نامشخص بودن حریم دوباغ جهانی در یزد

حریم مصوب دو باغ ایرانی در یزد را هنوز ابلاغ نکرده‌اند

باغ‌های ایرانی در سال ۲۰۱۱ ثبت جهانی شدند اما هنوز حریم مصوب دو باغ «دولت آباد» و «پهلوان‌پور» در استان یزد را به دستگاه‌های دولتی این استان ابلاغ نکرده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از مهر ،باغ‌های ایرانی پاسارگاد و ارم در استان فارس، چهلستون در اصفهان، فین در کاشان، عباس‌آباد در مازندران، شازده ماهان کرمان، دولت‌آباد و پهلوان‌پور در یزد و اکبریه در بیرجند سال ۲۰۱۱ به‌عنوان میراث جهانی به ثبت یونسکو رسیدند.

در گزارش یونسکو آمده است: این باغ‌ها از نظر طراحی به چهار بخش مجزا تقسیم می‌شوند که آب در تمامی این باغ‌ها هم از نظر تصویرسازی و هم از نظر تزیینات و آرایه‌های معماری نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. باغ ایرانی اساسا از طریق این سبک طراحی درعین حال که چهار عنصر اصلی در آیین زرتشت یعنی آسمان، زمین، آب و گیاهان را در خود دارد، به نحوی می‌کوشد که تصویری از باغ بهشت را القا کند.

در این میان زمانی که پرونده هر یک از این باغ‌ها برای ثبت جهانی آماده شد، حریم مصوبی نیز برایشان از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان‌ها در نظر گرفته و به ادارات مختلف هر استان ابلاغ شد جز دو باغ دولت‌آباد و پهلوان پور در استان یزد.

 آن زمان وقتی این باغ‌ها در فهرست میراث جهانی قرار گرفتند، بحث ابلاغ حریم مصوب آنها به اداره‌های استانی از یادها رفت شاید چون دیگر اهمیتی نداشت.

تا امروز که چند سال از ثبت جهانی این باغ‌ها می گذرد و هنوز حریم مصوب آنها به اداره‌های استانی در یزد ابلاغ نشده است. این حریم دارای اشکالاتی بود که اداره کل میراث فرهنگی استان یزد آنها را برطرف کرده و برای بررسی نهایی به اداره کل ثبت آثار و بناهای تاریخی فرستاده است اما پاسخی دریافت نکرد.

حالا اداره کل میراث فرهنگی استان یزد در نظر دارد میزبان شورای ثبت آثار شود بلکه این مشکل در آن جلسه حل شود.

در این باره، محمد مهدی شرافت مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد به خبرنگار مهر می‌گوید: در زمان گذشته ثبت و ابلاغ حریم آثار تاریخی اولویت نداشت، به همین دلیل ابلاغ حریم مصوب این دو باغ ایرانی نیز معطل ماند. سال گذشته حریم این باغ‌ها را به شورای ثبت فرستادیم و آنجا ایرادهای جزئی از آن درباره تعیین محدوده دقیق گرفتند. اکنون مشکلات آن را برطرف کردیم. 

وی ادامه می‌دهد: در حریم باغ پهلوان‌پور مهریز یک ساختمان مسکونی مشکلاتی را بوجود آورده بود که با نظارت و هماهنگی توانستیم آن را حل کنیم. درباره باغ دولت آباد هم نظر بر این بود که اطراف آن باید آثار تاریخی وجود داشته باشد چون این باغ وسیع بوده است. بنابراین باید کار کارشناسی درباره آن انجام می شد.

شرافت از برگزاری نشست شورای ثبت در استان یزد خبر می‌دهد و می‌گوید: در هفته‌های آینده قرار است طی دو روز کاری جلسه شورای ثبت در استان یزد برگزار شود و تعدادی از آثار تاریخی و حرائم نیز بررسی و به ثبت برسند. همچنین درباره رفع مشکل حریم باغ های دولت آباد و پهلوان پور نیز صحبت می شود.

بخش نظردهی بسته شده است..