استقبال سرد جوانان یزد از طرح مسکن یکم

طرح «مسکن اولی» بیش از یک ماه است که برای اجرا به سرپرستی شعب بانک مسکن استان یزد ابلاغ شده تا با سپرده‌گذاری متقاضیان، مراحل پرداخت تسهیلات مسکن به آنها فراهم شود. مجموع شرایط اوضاع را برای جوانان سخت بطوریکه قریب به 100 نفر تنها برای این وام سپرده گذاری کرده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز   سقف تسهیلات قابل اعطا روی هر واحد مسکونی در شهرهای بزرگ بالای ۲۰۰‌هزار نفر جمعیت، ۶۰۰ میلیون ریال و در سایر مناطق شهری معادل ۴۰۰‌میلیون ریال تعیین شده است که به این ترتیب شهروندان شهر یزد مشمول دریافت ۶۰۰‌میلیون ریال و شهروندان سایر شهرهای استان مشمول دریافت ۴۰۰‌میلیون ریال تسهیلات مسکن هستند.


حداقل متوسط موجودی در هر دوره ۶ ماهه برای کسب سقف‌های تسهیلاتی ۶۰۰ و ۴۰۰ میلیون ریال، به ترتیب ۱۰۰‌میلیون ریال و ۶۷ میلیون ریال تعیین شده است.


همچنین دارندگان حساب‌های صندوق پس‎‎انداز مسکن یکم قادر خواهند بود پس از گذشت حداقل ۱۲ ماه از تاریخ افتتاح حساب با رعایت متوسط موجودی‌های لازم، از سقف تسهیلات با سپرده طرح برخوردار شوند.


کسب حداقل متوسط موجودی تعیین شده برای هر سقف تسهیلاتی، طی حداقل مدت انتظار اولیه برای بهره‌مندی از تسهیلات الزامی است و این حداقل سپرده‌گذاری برای شهروندان یزدی ۱۰۰ میلیون ریال و برای شهروندان سایر شهرهای استان ۶۷ میلیون ریال است. نرخ سود تسهیلات فروش‌اقساطی اعطایی از محل این حساب معادل نرخ سود تسهیلات با سپرده در زمان اعطای تسهیلات تعیین و با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار در حال حاضر ۱۴ درصد و حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات اعطایی نیز ۱۲ سال است.

 

گامی درجهت خانه‌دارشدن

مدیرعامل شعب بانک مسکن استان گفت: طرح مسکن اولی‌، برای تامین نیاز مسکن زوج‌های جوان، خانواده‌های فاقد سرپرست و کسانی که هنوز طعم خانه‌دار شدن را نچشیده‌اند از سوی دولت به بانک مسکن در استان‌ها ابلاغ شده و تاکنون برای این وام ۱۰۰ متقاضی در شعب بانک مسکن سراسر استان ثبت‌نام کرده‌اند.


«حسین حاجی‌پور» با اشاره به ابلاغ سپرده‌گذاری برای پرداخت تسهیلات مسکن اولی در ۱۶ خردادماه به استان، از آغاز پذیرش سپرده از ۱۹ خردادماه در استان خبر داد و گفت: بیشترین سپرده‌گذاری انجام شده برای دریافت تسهیلات مسکن اولی، در شهرستان یزد بوده است.


وی با تاکید بر اینکه متقاضیان نباید سابقه مالکیت و دریافت تسهیلات مسکن داشته باشند، ادامه داد: حداقل دوره سپرده‌گذاری برای دریافت تسهیلات یک سال است.

 

حداقل سرمایه‌گذاری در شهرهای استان

حاجی‌پور گفت: متقاضیان می‌توانند با سپرده‌گذاری حداقل ۱۰ میلیون تومان در شهر یزد و ۶ میلیون و ۷۰۰هزار تومان در سایر شهرهای استان به ترتیب تا سقف ۶۰ و ۴۰میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن دریافت کنند.


این مسئول توضیح داد: به این ترتیب شخصی که ۱۰میلیون تومان سرمایه‌گذاری اولیه داشته باشد، بعد از گذشت ۳سال مشمول دریافت تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی خواهد شد.


حاجی‌پور در پاسخ به این سوال که آیا این تسهیلات به راستی فرصت خانه‌دار شدن را برای شهروندان فراهم خواهد کرد گفت: باید توجه داشت که این تسهیلات در قالب کمک هزینه خرید و ساخت مسکن به متقاضیان پرداخت می‌شود.
وی افزود: قیمت مسکن در استان نسبت به سایر استان‌های کشور مناسب‌تر است و اگرچه با این تسهیلات نمی‌توان در مناطق گران‌قیمت خانه خرید، اما کمک مناسبی برای خرید و یا ساخت خانه در نقاطی است که قیمت زمین ارزان‌تر است.


وی ادامه داد: در کنار پرداخت تسهیلات مسکن اولی، امکان دریافت وام جعاله تا سقف ۱۰ میلیون تومان برای متقاضیان فراهم شده است تا متقاضیان خرید و ساخت خانه از تسهیلات بیشتری برخوردار شوند.
این مسئول همچنین به امکان دریافت این تسهیلات برای ساخت زمین‌های مسکونی نیز اشاره کرد و افزود: مالکان زمین‌ها می‌توانند برای دریافت این تسهیلات و ساخت مسکن در زمین خود، به سپرده‌گذاری اقدام کنند.

 

اقساط ماهانه تسهیلات

مدیر شعب بانک مسکن استان درباره بازپرداخت این تسهیلات نیز گفت: مدت زمان بازپرداخت تسهیلات ۱۲ساله است که متقاضی در انتخاب نحوه بازپرداخت اقساط وام به صورت مستقیم و یا پلکانی مختار است.


وی افزود: اقساط بازپرداخت تسهیلات مسکن در شهر یزد ماهانه بیش از ۸۰۰ هزار تومان و در سایر شهرهای استان که کمتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند، ماهانه ۵۷۰‌هزار تومان است.


حاجی‌پور در پاسخ به این سوال که آیا همه متقاضیان قادر به بازپرداخت این تسهیلات هستند یا خیر، گفت: اگر متقاضیان توانایی پرداخت این اقساط را ندارند، می‌توانند با انتخاب روش پلکانی برای بازپرداخت تسهیلات، مبلغ اقساط را کاهش دهند اما باید سود بیشتری را به بانک پرداخت کنند.

خبرنگار: احسانی زاده

بخش نظردهی بسته شده است..