انتقاد به عملکرد دولت قبل در حوزه مسکن

مصالح ارزان شد اما مسکن در یزد همچنان گران است

شهروندان یزدی سقف تسهیلات مسکن اعلام شده از سوی دولت را برای افزایش قدرت خرید مردم و فراهم شدن فرصت خانه‌دار شدن، کافی نمی‌دانند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز۲سال طول کشید تا دولت سیاست‌های جدیدی را برای بازار مسکن کشور اتخاذ و فرصت خانه‌دار شدن را برای کسانی که قدرت خرید مسکن نداشتند، فراهم کند اما بسیاری از شهروندان یزدی به سیاست دولت جدید برای خانه‌دار شدن امیدوار نیستند.


رکود حاکم بر بازار کشور به ویژه در حوزه مسکن حتی بعد از افزایش سقف تسهیلات بانک مسکن نشکسته و جنب و جوشی در استان ایجاد نکرده است.

تسهیلاتی که خانه‌دارتان نمی‌کند
یکی از شهروندان یزدی می‌گوید: در شرایطی که آپارتمان در بازار استان کمتر از متری یک‌میلیون و۸۰۰ هزار تومان تا ۲‌میلیون تومان معامله نمی‌شود، با کمک هزینه ۶۰ میلیون تومانی، هیچ‌گاه نمی‌شود صاحبخانه شد.
« الهام رحیمیان» می‌افزاید: مدت‌هاست که زمینی را به قصد ساخت مسکن خریداری کرده‌ایم اما به دلیل افزایش قیمت تمام شده ساختمان و هزینه‌های سنگین ساخت، هنوز قادر به ساخت خانه نشده‌ایم.
وی با بیان اینکه تورم حاکم بر بازار مسکن از نرخ افزایش تسهیلات به مراتب بیشتر است ادامه می‌دهد: در شرایطی که مردم برای تامین مایحتاج زندگی در مضیقه هستند، نمی‌توان انتظار داشت که از این تسهیلات استقبال کنند.
این شهروند مدت خواب سپرده برای دریافت این تسهیلات را با توجه به تورم حاکم بر جامعه مناسب نمی‌داند و می‌افزاید: مردم انتظار دارند که تسهیلات در سریع‌ترین زمان و با کمترین نرخ بهره در اختیار آنها قرار گیرد که این اتفاق هیچ‌گاه رخ نخواهد داد.

انتقاد به عملکرد دولت قبل در حوزه مسکن
یکی از شهروندان اردکانی هم با انتقاد به عملکرد دولت قبل در حوزه مسکن، رکود بازار و خانه‌دار نشدن مردم را ناشی از همین عملکرد نادرست عنوان می‌کند.
«صفرعلی دهقان» می‌افزاید: بسیاری از زوج‌های جوان حاضرند که هزینه‌های سنگین اجاره را پرداخت کنند اما برای دریافت تسهیلات و خرید خانه ریسک نکنند چرا که به بازار مسکن کشور و به تبع آن استان، اعتماد و اطمینان ندارند.
وی با اشاره به انتظارات شهروندان از دولت برای فراهم کردن فرصت مناسب خانه‌دار شدن، پرداخت تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی در شهرهای استان را پاسخگوی این انتظار نمی‌داند.
این شهروند ادامه می‌دهد: با این سقف تسهیلات، حتی امکان خرید خانه در بدترین نقطه از شهر هم وجود ندارد حال آنکه مردم همواره بهترین نقطه را برای سرمایه‌گذاری مسکن انتخاب می‌کنند چرا که بیشتر شهروندان حداکثر یک بار برای ساخت مسکن، سرمایه‌گذاری می‌کنند و انتظار دارند که این سرمایه‌گذاری در بهترین موقعیت شهر انجام شود. وی می‌گوید: فرصتی که دولت برای تعیین تسهیلات مسکن صرف کرد، رکود بازار مسکن را تشدید کرد و سرانجام این تصمیم هم برای شکستن این رکود، کارگشا نخواهد بود.

فاصله سقف تسهیلات با قیمت واقعی مسکن
یکی دیگر از شهروندان یزدی هم سقف تسهیلات را پاسخگوی نیاز خانه‌دار شدن نمی‌‌داند و می‌افزاید: دولت باید سقف تسهیلات را با توجه به تورمی که بر بازار مسکن حاکم است، تعیین می‌کرد در حالی که این سقف تسهیلات با قیمت واقعی مسکن در استان، فاصله زیادی دارد.
«ابوالقاسم میرزایی» اضافه می‌کند: همه اقشار مشمول دریافت این تسهیلات به ویژه کارمندان و کارگران توانایی پرداخت اقساط سنگین را ندارند و به همین ترتیب نمی‌توانند از این تسهیلات برای خانه‌دار شدن استفاده کنند.
وی ادامه می‌دهد: در شرایطی که پایه حقوق کارگران و کارمندان، ماهانه کمتر از یک میلیون تومان است، نمی‌توان همه درآمد خانوار را برای پرداخت تسهیلاتی که به عنوان کمک هزینه خرید و ساخت مسکن به مردم پرداخت می‌شود هزینه کرد.
این شهروند می‌گوید: شهروندانی که توانایی خرید مسکن و برخورداری از این تسهیلات را دارند نیز در انتظار مشخص شدن نتایج مذاکرات و وضعیت بازار به ویژه در حوزه مسکن هستند و حاضر به سرمایه‌گذاری در این حوزه نیستند.

تداوم رکود بازار مسکن
مسئول اتحادیه مشاوران املاک یزد نیز با تایید موثر نبودن میزان افزایش تسهیلات مسکن بر رکورد بازار مسکن استان، می‌گوید: پایه‌های بازار مسکن در دولت قبل خیسانده شد و در حال حاضر در حال تخریب است و با این راهکارهای مقطعی، نمی‌توان این تخریب را درمان کرد.
«حسن ذوالفقاری» با اشاره به اینکه سقف تسهیلات مسکن و اقساط سنگین آن، رغبت به سپرده‌گذاری را در بین شهروندان یزدی کاهش داده است، این سیاست دولت را برای خانه‌دار کردن افراد فاقد خانه، راهگشا نمی‌داند. وی می‌افزاید: دولت جدید با مهار تورم، نه تنها جلوی افزایش قیمت مصالح ساختمانی را گرفت که حتی قیمت برخی از مصالح از جمله میلگرد، سیمان و غیره را کاهش داد اما این کاهش قیمت هم در رفع رکود بازار موثر نبوده است.
این مسئول ادامه می‌دهد: در این شرایط تنها افرادی که تحت فشارند، حاضر می‌شوند که مسکن خود را پایین‌تر از ارزش واقعی ساختمان بفروشند، وگرنه خرید و فروش در بازار مسکن استان به صفر رسیده است.
وی می‌گوید: ساختمان‌های آماده واگذاری و فروش به ویژه واحدهای آپارتمانی در استان به وفور یافت می‌شود، اما متقاضی برای خرید بسیار محدود است و همه در انتظار نتایج مذاکرات و تاثیر آن بر اقتصاد کشور هستند.
ذوالفقاری ادامه می‌دهد: دولت باید تسهیلات را بر مبنای نرخ واقعی مسکن و شرایط اقتصادی شهروندان تدوین کند تا پرداخت این تسهیلات بتواند بازار مسکن را تکان بدهد وگرنه این رکود همچنان بر بازار مسکن حاکم خواهد بود.

مکث
انتقاد مردم درباره طرح تسهیلات مسکن
بسیاری از شهروندان یزدی سقف تسهیلات مسکن، نحوه سپرده‌گذاری و بازپرداخت تسهیلات طرح مسکن اولی را برای رفع رکود حاکم بر بازار مسکن و فراهم کردن فرصت خانه‌دار شدن مناسب نمی‌دانند. شهروندان یزدی عقیده دارند که تسهیلات باید بر اساس نرخ مسکن در استان و با توجه به شرایط اقتصادی خانواده‌های فاقد مسکن تعیین می‌شد. مدت خواب سرمایه برای دریافت تسهیلات نیز یکی از انتقادات شهروندان یزدی به تسهیلات مسکن اولی است که باعث می‌شود، استقبال مردم از این طرح مطلوب نباشد.منبع همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..