یزد اصالت دارد،نه پروتز کرده!نه موهایش را رنگ کرده!

no-thumbs

عضو هیئت انتخاب دهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی یزد ابراز امیدواری می کند که این جشنواره سال های بعد بطور بین المللی در یزد برگزار شود، چراکه یزد هنوز اصالت دارد، نه پروتز کرده! نه موهایش را رنگ کرده! و لازم است مردم دیگر کشورها این فرهنگ را ببینند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزپریوش نظریه در این خصوص و همچنین روند برگزاری این جشنواره می گوید:

* تقریبا در تمامی هیئت انتخاب هایی که من حضور داشتم به این صورت بود که ابتدا هر یک از اعضا به صورت جداگانه فیلم ها را می دیدند و بهترین ها را انتخاب می کردند سپس در یک جلسه گروهی به جمع بندی از تمام ایده ها و سپس به یک نتیجه می رسیدند. اینکه تمام اعضا، در کنار هم فیلم ها را ببینند معمولا روش هیئت داوران است اما در جشنواره رضوی هیئت انتخاب نیز به این روش عمل کردند که البته مزیت هایی هم دارد، چون می توانیم با دیدگاه سایر اعضای هیئت انتخاب آشنا شویم. تنها مشکل ما این است که محدودیت زمان داریم. بعضی از دوستان، تعدادی از فیلم ها را در جشنواره های دیگر دیده اند و تعدادی نه، همین باعث می شود تا سرعت بازبینی پایین بیاید. به هر حال من معتقدم هیئت انتخاب باید فیلمی را انتخاب کنند که بار و وجهه حضور در جشنواره را داشته باشد. بر همین اساس باید سرعت بیشتری نسبت به گروه داوری داشته باشیم چون تعداد فیلم ها بیشتر است.

* تعداد محدودی از فیلم ها امیدوار کننده بودند. نمی توان انتظار داشت از بین مثلا ۳۰۰ فیلم رسیده به یک جشنواره، ۱۰۰ فیلم خوب باشد اگر ۳۰ فیلم خوب هم داشته باشیم اتفاق خوبی است و این بدین معناست که جشنواره از سطح قابل قبولی برخوردار است.

جشنواره رضوی در این سطح بوده است به گونه ای که بین انتخاب چند فیلم دچار تردید می شدیم، برخلاف برخی جشنواره ها که مجبور بودیم بین بد و بدتر را انتخاب کنیم. البته در بخش اصلی طبق معمول جشنواره های موضوعی، فیلم خوب کم می بینیم، بعضی از فیلمسازان، هر موضوعی که شاید کمترین ارتباط با جشنواره دارد را به زعم خودشان مرتبط با موضوع جشنواره می دانند و آن را ارسال می کنند و این اصلا خوب نیست. به نظرم باید برای بخش موضوعی که بخش اصلی هم هست به فیلمسازان خوب، سفارش ساخت فیلم داد و بودجه ای را نیز برای آن در نظر گرفت.

* یکی از کارهای خوبی که می توان برای حمایت از برگزیدگان می توان انجام داد، سفارش کار به برگزیده های جشنواره است. یعنی می توان یکی از جوایز، حمایت فیلمساز برای ساخت فیلم بعدی اش باشد. این نوع حمایت، بهترین نوع حمایت از فیلمسازان جوان هست. واقعیت این است که سازندگان فیلم کوتاه به حمایت مالی احتیاج دارند.

* با اینکه هنگام شب وارد یزد شدم اما به نظرم رسید که یزد چقدر اصیل است، یزد نه پروتز کرده نه موهایش را رنگ کرده و نه تتو کرده است! من به شهرهای زیادی سفر کردم و دیدم که معماری آن ها رو به تباهی می رود. خوشحالم پس از سال ها شهری را دیدم که اصالتش را حفظ کرده است. چقدر خوب است که این اصالت دیده شود. امیدوارم جشنواره هایی از این دست در سطح بین المللی در یزد برگزار شود تا کشورهای دیگر هم با این فرهنگ آشنا شوند. فرهنگ اصیلی که بخش زیادی از آن را می توانیم در یزد مشاهده کنیم.

* تردید نکنید که کار خوب جای خود را پیدا می کند. خوشبختانه همینطور که نسل جدید روی کار می آیند در بین آن ها بچه های مستعدی هم هستند. هر چند در مقابل هم عده ای هستند که بدون مطالعه وارد سینما شدند به خودشان اجازه می دهند هر آنچه را ساخته اند برای جشنواره ها ارسال کنند که گاهی از شدت ضعیف بودن باعث تعجب می شوند. فکر می کنند سینما یک دوربین و اشک و آه جلوی آن است. یا اینکه سینما فقط صحنه یا گریم است. سینما اجماع همه این هاست. بنابراین کسانی که با مطالعه و دست پر وارد می شوند، آرام آرام شاهد پیشرفت آن ها هستیم و ماندگار می شوند. به عنوان مثال من از سال ها پیش کارهای خانم آیدا پناهنده را در جشنواره های مختلف دنبال کردم و شاهد رشد مداوم فیلمسازی او بودم. همچنین خانم رقیه توکلی که از اولین ساخته هایش در جشنواره، کارهایش را دیدم و این رشد در کارها مشخص است. این رشد و پیشرفت به علت علاقه مندی، پشتکار و اعتباری است که برای کارشان قائل هستند. وقتی در مورد کار مطالعه کنیم و عشق داشته باشیم، مسلما پیشرفت می کنیم و جایی برای حضور این کارها نیز پیدا می شود.

* توصیه به فیلم اولی ها: مطالعه زیاد، خوب دیدن و خوب ساختن، یعنی برای ارتقا کیفیت کار تلاش کنند و نه کمیت. تعداد بالای فیلم دلیل بر این نیست که شما کارگردان خوبی هستید، فقط یک فیلم بساز ولی فیلم خوب بساز.

 "پریوش نظریه" دارای مدرک لیسانس تئاتر از دانشگاه هنر، بازیگر و کارگردان سینمای ایران است. مستندهای نزدیک تر از نفس، سوتماگ، هورامان، داستانی من و عروسکم، مستند کولی‌ها و … از ساخته های اوست.

وی داوری جشنواره‌های معتبری از جمله: جشنواره فیلم آینه و آفتاب، جشنواره بین‌المللی کیش، عضویت در هیئت داوران جشنواره کتاب شهر، جشنواره پروین اعتصامی، بخش "بهترین پروژه مستند جشنواره سینما حقیقت، پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر، عضو هیئت انتخاب فیلم‌های بلند جشن خانه سینما و … را بر عهده داشته است.

کسب جوایز متعدد از جمله: تندیس بهترین بازیگر زن از جشنواره "منبر طلایی" تاتارستان روسیه برای فیلم چراغی در مه، جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در اولین جشنواره فیلم‌های تلویزیونی برای فیلم فراموشی، جایزه مقام دوم در بخش مستند نخستین جشنواره بین‌المللی نور برای فیلم نزدیک تر از نفس، جایزه بهترین فیلم مستند تجربی در سومین جشنواره پروین اعتصامی برای مستند نزدیک تر از نفس، جایزه فیلم برتر بخش بین‌الملل برای فیلم من و عروسکم در جشنواره بین‌المللی سینمای جوان و … نیز در کارنامه اش دیده می شود.

بخش نظردهی بسته شده است..