گزارش ویژه

چرا برخی نمایندگان مجلس، فقط پیگیر بدهکاری حق انتفاع یکی از معادن هستند؟

معدن چادرملو وضعیت بدهی ها را با تقسیط روشن کرده است اما هنوز شرکت سنگ آهن مرکزی تعیین تکلیف نشده و حتی میزان بدهی های حق انتفاع آن مشخص نشده است اما در کارزار رسانه ای این روزها نامی از آن برده نمی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از  تابناک یزد، روز بیست و یکم تیرماه وب سایت اطلاع رسانی نماینده مردم یزد و اشکذر خبر از طرح سوال نماینده مردم یزد و اشکذر از وزیر صنعت ، معدن ،تجارت داد.
در متن این خبر آمده بود: طرح سوال نماینده مردم یزد و اشکذر از وزیر صنعت ، معدن ،تجارت پیرامون علت عدم اجرای بند ۵۵ قانون بودجه سال ۹۲ و تبصره ۱۰ قانون بودجه سال ۹۳ .عدم پیگیری و وصول مطالبات حق انتفاع معدن سنگ آهن چادرملو با حضور وزیر روز سه شنبه در کمیسیون صنایع و معادن بررسی خواهد شد.
لازم به توضیح می باشد برابر قوانین بودجه سال های ۹۲ و ۹۳ شرکت های معدنی که پروانه بهره برداری آنان بنام ایمیدرو می باشند مکلفند حق انتفاع پرداخت نمایند که شرکت مذکور امتناع نموده و گزارش تخلف آن در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۲ مجلس به شماره چاپ ۱۴۷۳ در تاریخ ۲۱/۴/۹۴ در صحن علنی قرائت گردید.

بنابر این گزارش اخیرا به دلایل نامعلوم نماینده یزد سخن از حق انتفاع پروانه بهره‌برداری صرفا یکی از معادن کرده است و سایر معادن از جمله شرکت سنگ اهن مرکزی بافق مطرح نشده است.
در روزهای اخیر هجمه ای رسانه ای وسیعی علیه معدن چادرملو در استان به راه افتاده است.
این در حالی است که چندی پیش مدیرکل امور مالیاتی استان یزد در نشستی خبری به مناسبت هفته مالیات با اشاره به اینکه برخی رسانه ها، بدهی های دو معدن بزرگ یزد را مالیاتی عنوان کرده و از اداره مالیات به خاطر تعلل در وصول آن انتقاد کرده بودند، اظهار داشت: بدهی این دو شرکت بزرگ معدنی، مالیاتی نیست.
وی افزود: این بدهی بابت حق انتفاع پروانه بهره‌برداری در سال‌های ۹۲ و ۹۳ به وزارت صنعت، م عدن و تجارت است ضمن اینکه وصول این بدهی نیز بر عهده ایمیدرو بوده است.
نوربخش با بیان اینکه ایمیدرو ملزم به وصول این بدهی بوده و در صورت وصول نشدن مبلغ نیز باید بر اساس قانون آن را گزارش می داد، عنوان کرد: گزارش عدم وصول باید به موقع به ما می رسید در حالی که نخستین گزارش عدم وصول مربوط به دوم مهرماه سال ۹۳ یعنی یک سال و نیم بعد از زمان مقرر بوده است.
مدیرکل امور مالیاتی استان یزد ادامه داد: از زمانی که این گزارش به دست ما رسید، بلافاصله عملیات اجرایی انجام و اقدامات قانونی به طور مستمر پیگیری شد و نتیجه نیز این شد که چادرملو به عنوان یکی از این شرکت های معدنی، یک ماه پیش به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه و بدهی خود را تقسیط کرده و در این بخش از کار، پرونده از حیطه وصول و نظارت ما خارج شد.
وی در مورد دیگر شرکت معدنی که گزارش عدم وصول بدهی حق انتفاع بهره برداری آن بیش از یک ماه پیش و در تاریخ نهم خردادماه سال جاری اعلام شد، افزود: بلافاصله بعد از دریافت گزارش بدهی حق انتفاع، اقدامات لازم به مرحله اجرا گذاشته شد و پرونده در دست بررسی قرار گرفت اما از آنجا که شرکت سنگ آهن مرکزی با وزارت صنعت، معدن و تجارت، اختلاف محاسباتی در ارقام دارند، دو ماه زمان برای پرداخت رقم بدهی خود خواسته اند.
بنابر این گزارش و اعلام مدیرکل امور مالیاتی استان یزد معدن چادرملو وضعیت بدهی ها را با تقسیط روشن کرده است اما هنوز شرکت سنگ آهن مرکزی تعیین تکلیف نشده و حتی میزان بدهی های حق انتفاع آن مشخص نشده است اما در کارزار رسانه ای این روزها نامی از آن برده نمی شود.

بخش نظردهی بسته شده است..