مرمت دو اثر تاریخی در بافق و مهریز

no-thumbs

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد از آغاز مرمت یک اثر تاریخی در مهریز و در حال اجرا بودن بهسازی یک اثر دیگر در بافق خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمحسن ذاکری نیا گفت : مراحل پایانی عملیات مرمت و ساماندهی خانه باغ تاریخی تیتو در شهرستان بافق در حال اجراست.

وی افزود: تاریخچه این بنای تاریخی به اوایل قرن سیزدهم می رسد و بانی آن محمدتقی خان، حاکم یزد بوده و کلمه تیتو در فرهنگ دهخدا به معنای نوعی مرغ ذکر شده اما مناسبت نامگذاری این باغ بدین نام مشخص نیست.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان در خصوص مشخصات این بنای تاریخی عنوان کرد: مساحت کل باغ حدود ۱۰هزار مترمربع تخمین زده می شود و ساختمان باغ در وسط باغ ساخته شده است.

ذاکری نیا خاطرنشان کرد: عملیات مرمت و ساماندهی خانه باغ تیتو که با اعتباری معادل ۳۳۹ میلیون ریال در مراحل پایانی می باشد شامل تراشیدن اندود فرسوده گچ و کاهگل، اجرای هره اطراف باغچه ها، اجرای آجرفرش کف، اجرای سیمگل دمگیری دیوارها و سقف به همراه چفت و شمشه گیری لازم طبق وضعیت موجود، اجرای شفته آهک، ازاره پای دیوار با آجر نیم فرشی به صورت راسته، اجرای بندکشی و اجرای کاهگل ته کش بدنه هاست.

به گفته وی این اثر تاریخی، فرهنگی در سال ۱۳۸۰ به شماره ثبتی ۳۷۵۰ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

این مسوول در ادامه از آغاز عملیات مرمت و بازسازی قلعه طزنج شهرستان مهریز خبر داد و گفت: عملیات مرمت و بازسازی این قلعه تاریخی با اعتباری بالغ بر ۵۰۰میلیون ریال به مدت دو ماه و به صورت پیمانی اجرا می شود.

ذاکری نیا افزود: برج های قلعه طزنج سه طبقه بوده که سقف طبقه اول از تخته سنگ و سقف طبقات فوقانی از خشت ساخته شده و فضای داخل آنها با گل و گچ اندود شده است؛در قسمت میانی ضلع شمالی قلعه حفرهای به ابعاد یک متر و نیم و دو متر دیده می شود که امکان دسترسی ساکنین قلعه به آب قنات جعفرآباد را ممکن می کرده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان یزد مهمترین اقدامات اجرایی جهت مرمت بنا شامل سنگ چینی، اجرای حصار خشتی، بازسازی و مرمت روزنه های دیده بانی و تیراندازی حصار و بازسازی یکی از برج های تخریب شده قلعه را عنوان کرد.

به گفته وی این بنا مربوط به دوره زندیه و به شماره ۱۵۰۶۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

استان یزد ۲۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.

بخش نظردهی بسته شده است..