تحصیل ۱۰هزار افغان در یزد

no-thumbs

همشهری یزد نوشت:

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزتا به امروز تنها اتباع مجاز، مجوز تحصیل در مدارس استان را داشتند اما به تاکید رهبر انقلاب، از سال تحصیلی جدید، حتی اتباع غیرمجاز نیز امکان تحصیل در مدارس را پیدا می‌کنند. این امر دلیل روشنی دارد. کارشناسان عقیده دارند: یک تبعه باسواد، تبعات اجتماعی کمتری در کشور مهمان دارد و بعدها با بازگشت به کشورش می‌تواند فرد مفیدی برای مردمش باشد.


مسئول پیگیری امور اتباع بیگانه در اداره کل آموزش و پرورش استان در این خصوص می‌گوید: در سال تحصیلی گذشته ۱۰‌هزار دانش‌آموز تبعه بیگانه در مدارس استان تحصیل می‌کردند. «حمیدرضا ابراهیمی» افزود: بعضی از این دانش‌آموزان در کنار دانش‌آموزان یزدی و برخی نیز در ۲۳ مدرسه خاص اتباع تحصیل می‌کنند. به گفته وی این مدارس خاص شامل ۴مدرسه در مهمانشهر اردکان، ۳ مدرسه در مهمانشهر میبد، ۲مدرسه در مهمانشهر تفت و ۱۴‌مدرسه نیز در شهرستان یزد است.


این مسئول افزود: مسئولان کشورمان همواره دربرابر اتباع خود در سایر کشورهای دنیا مسئول بوده و بیش از ۹۰ مدرسه ایرانی در کشورهای مختلف جهان از سوی کشورمان ایجاد شده تا فرصت تحصیل از دانش‌آموزان ایرانی سلب نشود.


وی ادامه داد: آمار بالای اتباع افغانی از یک جهت و همچنین شرایط اقتصادی نامناسب کشور افغانستان ازسوی دیگر باعث شده است که هیچ مدرسه‌ای برای تحصیل اتباع آنها در کشور ما و به صورت خاص در استان ایجاد نشود.

 

فراهم شدن شرایط تحصیل برای اتباع


ابراهیمی تاکید کرد: ایران خود را در قبال آموزش دانش‌آموزان اتباع مسئول می‌داند بنابراین شرایط تحصیل را برای دانش‌آموزان افغانی نیز ایجاد کرده است. وی گفت: شاید اگر این دانش‌آموزان در مدارسی تحصیل می‌کردند که معلمان آن افغان بودند و فرهنگ کشورشان را می‌آموختند، بهتر بود اما به دلیل فراهم نشدن این شرایط، آنها در حال باسواد شدن در مدارس ایرانی و با شیوه تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان هستند.


مسئول پیگیری امور اتباع بیگانه در اداره کل آموزش و پرورش استان افزود: تجمیع دانش‌آموزان اتباع در مدارس خاص، مزایای زیادی دارد که از جمله آنها می‌توان به فراهم شدن فرصت استفاده از کمک‌های کمیساریای عالی اتباع خارجی به نحو بهتر اشاره کرد.

وی توضیح داد: زمانی که دانش‌آموزان اتباع در مدارس مختلف در حال تحصیل هستند، توزیع امکانات و وسایل آموزشی که از کمیساریا به استان تعلق گرفته است را دشوار می‌کند. با این حال به دلیل مهم بودن باسواد شدن اتباع آنها در مدارس ایرانی مشغول تحصیل هستند و تلاش ما این است که بتوانیم تمام کودکان اتباع را تحت نظام آموزشی قرار داده و آنها را باسواد کنیم.

 

جذب ۹۰ درصد دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی


ابراهیمی با بیان اینکه دانش‌آموزان اتباع با حضور در سیستم آموزشی کشور، دروس و آموزش‌های لازم را مانند دانش‌آموزان ایرانی دریافت می‌کنند، افزود: به این ترتیب این دانش‌آموزان باید از سیستم آموزشی متمرکز کشورمان تبعیت کنند.


وی با بیان اینکه ۹۰ درصد از دانش‌آموزان اتباع بیگانه استان در مقطع ابتدایی در سیستم آموزشی جذب می‌شوند، افزود: فرهنگ اتباع باعث شده است که از ادامه تحصیل فرزندان دختر خانواده در مقاطع تحصیلی بعد از ابتدایی خودداری کنند.


وی ادامه داد: دانش‌آموزان پسر اتباع نیز بعد از اتمام دوره اول متوسطه، تحصیل را رها کرده و شاغل می‌شوند و به این ترتیب در مقطع متوسطه اول و دوم، افت شدید تعداد دانش‌آموزان اتباع بیگانه استان را شاهد هستیم.
به گفته مسئول پیگیری امور اتباع بیگانه در اداره کل آموزش و پرورش استان، این وضعیت حتی در مهمانشهرهای استان که دارای مدارس خاص اتباع هستند، نیز مشاهده می‌شود.

 

تبعه باسواد بهتر از تبعه بی‌سواد


ابراهیمی افزود: شیفت دوم برخی از مدارس استان به‌صورت ویژه برای آموزش دانش‌آموزان اتباع، راه‌اندازی شده است و تنها یک مدرسه به صورت خاص محل تحصیل اتباع بیگانه است.
وی افزود: اعتقاد سیستم آموزشی و مسئولان کشور و استان بر این است که یک تبعه خارجی با سواد بهتر از یک تبعه بی‌سواد است.

 

غیرقانونی بودن مدارس زیرزمینی


مسئول پیگیری امور اتباع بیگانه در اداره کل آموزش و پرورش استان از برخورد دستگاه‌های مسئول استان با مدارس زیرزمینی و غیرمجاز اتباع خبر داد.

«حمیدرضا ابراهیمی» افزود: فعالیت این مدارس که معمولا محل تحصیل دانش‌آموزان تبعه غیرمجاز است، غیرقانونی است. وی ادامه داد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری برای فراهم کردن فرصت تحصیل برای همه دانش‌آموزان مجاز و غیرمجاز اتباع بیگانه، منتظر دستورالعمل‌های جدید وزارت آموزش و پرورش برای ثبت نام دانش‌آموزان اتباع در سال تحصیلی جدید هستیم.

این مسئول گفت: به نظر می‌رسد با این دستورالعمل با پوشش تحصیلی تمام دانش‌آموزان تبعه، مدارس غیرمجاز نیز به زودی تعطیل شوند.

بخش نظردهی بسته شده است..