت کلینیک پای دیابتی در این مرکز تحقیقاتی می‌افزاید: این کلینیک تاکنون خدمات پانسمان زخم‌های دیابتی را انجام می‌داد اما به تازگی به دستگاه «ازن» که برای بهبود زخم‌های دیابتی موثر است، مجهز خواهد شد.
وی درباره هزینه درمان در مرکز تحقیقات دیابت استان نیز می‌گوید: بیماران این مرکز در سطوح مختلف ویزیت می‌شوند که به این ترتیب بیمارانی که در سطوح پایین یعنی در سطح پزشکان عمومی به این مرکز ارجاع شوند، خدمات را به صورت رایگان دریافت می‌کنند.
وی می‌افزاید: سایر مراجعان به این مرکز نیز هزینه بسیار پایینی را نسبت به هزینه‌های درمان در سایر مراکز پرداخت می‌کنند به طوری که هزینه ویزیت یک پزشک فوق تخصص در این مرکز ۴۱۰۰ تومان و هزینه ویزیت همان پزشک در خارج از مرکز ۴۵ هزار تومان است.

بی‌اطلاعی ۱۵ درصد شهروندان یزدی از ابتلا یشان به دیابت
رئیس مرکز تحقیقات دیابت استان از بهره‌مندی روزانه ۳۰۰ بیمار دیابتی از خدمات تخصصی این مرکز در ۲‌شیفت صبح و عصر خبر می‌دهد و می‌افزاید: تقریبا یک‌پنجم بیماران دیابتی استان تحت پوشش خدمات این مرکز تخصصی هستند.
وی می‌گوید: اقدامات موثر مرکز تحقیقات دیابت در استان به شناسایی این بیماری در بین شهروندان منجر شده است به طوری که در کشور نیمی از بیماران دیابتی از ابتلای خود به این بیماری باخبر نیستند اما این آمار در استان یزد ۱۰ تا ۱۵ درصد است.
رحمانیان می‌افزاید: طرح مدارس حامی دیابت یکی از اقدامات مرکز تحقیقات دیابت برای آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی به شهروندان برای جلوگیری از ابتلا به دیابت است.
وی اضافه می‌کند: در این طرح، مربیان بهداشت مدارس به عنوان رابط بین مرکز و والدین دانش‌آموزان، آموزش‌های لازم را برای جلوگیری از ابتلا به دیابت به آنها ارائه می‌کنند.
وی با اشاره به کمرنگ شدن آموزش سبک زندگی به دانش‌آموزان در مدارس می‌افزاید: با این شیوه آموزشی، رفتارهای صحیح در زندگی دانش‌آموزان نهادینه می‌شود تا از ابتلای آنها به دیابت در بزرگسالی جلوگیری شود.
رئیس مرکز تحقیقات دیابت استان با بیان اینکه مطالعه‌ای برای بررسی سن ابتلا به دیابت در استان انجام نشده است، می‌گوید: بررسی‌ها نشان داده است که ۱۸ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال استان به دیابت مبتلا هستند.

مشکلات دارویی
رحمانیان با اشاره به تامین داروهای بیماران دیابتی در استان، می‌گوید: متاسفانه بیشتر داروهای موثر در درمان دیابت که به تازگی در بازار عرضه شده است، فاقد پوشش بیمه‌ای هستند.
وی ادامه می‌دهد: شرکت‌های بیمه، در خصوص داروی انسولین، پوشش مناسبی ارائه می‌دهند اما برخی اقلام دارویی موثر و کم عارضه برای درمان دیابت حدود ۶ ماه است که در بازار عرضه می‌شود اما به دلیل گران قیمت بودن، همه بیماران دیابتی، امکان مصرف آن را ندارند.

علل شیوع دیابت در استان
دیابت یک بیماری مولتی فاکتوریال است یعنی عوامل زیادی ممکن است به بروز آن منجر شوند ولی تعداد بالای این بیماران در استان، یزد را از این نظر در کشور سرآمد کرده است. اصلی‌ترین علل شیوع این بیماری در استان، بی    تحرکی، الگوی نامناسب تغذیه، چاقی، زندگی شهرنشینی، استرس و البته عوامل ژنتیکی است و به نظر می‌رسد که عوامل ژنتیکی زمینه ابتلا به این بیماری را در استان افرایش داده است.

بخش نظردهی بسته شده است..