یاداشت یکی از مخاطبان یزدی نیوز پیرامون فواید و آسیب های صنایع و معادن یزد:

منافع عمومی را فدای کشمکش های جناحی نکنیم

چند هفته ای است که موضوع معادن و صنایع بزرگ یزد نقل محافل شده است ، تاجایی که ائمه محترم جمعه و مقامات و مدیران استان، پیرامون فواید و آسیب های صنایع و معادن مطالب و سخنرانی های متعددی ایراد کرده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزاینکه دلسوزان ، بزرگان و علمای هر منطقه توجه خاص به تمامی امور دینی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی داشته باشند امریست مطلوب و پسندیده ، که هر گاه احساس می کنند اعمال و رفتار و عملکرد های اجزای ساختاری آن جامعه مغایر با مبانی ارزشی و خط مشی های کلان نظام اسلامی و حکومتی است، با ارشاد و راهنمایی و تذکر و هشدار ، نسبت به ساماندهی امور، پیشگام می شوند و در جهت اصلاح بر می آیند .

اما نباید فضای سالم نقد عملکرد را تبدیل به  فضای مجادله و مباحث غیر سازنده کرد، و راه را برای گروهی که در کمین نشسته اند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند باز کرد .
بدیهی است صاحبان فکر و اندیشه و دلسوزان استان با نیت خیر خواهانه برخی موضوعات را بیان می کنند، در حالی که مغرضان
 همواره در پی اشکال تراشی، با هدف تضعیف و تخریب افراد و عملکرد ها هستند و بیشتر بدنبال مطلوب خود می گردند تا منافع عام، در این میان متاسفانه برخی دوستان رسانه نیز که معمولاً بدنبال جنجال آفرینی هستند فرصت را مغتنم شمره و برای کسب وجه و به زعم خود جلب نظر مخاطبان  با استفاده از واژه ها و جملات جانب دارانه،  طرفین را علیه یکدیگر تحریک می کنند و خود به نظاره می نشینند . این پدیده ضد اخلاقی بیش از همه در برخی شبکه های مجازی به اصطلاح خبری و نشریات محلی  رواج یافته که بدون رعایت اخلاق و حتی کمترین اصول حرفه ای اطلاع رسانی، با ادبیاتی موضع گیرانه و تخاصمی انگشت اتهام را به هر سو می کشانند و به اصطلاح نان را به نرخ روز می خورند تا شاید بتوانند از این نمد کلاهی برای خود بدست آورند .
موضوع  مزایا و معایب فعالیت صنایع در استان یزد به ویژه شهرستان اردکان، یکی از همین موارد چالش برانگیز است که مدتهاست توجه مسئولان و افکار عمومی را به خود معطوف کرده. گروهی صنایع را عامل رشد و شکوفایی منطقه و گروهی عامل تخریب می دانند، گروهی مدیران صنایع و معادن را خدمتگزار و جمعی خیانتکار می نامند ، گروهی وجود این مجموعه های اقتصادی در استان را یک فرصت در جهت رشد و توسعه و گروهی آنرا یک تهدید برای آرامش و امنیت اجتماعی می دانند .   و هریک بسته به اینکه از کدام زاویه به موضوع می نگرند،نقدها و نظرها متفاوت دارند . و بیم آن می رود که برخی از این اظهار نظرها و هجمه ها رنگ و بوی جناحی داشته باشد و آن موقع است که احساس خطر کرد که خدا نکرده  منافع عموم جامعه دست افزار منافع فردی و گروهی و در مقابل سیاست های کلان نظام و تصمیمات حاکمان جامعه اسلامی قرار گیرد.
تبین سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه از سوی مقام معظم رهبری که چند روزی است به دولتمردان نظام ابلاغ شده بر سه محور  «اقتصاد مقاومتی»، «پیشتازی در عرصه علم و فناوری» و «تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی» با در نظر گرفتن واقعیتهای موجود در صحنه داخلی و خارجی تنظیم شده است.در این برنامه بر حمایت از تأسیس شرکت‌های غیردولتی برای سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اکتشاف (نه مالکیت)، بهره‌برداری و توسعه میادین نفت و گاز کشور بویژه میادین مشترک در چارچوب سیاستهای کلی اصل ۴۴، بهبود مستمر فضای کسب و کار و تقویت ساختار رقابتی و رقابت‌پذیری بازارها، مشارکت و بهره‌گیری مناسب از ظرفیت نهادهای عمومی غیردولتی با ایفای نقش ملی و فراملی آنها در تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید شده است.
همچنین جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور و سرمایه‌گذاران خارجی با ایجاد انگیزه و مشوق‌های لازم، ارائه تسهیلات از منابع صندوق توسعه ملی به بخش‌های غیردولتی به صورت ارزی، اولویتِ ‌بخشِ ریلی در توسعه حمل و نقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن، توسعه حمل و نقل ریلی با اولویت تجهیز شبکه و پایانه‌های باری و اتصال شبکه به مراکز بزرگ اقتصادی، تجاری و صنعتی و مبادی ورودی و خروجی مهم کشور و شبکه‌های ریلی منطقه‌ای و جهانی بویژه کریدور شمال – جنوب با هدف توسعه صادرات
وترانزیت بار،افزایش نرخ رشد ارزش افزوده بخش‌های صنعت،معدن وصنایع معدنی وافزایش صادرات محصولات آن بااجرای سیاست‌های کلی صنعت و معدن، اولویت دادن به تأمین مواد مورد نیاز صنایع داخلی کشور با تأکید بر تکمیل ظرفیت زنجیره ارزش افزوده مواد معدنی و اجرای بند ۳ سیاست‌های کلی معدن از دیگر نکات اساسی و مهم در برنامه های پنج ساله ششم توسعه است.
بنابر این برای تحقق اهداف تبیین شده اقتصاد مقاومتی ، هر یک از مناطق کشور، با توجه به ظرفیت های بالقوه و بالفعل
باید گامهای موثری بردارند تا به افق روشن دست یابیم . بدیهی است توسعه اقتصادی و صنعتی شدن، دارای برخی تبعات فرهنگی و اجتماعی و زیست محیطی است که این مهم برعهده مدیران، تصیم گیرندگان و رهبران فکری جامعه است که با درک لازم از شرایط و آثار مثبت و منفی صنعتی شدن  و تطبیق ایده آل های  مطلوب با واقعیت های موجود ،تعادل و توازنی برقرار نمایند تا ضمن حفظ ارزش ها دینی  و باورهای فرهنگی و اجتماعی، بتوانند از ابزار های توسعه به بهترین نحو بهره برداری کرد .
حال با این دور نمای ترسیم شده باید دید سهم استان یزد با توجه به ظرفیت های حال و آینده صنعت در کجاست ؟
همانطور که اشاره شد برخی از رسانه های استان و همکاران رسانه ای در روز های اخیر آنچنان موجی از تخریب صنایع در ذهن مخاطبین خود و شهروندان ایجاد کرده اند که تصور می شود تمامی نارسایی ها و معضلات شهری ، زیست محیطی، فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی و حتی اختلافات سیاسی شهرستان، ناشی از وجود واحدهای صنعتی در این منطقه است .
 ایجاد سوژه های مجازی و بعضاً غیر واقعی بعنوان خوراک رسانه ای برای تخریب طرف مقابل انسان را بیاد شیوه تبلیغات رسانه های بیگانه در طول ۸ سال دفاع مقدس می اندازد ، آگاهان خوب به یاد دارند، هرگاه کفه پیروزیها درعملیات  به سمت ایران سنگینی می کرد و غرب با دست نشانده اش صدام، خود را در خطر شکست می دید . برای جلب نظر افکار عمومی و جامعه جهانی سوژه های جعلی خلق می کردند و تحت بمباران های خبری، فرصت درست فکر کردن را از مخاطب می گرفتند  و آن چیزی را که خود می خواستند به مخاطب القاء می کردند . نمونه آن اتفاقاً همین موضوع آب و خلیج فارس بود . از یک طرف دشمن سکو های نفتی ایران را منهدم می کرد و جریان نفت وارد آبهای خلیج فارس می شد  و از طرف دیگر اخباری مبنی بر آلودگی آب های خلیج فارس منتشر می کردند مبنی بر اینکه چون جمهوری اسلامی مایل به پذیرش صلح نیست این خطر زیست محیطی، ساکنان سواحل خلیج فارس را تهدید می کند.
یا اینکه موجی از خبر آلودگی آب های قابل شرب کشورهای حاشیه خلیج فارس را مطرح می کردنند و مدعی می شدند لکه های نفتی وارد سیستم های تصفیه آب شده و آنها را از بین برده، در نتیجه مردم آب آلوده مصرف می کنند . این سلسله اخبار موجی از نگرانی در اذهان مردم ساکن منطقه ایجاد می کرد  که دلیل آن جنگ طلبی ایران بخاطر  نپذیرفتن پیشنهاد صلح است.
اکنون هم به نظر می رسد برخی همکاران رسانه ای با پیروی از شیوه اخبار القائی و خلق سوژه های مجازی، برای نیل به اهدافی خاص، ضمن انتساب اتهامات مختلف به صنایع  در موضوع بحرانهای  و معضلات شهری و اجتماعی و زیست محیطی، آنرا بعنوان سلاحی اثر بخش در مقابله با حریف برگزیده اند . و با یار گیری های جناحی به تخریب رقبای سیاسی خود می پردازند و متاسفانه برخی مسئولان نیز برای گریز از انتقادات جامعه نسبت به عملکردشان بی میل به همنوایی با این جریان های خبری نیستند تا علت همه نارسایی ها و مشکلات را، وجود صنایع بدانند. غافل از اینکه فضایی ناامید کننده و یاس آور نسبت به آینده در ذهن مردم استان ایجاد کرده اند.
آیا بهتر نیست بجای این همه جو سازی های سطحی و عامه پسند و انحراف افکار عمومی از واقعیت های اشکار و پنهان ، قدری تخصصی و علمی موضوعات را بررسی و ارزیابی کنیم .
 نقش رسانه های جمعی در تمامی جوامع درحال توسعه تنویر افکار عمومی است نه تحریک و تشویش ذهنی مخاطبان .
به امید ایجاد فضای همدلی و صمیمیت برای دیدن بهتر یکدیگر و بهره گیری از تمامی ظرفیت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی باهدف ایجاد شهر و جامعه ای سالم ، پویا ، خودباور، و متخلق به اخلاق و تقوای الهی.

بخش نظردهی بسته شده است..