قلعه طزنج مرمت می شود

no-thumbs

عملیات مرمت و بازسازی قلعه طزنج شهرستان مهریز آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهریز با بیان این خبر افزود: عملیات مرمت و بازسازی این قلعه تاریخی با اعتباری بالغ بر پانصد میلیون ریال به مدت دو ماه و به صورت پیمانی اجرا می شود.

محمدرضا فلاحتی درخصوص مشخصات این بنای تاریخی عنوان کرد: پلان این قلعه، مربع شکل می باشد که دور تا دور آن خندقی به عرض سه متر وجود داشته که هم اکنون پر شده است.

وی خاطرنشان ساخت: حصار خشتی این بنا به ارتفاع پنج و نیم متر ساخته شده و در بعضی قسمتها با کاهگل اندود شده است. در قسمت فوقانی حصار روزنه هایی در دو ردیف تیراندازی و دیده بانی در نظر گرفته شده است. در هر گوشه بنا یک برج دیده بانی دفاعی دیده می شود. در فاصله بین ورودی و برج گوشه جنوب غربی قلعه آخورها و مالبندهایی جهت چارپایان در نظر گرفته شده است. ورودی قلعه با طاق هلالی در ضلع غربی واقع شده و بدون هشتی به فضای داخل قلعه باز می شود. 

این مقام مسئول تصریح کرد: برج های قلعه طزنج سه طبقه است. سقف طبقه اول از تخته سنگ و سقف طبقات فوقانی از خشت ساخته شده و فضای داخل آنها با گل و گچ اندود شده است. در قسمت میانی ضلع شمالی قلعه حفرهای به ابعاد یک متر و نیم و دو متر دیده می شود که امکان دسترسی ساکنین قلعه به آب قنات جعفرآباد را ممکن می نموده است.

محمدرضا فلاحتی مصالح به کار رفته در ساخت این قلعه را سنگ، گل، گچ و خشت بیان نمود و گفت: مهمترین اقدامات اجرایی جهت مرمت بنا شامل سنگ چینی، اجرای حصار خشتی، بازسازی و مرمت روزنه های دیده بانی و تیراندازی حصار و بازسازی یکی از برج های تخریب شده قلعه را عنوان کرد.

شایان ذکر است این بنا مربوط به دوره زندیه و به شماره ۱۵۰۶۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

بخش نظردهی بسته شده است..